29 april 2024, 00:36:30

gekneusd pootje

Gestart door Violet, 12 november 2003, 22:30:38

« vorige - volgende »

Violet

12 november 2003, 22:30:38 Last Edit: 12 november 2003, 22:32:09 by Violet
Hallo allemaal,

Altijd erg om hier iets te moeten posten, maar wel prettig om wat extra kennis op te doen.

Kiki's pootje heeft tussen een deur gezeten en is daardoor gekneusd en geschaafd. Mijn moeder is meteen met Kiki naar de dierenarts gegaan toen het erg begon te bloeden en hij heeft het bloeden gestelpt en het pootje nagekeken. Gelukkig was het niet gebroken. Om te voorkomen dat Kiki aan z'n wondje gaat zitten 'knagen' heeft de arts hem een kraagje omgedaan. Helaas is Kiki erg ondernemend en dat was niet voldoende om hem ervan te weerhouden heheh. Dus m'n moeder heeft heel de dag als een verpleegster op'm gelet.

Kraagje werkt niet dus en we willen niet dat ie 's nachts eraan gaat zitten pulken, wat kunnen we doen om het pootje te beschermen? Pleister mag niet, maar misschien een klein beetje verband ofzo er licht omheen zetten? Dat ie in ieder geval niet zomaar kan gaan bijten?

Kiki is verder goed bijgekomen. Lekker eten, beetje fluiten, gezellig zitten, water drinken, kroelen en toen we'm even uit de kooi haalden ging ie helaas meteen weer rondjes vliegen. En landen op 1 pootje!  :o

Maar jah, niet de bedoeling de komende paar dagen dus hebben we'm weer in de kooi gezet. Hij is gelukkig wat rustiger dan normaal.

Heeft iemand dus nog een tip om iets te doen om z'n pootje gedurende nacht een beetje tegen hemzelf te beschermen?

Ik hoor het graag!
Violet:-)

PS Hoeveel druivesuiker is zeg maar goed voor 100ml water?

Paul

Hoi Violet,

Mijn valkje Stan heeft ook dit jaar zijn pootje behoorlijk gekneusd en een stuk vel eraf.
Hij kon er toen totaal niet meer op lopen.
Van de dierenarts moest ik het 3 keer per dag onder de koude kraan houden voor 10 minuten.
Dat heeft aardig geholpen met 3 dagen liep ie weer :-)
Ik heb ook geprobeerd er verband op te doen maar elke keer als het er bijna op zat trok hij zijn pootje weer in en was het er af :-(
Hij pikte er heel even aan en heeft het verder met rust gelaten gelukkig.
Misschien dus een tip voor je van dat koude water.
Ik zou er gewoon een paar flinke scheppen druivesuiker in doen op 100 ml water.
Als je het proeft moet het lekker zoet zijn dan krijgen ze het goed binnen.
Beterschap met Kiki.

Groetjes, Paul

Violet

13 november 2003, 01:43:08 #2 Last Edit: 13 november 2003, 01:44:05 by Violet
Hey Paul,

Hartelijk bedankt voor je bericht ... we zullen morgen de koud-water-therapie :) toepassen ...

Het is een taai rakkertje die Kiki (naja, we vonden het een Kiki, maar het is eigenlijk een Kiko :) ) en hij kan al een beetje op z'n pootje leunen enzo. Niet heel erg veel of heel erg lang, en ik vind het zo zielig om te zien hoe hij stuntelt  :'( - maar hij neemt het allemaal moedig op :)

Alleen hij baalt als een stekker dat ie niet mag vliegen of rondhollen op de commode ... nou ja ... paar daagjes rust houden eerst :)

En verder mogen we ook niet echt aan z'n pootje zitten, wel een beetje heeeeeeeel zacht aaien (doen we maar niet verder willen er niet teveel aanzitten) ... maar dat wordt dus moeilijk qua verband aanbrengen. In de loop van de avond had ie ook minder de neiging om aan z'n pootje te zitten. Nou hopelijk is het morgen weer een stukje beter met 'm.

Nou nogmaals bedankt voor je reactie :)
En groetjes aan Stan en je andere valkjes,
Violet:-)

Lique

Hoi Violet,

He bah, wat sneu zeg, dat dit is gebeurd.
Maar hij zal toch op de een of andere manier het kraagje om moeten, want met verbandjes ga je alleen maar mee lopen prutsen.
Ik heb het zelf ook wel eens moeten doen, maar het werkt vrijwel niet. Verband is er net zo snel vanaf.
Je kan het beste veel zuurstof bij de wond laten en het kapje op doen. Zo geneest het het snelst.

veel succes.

groetjes lique

Peter

Hoi,

Met zo'n kapje gaan ze vaak de eerste en tweede dag helemaal door het lint, we hebben het zelf me gemaakt met Loky. Ze had niet door als ze wou eten enzo, maar na een paar dagen ging het stukken beter.

