27 april 2024, 20:17:55

zebravinkjes /parkieten

Gestart door Quinten, 22 september 2008, 19:11:30

« vorige - volgende »

Quinten

Héééj ,


Ik zou graag zebravinkjes willen houden alleen heb ikw at vraaggjes:

* ik zou in mijn voliere ( 3.5 m lang , 1.5 m breed en 2 m hoog) dan : 2 koppels catharinaparkieten , 4 koppels valkparkieten 2 koppels grasparkieten en dan een 3-tal koppels zebravinkjes en een koppel bourkesparkieten gaat dit ?)

* eten zebravinkjes hetzelfde voer dan de parkieten ?

Alvast bednakt!

Karin

Als je niet gaat kweken kan dat, ga je wel kweken dan zou ik de gewone parkieten weg laten en maar 2 koppels valkjes nemen plus de andere vogels die je wilt. Zebravinken eten tropenvoer, dat is wat fijner zaad, maar je kan gewoon mengen of het erbij zetten. Ze zullen wel van elkaar snoepen, maar dat is niet erg.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Quinten

Ja ik zou graag kweken . Maar Als ik de gewone parkieten dan laat gaat het dan , niet ? Ik denk dat de catharina's en de bourkes toch ngo enkel tijd nodig hebben om te kweken .


Het probleem zit ook zo : ik heb een grasparkiet mannetje met een beetje een scheef pootje dus ik dnek dat ik dit niet verkocht ga krijgen daarom wild eik he thouden en een pop geven.

En zit er in tropen niet hetzelfde als in het grote parkietenvoer maar dan gewoon ene paar soorte zaden meer ??

Quinten

Ik zou dan :

1 koppel bourkes
2 koppels catharina's
4 koppels valkparkiete
1 koppel grasparkiete

en 3 koppels zebravinkjes .  ( ik heb gehoord at je minder koppels niet kan houden of kan je 1 of 2 koppels houden ???)


en als ik parkietenvoer geef voor Grote parkieten halen ze er hun voer dan uit want dat bevat ook die zaden .

mariejj

Grasparkieten en valkparkieten samen kweken gaat niet, de grasjes zijn in de broedperiode erg agressief en verwoesten soms nesten. Er zijn uitzonderingen maar niet veel.

Voor de zebravinken zou ik tropisch zaad erbij geven want als die alle kleine zaadjes uit het voer halen dan hebben de valkparkieten enkel nog maar de grote zaden te eten  of  de zebravinken kunnen te weinig kleine zaden vinden.
Zelf meng ik het door het valkparkietenvoer maar dat is ook omdat ik niet wil dat de valken zoveel zonnebloempitten eten.

Van minstens 3 koppels heb ik nog niet gehoort?  Ik zou niet weten waarom je er niet minder kan houden?
Maar opzich denk ik dat in een grote voliere het niet uitmaakt of er 1 of 2 koppels meer inzitten want het zijn zulke kleine vogeltjes dat ze amper plek innemen.  ;D

Saar

Citaat van: mariejj op 24 september 2008, 10:05:43
Grasparkieten en valkparkieten samen kweken gaat niet, de grasjes zijn in de broedperiode erg agressief en verwoesten soms nesten. Er zijn uitzonderingen maar niet veel.


Mijn ervaring hier mee is, dat de meeste mensen de valken dan wel een blok geven en de grasparkieten niet. Je moet ook meer valken hebben dan grasjes. Ik kweek al jaren valkparkieten en grasparkieten samen, en ik heb nog NOOIT problemen gehad. Zolang ze elkaar uit de weg kunnen gaan zijn er geen problemen. Maar ook hier zullen de meningen wel verschillend over zijn ;)

Ik geef grasparkietenvoer en kanarievoer voor alle vogels. Zodra dit grasparkietenvoer op is, stap ik weer over op het groffe voer ivm de winter. De zebravinken eten van alles mee. Ze zijn gauw tevreden wat dat betreft. Houdt er wel rekening mee dat zebravinken net konijnen zijn en dat ze vrij moeilijk te verkopen zijn. Als ze bij mij allemaal dood zijn, neem ik waarschijnlijk dus geen nieuwe om deze rede. Of alleen mannetjes. Dus wat de zebravinken betreft, ik zou daar nog maar even goed over nadenken. En ik heb heel lang 2 koppels gehad en dat is altijd goed gegaan...
Groetjes Saar :-*

Karin

In deze volière zou ik 4 koppels valkjes teveel vinden als je wilt kweken en ook nog eens de andere vogels erin hebt. Valkjes zijn vredelievend, maar te druk tijdens het broedseizoen kan veel stress en daardoor problemen opleveren.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Quinten

Alvast allemaal bedankt voor de reacties!!
Citaat van: mariejj op 24 september 2008, 10:05:43
Grasparkieten en valkparkieten samen kweken gaat niet, de grasjes zijn in de broedperiode erg agressief en verwoesten soms nesten. Er zijn uitzonderingen maar niet veel.


Ik kweek deze ook al lange tijd samen en nooit problemen gehad!!


Ik zou dan 2 koppeltjes zebravinkjes houden, 1 koppel grasparkieten 4 koppels valkparkieten , 2 koppels catharina's, 1 koppel bourkes .

Ik zal in de winkel eens kijken , maar een volieremengeling is dit ook voor beide goed ? of een mengeling zonder zonnetpitten ofzo ?

Quinten

Of dan neem ik toch Miss. maar 1 koppeltje zebra vinken . 2n wat konijnen betreft die gaan bij ons altijd onmiddellijk de deur uit =D

Dus 1 koppelte maar dan denk ik dat het voer ook niet gaat uitmaken , zulke kleine vogeltjes eten dan wel mee de kleine zaadjes op!
Of niet ?

GRTJS Quinten

Quinten


Mandy

Hoi Quinten,

Ik heb sinds kort een koppeltje zebravinken tussen m'n valken. Ongepland, zoals altijd eigenlijk, staat er weer iemand aan de deur om beestjes op te vangen en ik neem het weer aan natuurlijk. Ik dacht, zal wel zien, en het gaat goed. De valken waren er eerst wat bang van, had eigenlijk andersom verwacht. De zabra's gingen al vrij snel tot actie over om een nest te zoeken/maken, heb toen 2 kastjes opgehangen en bingo! Er zijn nu 3 jongen uitgevlogen dus het is een hoop gemiep hier, grappig hoor. Qua voer heb ik een grote schaal valkparkietenzaad en een kleine schaal grasparkietenzaad gemengd met tropenzaad en ze eten overal van, geen probleem. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl