22 mei 2025, 18:08:04

Verhuizen

Gestart door charley, 3 oktober 2008, 12:51:52

« vorige - volgende »

charley

Om alvast wat informatie te verzamen over een eventuele verhuizing richting Engeland. Het is nog helemaal niet zeker, maar misschien verhuis ik naar Engeland en mijn vraag is of mijn valkparkietjes met me mee kunnen.
Het gaat om twee wildkleur mannen van 2004 (4 jaar oud). Zelf zou ik ze graag meenemen, maar ik weet niet of ze een reis van totaal 10-15 uur overleven.

Ik heb een grote papagaaienkooi waar ze nu inzitten van fernplast en heb nog wel een klein kooitje waar ik ze nu eens per jaar in vervoer voor een half uurtje van mijn studentenkamer naar mijn ouders (Voor vakantie) (evt ook nog een vervoersbox, maar als ze daar met z'n tweeen in moeten krijgen ze ruzie want ze kunnen niet met en niet zonder elkaar).

Zou zo'n lange reis mogelijk zijn en waar moet ik dan allemaal op letten/rekening mee houden om het goed te laten verlopen. Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben?
Als het echt niet anders kan mogen ze ook bij mijn ouders blijven, maar dan staan ze in een huiskamer met kat en daar worden ook wel eens kaarsen gebrand. Bovendien hebben m'n ouders een open keuken.

Romy

Hoi Charley

Je zegt dat de valkjes een reis van 10-15u zullen moeten doormaken. Is dit in de auto?
Indien wel, dan is het wel te doen denk ik. Zelf reis ik veel met m'n valkje, telkens zo'n 1,5 tot 2u ver. Ze zit dan telkens in een kooi naast mij op de passagierszetel. Dat is niet voor elke valk aan te raden omdat er ook valken zijn die niet goed daarop reageren omdat ze veel te veel indrukken krijgen op die manier. Ze gaan dan fladderen en verwonden zichzelf. Dan is een vervoersbakje aan te raden. Eventueel kan je er eentje bij kopen zodat ze apart kunnen zitten. Als ze zo'n lange tijd in het bakje moeten zitten, is het uiteraard wel heel belangrijk dat ze drinken en eten tot hun beschikking hebben.

Als je vervoert in een kooi is het volgende belangrijk (waar ik ook altijd op let) :
- zorg dat de kooi goed vast staat met de gordel, zodat hij niet kan schuiven/vallen/kantelen.
- let er daarbij op dat ze niet aan de gordel kunnen gaan knagen. Of je gordel ziet er niet meer uit  ::)
- zorg dat het waterbakje enkel een bodempje gevuld is, anders gaat het klotsen in de bochten e.d. en wordt het een hele smeerboel. Controleer wel heel regelmatig of er nog water in het bakje is.
- zorg dat bewegende speeltjes uit de kooi verwijderd worden zodat die niet gaan schommelen en tegen je valkje botsen.
- let erop dat de kooi niet in de volle zon staat. Zorg er bv. voor dat er half een doek over de kooi ligt of zo.

Voor zover ik weet hoeft een vogel niet gecontroleerd worden door de DA binnen de EU als je die vervoert. Maar zorg er wel voor dat je valkjes in uitstekende conditie zijn als ze zo'n verre reis moeten meemaken.

Trouwens : mijn valkje staat ook in de woonkamer waar een open keuken is en ze leeft nog steeds :) Het belangrijkste is dat er een goede afzuiging is, en dat er goed verlucht wordt. Het valkje mag uiteraard niet vlak naast het fornuis staan natuurlijk. Ook wordt hier nu en dan een kaarsje aangestoken. Zolang het niet teveel is, en er geen 10 geurkaarsen ineens aan staan, is het niet schadelijk.

Dit is wat me momenteel te binnen schiet.

Groetjes
Romy

charley

Hoi Romy,

Ja mn valkjes worden in de auto vervoerd. Ik twijfel nu idd tussen vervoer in aparte vervoerskistjes of samen in een kleiner kooitje. Wat lijkt jouw (jullie) verstandiger?

Bedankt voor de info, hier kan ik echt wat mee!

Karin

Omdat Engeland bepaalde eisen heeft wat betreft invoer van dieren zou ik van te voren even gaan informeren bij de Engelse ambassade : http://ukinnl.fco.gov.uk/en/
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Romy

Hoi Charley

Als je echt niet weet wat te doen, kan je al op voorhand beide opties eens uitproberen.
Doe eens een ritje met elk valkje apart, zodat je ziet hoe die reageert. Probeer het (als het apart goed gaat) dan eens samen.

Let er erg goed op dat je valkjes niet gestresseerd zijn, want dat kan fataal worden. Eventueel kan je het een beetje opbouwen en elke week een ritje met ze doen, telkens een beetje langer. (je kan ze bv eens meenemen op visite of zo, om niet doelloos met ze rond te moeten rijden  ;))

Als het voor de valkjes lukt om rustig te blijven in een kooi, zou ik daaraan de voorkeur geven omdat ze er meer bewegingsvrijheid in hebben, en je in een kooi ook makkelijker voor eten en drinken kan zorgen. Zorg wel dat de kooi niet té klein is. Zeker niet als ze samen zitten.

Dat Groot Brittanië speciale invoerregels had voor huisdieren wist ik niet. Je controleert dus best even de link die Karin heeft doorgegeven.

Groetjes
Romy

charley

dankjewel voor de reacties! Ik zal eens nagaan wat voor invoerregels er zijn en ga ook eens proberen hoe ze reageren in een apart kooitje of samen.

Romy

Hoi Charley

Veel succes!
Laat je ons ook eens weten waarop je valkjes het beste reageren?

Groetjes
Romy