Met verband e.d. kunnen ze aan gaan knagen en ook binnen krijgen. Een kapje ziet er zielig uit maar voor de genezing werkt het vaak heel goed.

Loky met kapje na operatie aan haar vluegeltje:


Groetjes,
Peter

Violet

Hi Lique en Peter,

Ook bedankt voor jullie reacties :)

Kiki heeft goed geslapen en gelukkig niet aan z'n pootje zitten knagen, ook zonder kraagje. M'n moeder zal'm weer heel de dag in de gaten houden en mocht ie toch willen bijten dan zal ze meteen actie ondernemen.

Hah, maar dat kraagje is peanuts voor'm ... met kraagje haalde hij allerlei capriolen uit om toch wel aan z'n pootje te zitten  :D  haha, hij laat zich niet zomaar temmen ;) Nu dus even zonder kapje en zonder verband, en zoals ik al zei, goed in de gaten houden.

Nou ja, kreeg zojuist een update van thuis, hij is volop aan het fluiten en het enige wat ie niet leuk vindt is dat ie niet mag vliegen  :D

Violet

Hallo even een update.

Het gaat goed met Kiki  :) Z'n pootje is nog wel een beetje blauwig en de schaafwond is nog niet helemaal geheeld (geen bloed ofzo hoor, gewoon nog geschaafd) en hij kan er niet op staan. Maar sinds gisteren kan hij er wel op leunen een beetje en voorzichtig dingetjes grijpen. Het gaat in ieder geval helemaal de goede kant op :)

Maar elke keer als ik m voorbij zie huppen op een pootje krijg ik toch een brok in m'n keel. Ahhhh, hij is erg lief hoor :) Goed eten, kroelen, kwetteren voor de spiegel zoals ie dat normaal doet en vliegen en op 1 pootje landen. We wilden hem eigenlijk een paar dagen in z'n kooi houden, maar daar werd ie na een halve dag al helemaal ongelukkig van en hij begon door de kooi te hollen met 1 pootje, we waren bang dat ie zich extra zou verwonden op die manier. Dus onder toezicht hebben we'm toch maar vrij gelaten (hij is nu eenmaal bijna altijd vrij) en hij weet heel goed wat wel en niet kan hebben we geleerd :)

Groetjes,
Violet:-)

Paul

Hoi Violet,

Wat fijn dat het al weer beter met Kiki gaat nu :-)
Ze heeft een behoorlijke kneuzing in elk geval want Stan liep hier met 3 dagen alweer op zijn pootje gelukkig maar voor het helemaal over was met hinken duurde ook wel wat langer maar ik was al blij dat hij er weer op liep :-)
Het is al heel goed dat kiki het pootje ook al weer gebruikt dan is het in elk geval niet gebroken en voorat het fel helemaal terug gegroeid is duurt ook wel een paar weken dat was hier ook zo.
Het belangrijkste is dat er verbetering in zit en dat het pootje niet ontstoken is want nu gaat ze er met een paar dagen wel weer op lopen.

Beterschap met Kiki.

Groetjes, Paul

Violet

Hi Paul,

Dankje voor je mailtje :)

En het gaat wederom beter met Kiki! Gisteren klom hij door de kooi en gebruikte daarbij soms zijn gekneusde pootje. Eventjes vastgrijpen voor balans enzo. En de verkleuring is bijna weg. Het was flink blauw waar alle teentjes bijelkaar komen. Bij het rondlopen hinkt hij nog wel, beetje zoals mensen dat doen als ze hun enkel gekneusd hebben zeg maar. Wel je voet gebruiken maar niet met heel je gewicht erop steunen :)

Verder heeft hij z'n pootje goed schoongemaakt, losse velletjes weggehaald enzo en ook de schaafwond ziet er nu goed uit.

We zijn blij :)

Paul

Hoi Violet,

Het is heel goed dat ie er al op begint te steunen dan is het met een paar dagen bijna over denk ik :-)
Dat eraan pikken met de snavel deed die van mij toen ook meteen nadat het gebeurd was.
Ik maakte me er eerst heel veel zorgen over want het zag er in het begin uit dat het pootje in 2 delen gesplitst was :-(
Het bleek later dat een heel stuk vel los zat ik dat pikte hij dus weg dat is hun manier van zichzelf helpen.
Dat de kleur wegtrekt is ook alleen maar een goed teken dan is het heel goed aan het genezen :-)
Ik ben blij dat het zo goed afgelopen is met Kiki :-)

Groetjes, Paul