## Binky's friends 3 ## ◄ 31 dec. 2012 ► ♫ Happy New Year!!! ♫

Gestart door Caroline, 30 september 2008, 23:39:24

« vorige - volgende »

christa

ha caroline
ik ben er nu eigenlijk wel van overtuigd dat het met die kleintjes wel goed komt.
groeten christa

Agnes

Jee, wat een verhaal :o
Veel sterkte met de kleine hummeltjes, en ik ga duimen! :-*

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Gerdy

ze hebben inderdaad goed gevulde kropjes..vier kleine kaboutertjes..ik ga voor jullie kabouterliedjes zingen..

gr gerdy

Anke

Hoi Caroline,
Wat fijn om te zien dat de vier kabouters er zo pittig bijzitten!!
Met jouw goede zorgen gaat het vast goed komen.
Het lijkt me inderdaad doodeng zo'n kropnaald ::)
Nogmaals heel veel sterkte en ik duim heeeeeel hard voor de dappere kabouters!!!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Mara

Hoi Caroline

Heel veel sterkte...ik hoop zo dat ze het gaan redden!!

Ik vind het ook heel fijn dat je mij, en iedereen zo goed op de hoogte houdt....

Liefs

Mara

p.s. wat zijn het toch snoepies maar ik ben al verliefd geworden op eentje.  ;)

Anja

Jeetje meis,

wat is hier allemaal gebeurd. je bedoelingen zijn zo goed en dan tref je dit. Ik ga heel hard voor je duimen en kaarsjes branden.

Heel veel sterkte.

Anja

Caroline

Hè hè, ik kan even gaan zitten ....

Even een snelle update!!

Tot nu toe is de situatie min of meer onveranderd. De jongen zijn echt flink ziek, ze kunnen allevier zelf nagenoeg niet eten, of eigenlijk gevoerd worden. Zowel niet door pa en ma, als door mij met een spuitje(wat ik ook niet doe, ik gebruik bij alle 4 de kropnaald). Pa en ma stoppen er wel eten in wat ook weer doodeng is want je hoort ze zich dan ook helemaal verslikken.  :o :-\ Het kan namelijk niet door de slokdarm en eenmaal hun snaveltje vol is de luchtpijp de enige opening.  :-X

Wel dubbel .... ik geef met de kropnaald en op die manier kunnen de jongen zich helemaal niet verslikken. Vooral bij zulke jonge jongen zie je namelijk precies of de naald in de krop zit, kan eigenlijk niet verkeerd gaan .... daarentegen lopen ze wel het risico te stikken door al het voer wat pa en pa erin stopppen of door het verslikken een longontsteking op de lopen.

Moeilijk!!  :-\

Er is maar 1 ding wat ik kan doen om dit te voorkomen, de jongen bij de ouders weg halen en onder een warmte lamp leggen .... welke ik ook in huis heb.

Voor mezelf heb ik besloten dat dit de grens is, ik ga niet ook nog de jongen weghalen bij hun ouders. Het is namelijk ook erg belangrijk dat ze weer zo snel mogelijk door de ouders zelf gaan worden gevoerd, dan hebben ze gewoon de grootste overlevingskans. De jongen zijn 9, 11, 12 en 14 dagen oud. De kans dat jongen van deze leeftijd het gaan overleven op volledig handopfok is erg klein, als je daarbij optelt dat ze ook nog eens erg ziek zijn. Eenmaal bij de ouders weg zullen zij niet meer de zorg oppakken.

Ik moet reëel blijven en zeker voor mezelf een grens trekken. Je leest gewoon veel te vaak dat jongen die vanaf een week met pap zijn groot gebracht ineens toch met een week of 4-5 dood liggen. Nee, de ouders moeten het straks gewoon weer zelf kunnen doen.

Ik geef ze pap en medicatie en de ouders warmte .... verder wil ik niet gaan.

