9 mei 2025, 05:04:47

Op m'n hand???

Gestart door Diane de Jong, 12 november 2003, 22:35:44

« vorige - volgende »

Diane de Jong

Hallo,

Ik heb een valkparkiet van 9 weken, ik had hem toen hij 7 weken was, hij eet al uit m'n hand (trosgierst!) en ik kan hem dan tegelijkertijd aaien. Alleen hoe moet ik ervoor zorgen dat hij op m,n hand gaat zitten. Als ik mijn hand bij hem in de buurt hou, gaat hij pikken of springt hij erover heen. Ik heb gelezen dat je voorzichtig tegen z'n borst aan moet duwen en dat hij dan vanzelf overstapt, maar dan pikt hij of loopt/klimt hij weg.

Groetjes, Diane

Speedy

Hoi Diane,

Het is zeker heel veel geduld die je moet hebben, een valkparkiet wil nou eenmaal niet gepakt worden, dus hij of zij zal al eens ervaring hebben gehad met het oppakken. En dit vinden ze dus niet leuk, maar je kan wel elke keer proberen, hem/haar op je hand te laten komen, door trosgierst te geven, dus als een soort beloning.
Blijven praten tegen haar/hem.
Als het echt niet lukt met op je hand te laten komen, probeer het dan op een zitstok...dit is ook altijd makkelijk om hem ergens vandaan te halen, als hij weer in de kooi moet of zo.
Helas doen geen van mijn valkjes dat.
En het blijkt ook wel weer, dat ook al heb je ze van heel jongs af aan, ze niet altijd doen wat wij willen, maar duidelijk een eigen willetje hebben.
Inderdaad, door tegen zijn borstje te duwen, zou hij dus die opstap moeten maken op je hand.
Het is dus een oefening die je een paar keer moet herhalen, maar pak hem niet met je volle hand vast.

Groetjes,
    Trudie

Paul

Hoi,

CitaatHet is zeker heel veel geduld die je moet hebben, een valkparkiet wil nou eenmaal niet gepakt worden, dus hij of zij zal al eens ervaring hebben gehad met het oppakken.

Ik pak mijn jongen uit het nest altijd al in de hand en ze zijn dan al vaak oppakken gewend en vinden het dan helemaal niet erg.
De tamme valkjes die ik heb daar kan ik ze ook allemaal van vastpakken zonder problemen.
Mijn eerste valkje leeft nu helaas niet meer maar die vond het zelfs prettig als ik haar vasthield in de hand en ze ging dan kreolgeluidjes maken.
Een paar dagen later lag er dan vaak een eitje omdat ze dacht dat ze gepaard had :-)
Dus niet alle valkjes vinden het erg om beetgepakt te worden.

Groetjes, Paul

mastolk

Hoi,
Ik doe het nog weer anders  :D. Tja iedereen zijn eigen maniertje he?
Ik doe een hand voor de valk (niet erop, dan schrikken ze zo) als ze op een stok zitten, en een hand erachter. Ik geef ze als het ware een klein duwtje tegen hun staart, en dan huppen ze vaak wel over. Vooral bij de al redelijk tammen lukt dat heel goed.
Telkens als ik ze probeer op hun rug te aaien gaan ze snel weg, en als ik deze manier toepas lukt het aardig wat beter.

Dus....wie weet ook nog een mogelijkheid?

Oh ja, en Pino (eigenwijsie) wil alleen maar op de platte kant van mijn hand stappen en niet aan de binnenkant van mijn hand. Hoezo rare vogel?@ :D
Groetjes Margrietha