Is dit fout van me??  :-[ :-[

Het pappen met de kropnaald was om mee te beginnen heel erg griezelig maar nu na 6 x gaat het net zo makkelijk als Sophy met een lepeltje eten geven.  ;) Zwaarder valt het me keer op keer om in het blok te moeten kijken, wat tref ik aan, leven ze allemaal nog, zeker als ik even daarvoor pa of ma heb horen voeren, brrrrh, dan hoor je ze soms helemaal reutelen, dan zit er gewoon eten niet goed.  :-\

Dan ga ik echt met een bonkend hart even later kijken, tot nu toe ging het steeds goed, ik hoop dat dit zo blijft maar hou er keer op keer rekening mee een levenloos lijfje aan te treffen ....  ::)

Ik doe mijn best maar nu 2 dagen later valt het me allemaal best zwaar.  :'( De angst om mijn jongen te verliezen, de angst voor wat het is, lopen de ouders ook gevaar, lopen mijn andere valkjes gevaar, is het niet iets besmettelijks waar ze drager van blijven .... het spookt allemaal door mijn hoofd. Tevens ben ik ook boos, niet boos op iemand, laat ik daarin even duidelijk zijn, ik neem namelijk helemaal niemand iets kwalijk, hooguit mezelf. Maar boos dat ik nou nooit eens een keertje optimaal van mijn hobby kans genieten. Keer op keer leer ik er wel van maar pffffh, soms vraag ik mezelf wel eens af: Waar ben je mee bezig?? Kun je niet beter gaan breien of punukken.  :P

Vorig jaar met JOOP! had ik me zo voorgenomen, dit doe ik nooit meer.  >:( :-[ Nog zie ik hem meer dood dan levend in mijn hand liggen. Hij had een dubbele longontsteking en minder dan 1 % overlevingskans, toch ging ik voor hem. Hij heeft het gered en is echt mijn grote kanjer, ik ben zo trots op hem, gevochten hebben we samen, hij is echt mijn vriendje.  :-*

Nu sta ik, weliswaar met een andere ontsteking, weer voor dezelfde keuze en toch geef ik mezelf nu ook weer voor de volle 100 %. Het feit dat ze gisteren en vandaag hebben overleefd maakt me wat minder negatief maar ik ben zeker nog niet zo positief dat ik durf te zeggen dat het met deze 4 helemaal goed gaat komen.  :-\ Als ik kijk naar de foto's laten ze daarop een beter beeld zien dan wat ik hier live zie.  :-X

Op dit moment geef ik 4 x per dag pap, volgens de site hier moeten ze nog 5-6 x per dag. Als ik ze dit zou geven, 10 % van hun lichaamsgewicht dan zouden ze overlopen. Wat betekend dat de kropjes toch iets langzamer legen.  :'( Vanavond geef ik ze geen pap maar Yakult, dit bevorderd ook weer de werking van de krop.

Ik was gisteren bij fa. Heesakkers, dit is een groothandel voor vogelbenodigdheden en tevens al tig jaar een grote, in de regio goed bekendstaande kwekerij van grote parkietachtige. Inmiddels overgenomen door de zoon maar ook gepensioneerde pa is er nog dagelijks te vinden. Pa heeft dan ook de nodige ervaring. Op mijn verhaal zei hij meteen, diagnose: kropontsteking .... starten met antibiotica, GEEN Baytrill, liefst met spuitje maar als dit niet gaat met de kropnaald hele dunne pap met druivensuiker en .... Yakult of iets wat erop lijkt.
Hij zei eerlijk: ik geef ze erg weinig kans op deze leeftijd.  :-\

Hij heeft me ook geleerd hoe ik de kropnaald moet gebruiken.  ;)

Jullie zijn weer helemaal bij.

Even voor de duidelijkheid .... tot nu toe zie ik bij zowel de ouders, Eros & Perle, als bij de O-tjes of de andere valkjes, nog geen enkel ziektebeeld. Hopelijk blijft dit me gespaard.  :'(

Sorry voor mijn iets wat minder negatieve berichtje, ik ben er even door .... nog grieperig, megahectische week met veel verjaardagen, afspraken en een begrafenis, migraine en .... ook nog ongesteld .... tel dit bij elkaar op en je wordt er niet vrolijk van.  :'( :'( :'(

Bedankt voor jullie steun.  :-*

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Diaantje

O Caroline,ik leef enorm met je mee, je  geeft je voor de volle 100%!!!
ik wens je heel veel sterkte, en ik denk dat je moet doen waar je eigen gevoel het beste bij is...
Wat enorm moeilijk lijkt me dat  :-\
Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat de kleintjes het allemaal overleven....

dikke knuffel  :-* :-*

Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

Marian

Hoi Caroline,

Tja meid....wat kan ik nog zeggen....
Met veel liefde oefen je deze hobby uit, je doet wat je kan, en zelfs meer dan dat. Uiteraard zijn hier grenzen in en mag jij die voor jezelf bepalen.
Daarnaast blijft de natuur, de natuur, en daar valt niet mee te spotten. En het lot blijft het lot...... :-\
Probeer je eigen grenzen te bewaken en wees niet te hard voor jezelf :-*

Sterkte aanstaande vrijdag met de begrafenis van je tante.
Veel hoop voor je donsjes.

Liefs, Marian

Caroline

Nog even voor het slapen gaan .... Yakult zit erin, ze gaan nu alle vier slapen met een gevuld kropje ....

De andere papkoters .... Winky verrekt het echt om ook maar 1 zaadje zelf te eten .... Harrie den tweede.  :-\

Haar kleine zusje, met achterstand, Orphy, krijgt alleen nog een paar ml. pap .... haar kropje zit steeds met zaadjes gevuld.  :D

Floortje is 100 % zelfstandig en komt al lekker aan, ze gaat al over de 90 gram.

Mushu is al langer zelfstandig en woog vandaag over de 95 gram.

Nick ..... is over de 100 gram gegaan.  :o

Welterusten voor straks.  :-*

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Kaatje

Hoi Caroline,

Ik blijf ontzettend veel bewondering voor je houden, je doet zo verschrikkelijk je best ! Ik hoop werkelijk dat de kleintjes erdoor komen en je snel de uitslag van de sectie krijgt zodat je weet hoe alles ervoor staat en wat je kan verwachten !

Het is inderdaad wel elke keer raak bij jou zeg, bahhh ! Ik kan me voorstellen dat er dan iets door je heen gaat van, kan ik beter geen andere hobby zoeken, maar nee Caroline, dit is je lust en je leven.

Wanneer kan je bellen voor de uitslag, ga je dit vandaag proberen !? Als de kleintjes allemaal een kropontsteking hebben dan zal het inderdaad afwachten zijn hoe ze er door gaan komen.

Jeetje wat een tegenslagen allemaal de laatste kweekrondes, hier wordt er ook heel sterk aan je gedacht en ik hoop werklijk dat alle narigheid nu snel over mag zijn, het is nu wel even genoeg geweest zeg  :-\

Dikke knuffel,

:-* Karin

Monky

Nou Caroline, ik lees dat je wel weer het nodige moet doorstaan  :-\ Helaas zijn dit een klein beetje de risico's van het vak, maar het wordt er niet makkelijker op  :-\

Gelukkig heb je naast deze narigheid ook heel veel gezonde valkjes op de wereld geholpen  :D Kijk maar naar mijn mooie Zowie!!! Het is een echte beauty en zo gezond als wat. Hij heeft een heel trouw wijfie dus wat wil hij en jij nog meer ?  :D

Heel veel sterkte de komende week. Ik hoop dat als ik straks weer thuis ben, ik weer wat positieve berichten zie. Het kan bijna niet anders met jou goede zorg  :)

Liefs,
Monique & Zowie  :-*

Caroline

Grrrrh, krijg ik een telefoontje voor Ed, moet ik even weg uit de kamer i.v.m. fluitende valkjes .... kom ik terug heeft Sophy mijn hele update die ik nog niet kon verzenden i.v.m. een berichtje tussendoor verwijderd.  :'( :'(

Even snel .... ik kom zo nog even terug (moet even wat doen) voor een nieuwe update .... ze zijn er nog allevier maar ik ben minder positief.

Straks meer nieuws.  :-\

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Caroline

Goedemorgen!!!!

Vanmorgen, ik schreef het al wel 4 kaboutertjes aangetroffen, wel, sommige in een mindere conditie. De 2 oudste lijken nu op een hoogte punt van de "ontsteking" (??) te zitten en de 2 kleintjes lijken wat op de knappen.

Ik zal per donsje even een update schrijven, is wel zo makkelijk voor de eventuele toekomstige baasjes.

* Parel = vandaag minder actief, ze staat nog wel op beide pootjes en koppie netjes omhoog maar haar kropje is wat slechter geleegd. Haar toestand is zorgingwekkend maar niet uitzichtloos.

* Pixel = vandaag echt kritiek.  :'( Hij heeft een reutel in zijn ademhaling wat ik herken van JOOP! en wijst op een longontsteking, door voeding in de longetjes. JOOP! moest vorig jaar op dezelfde leeftijd 2 druppeltjes Baytrill, ik heb dit nu dan ook aan Pixel gegeven. Zijn kropje was nog half gevuld en hij heeft alleen wat Yakult gekregen, geen pap. Als hij een duwtje krijgt valt hij om, hij is dan nog wel sterk genoeg om zelf weer te gaan staan. Afwachten dus .... maar ik vrees voor zijn leventje.

* Pedro = langzaam aan ietepietsie aan het opknappen. Maandag was hij echt kritiek en eerlijk gezegd had ik verwacht hem dinsdagochtend dood aan te treffen en niet Polly.  :-[
Zijn kropje was netjes leeg en ook zijn beentjes worden wat sterker. Hij is niet meer kritiek maar zorgingwekkend.  ;)

* Piscasso = de kleinste en er op dit moment het beste aan toe. Hij leegt goed, is sterk en krijgt vandaag ook een voeding extra van me. Voor de kleine heb ik op het moment hoop.

Alle 4 zijn wel 2-3 gram zwaarder dan gisterenochtend, dit is een goed teken en ik heb ze ook allemaal zien poepen wat betekend dat dit in ieder geval werkt. De tijd zal het uit moeten wijzen hoe het af gaat lopen.

Karin, je vraag. Ik mocht morgen bellen voor de uitslag van de sectie alleen .... ik ben om kwart over 8 al weg naar de uitvaart van mijn tante, de kerkdienst is al om half 11. Van daaruit bellen wil ik ook niet doen, ik wil toch alles een beetje opschrijven vandaar dat ik vandaag bel en vraag of er al iets bekend is zeker omdat alle 4 de jongen nog leven en er misschien nog iets voor hun gedaan kan worden. Van de week gingen we er min of meer van uit dat ze de dag niet eens doorkwamen.

Even een vraagje voor de kwekers!!!!

Wat zouden jullie doen??

Ik zit namelijk zo in tweestrijd. Mijn gevoel zegt, haal de jongen weg bij pa en ma en leg ze onder de lamp en breng ze groot met volledige handopfok .... mijn verstand zegt, laat ze bij pa en ma, weliswaar met kans op verstikking door het voeden maar dan kunnen ze na de genezing nog verder door hun groot gebracht worden, wat voor hen een betere kans is.

Willen jullie je mening geven wat en hoe jullie het in deze situatie zouden doen??

PLEASE??

Help me hierin de juiste keuze maken??

Tot later, Caroline  :-*

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Gerda

Hoi Caroline,

Ik wil mezelf zeker niet als kweker profileren, dus het advies is echt alleen maar advies en niet op basis van ervaring.

Het is een moeilijke keuze.
Zelf heb ik me het volgende voorgenomen:
Wanneer er in de eerste twee weken iets met de jongen gebeurt, grijp ik niet infasief in. Dus wel bijvoeren indien nodig, medicatie indien nodig, maar niet de gehele zorg over nemen.
Daarna hebben ze de basisvoedigstoffen van de ouders meegekregen en zou ik wel kiezen voor het totaal overnemen van de zorg.

Maar het is helaas niet altijd zo zwart/wit.

Wat ik vaak zie en lees bij handopfokjes vanaf jonge leeftijd, dat er toch later nog iets fout gaat. In mijn omgeving een paar keer meegemaakt dat jongen het toch de eerste weken wel redden en dan met een week of 6 toch nog overlijden. Vaak door problemen met de nieren (een zwak punt van de valkjes).

In jouw geval is het best moeilijk, omdat de ouders in hun goede gedrag (pogingen om de jongen toch te voeren) het leven van de jongen in gevaar kunnen brengen.
Maar aan de andere kant, het is lekker warm en natuurlijk om de jongen bij de ouders te laten blijven. Je geeft voeding en medicatie en voor de rest is het afwachten. Wanneer ze dood zouden gaan, misschien ook minder ingrijpend, omdat je er dan vanaf dit moment al rekening mee houdt.
Gaat het goed, dan is het heeel fijn. Gaat het niet dan is het de natuur.

Terwijl met totaal overnemen je zo'n band krijgt, dat je ze er misschien in derdaad wel doorheen sleept, maar met als prijs toch een zwakkere valk, die misschien wel heel snel overlijdt.

Maar nogmaals, het is mijn visie, een lijn die ik voor mezelf heb getrokken. In de hoop me niet door allerlei reddingsgevoelens te laten leiden, maar om het beste voor de valkjes te doen.

Heel veel sterkte met wat je ook gaat besluiten. Misschien ook heel erg afhankelijk van de uitslag die je nog gaat krijgen.
Tot nu toe alleen maar petje af!

Veel sterkte morgen bij de begrafenis.
Heel veel liefs, Gerda