11 mei 2025, 08:10:58

valkparkiet valt aan

Gestart door Estherh2, 10 september 2008, 18:47:42

« vorige - volgende »

Estherh2

Hoi,
wij hebben een valkparkiet en soms valt ie ineens aan. Hij bijt zelfs door. Het is een mannetje. We hebben er een vrouwtje bijgekocht en dat gaat best aardig, maar nog steeds valt ie aan als ze uit de kooi zijn. (de nieuwe niet). We vinden het zielig om ze alleen maar in de kooi te laten. Als ie dit gedrag vertoont dan zeggen we duidelijk nee en doen hem terug in de kooi, maar geen verandering.
iemand een oplossing? Of moet het mannetje weg, nu ze nog niet heel erg aan elkaar gehecht zijn.
groetjes,
Esther

bobbie

Hallo Esther,

Ik zal even reageren, al weet ik het kant en klare antwoord niet.

Eigenlijk heb ik meer vragen:

- komt ie vrijwillig uit de kooi?
  Zo nee, dan kan het dat dit terratoriumgedrag is.

- valt ie iedereen aan?
  Zo nee, dan kan het dat ie 1 persoon uit je huishouden als 
  partner ziet en juist die ene niet aanvalt.

- Hoe reageert ie als je hem terug zet in zijn kooi? Protesteert
  ie dan of juist niet?
  Als ie niet protesteert kan dit een manier zijn om terug te 
  gaan naar de kooi en met rust gelaten worden.

Zoals uit het bovenstaande blijkt kunnen het allerlei redenen zijn en misschien staat de echte reden er nog niet eens bij.

Als je gaat observeren kom je er vaak wel achter wat de werkelijke reden is en daar naar handelen.

Hoe dan ook, veel succes.

groetjes, Nel :)

Estherh2

Ik weet niet zo goed wat het is met onze valkparkiet.
Toen hij alleen was, kwam hij steeds bij ons zitten en dat ging goed totdat hij dan ineens gedrag vertoonde dat leek op aanvallen. Hij beet niet door, maar hapte dan in mijn haren en ging daar mee door. Hij vond het niet erg om dan in de kooi gedaan te worden, meestal. Hij deed dit bij ons allebei wel, af en toe.
Toen we er 1 bij hadden en we thuis kwamen wilde we Kiki eruit laten omdat ie een week in de kooi had gezeten. (om in de winkel te laten uitzoeken of het een mannetje of vrouwtje was en wat erbij kon). Toen mijn vriend de kooi open wilde doen pikte hij door in z'n handen. Dit leek ons verdedig gedrag van het vrouwtje. We hebben ze toen een tijdje aan elkaar laten wennen een week. Toen opnieuw eruit.
Eruit betekent bij ons dat we de bovenklep van de kooi opendoen. Dan kunnen ze daar op gaan zitten en de kooi uit. Soms spelen ze in en om de kooi en daarna gaan ze vliegen. Chico (het vrouwtje) is best aanhankelijk. Komt naar ons toe gevlogen en Kiki komt er dan achteraan. Laatst zat Chico bij mij op het been en Kiki op de bank aan de kant waar mijn vriend zat. Toen viel ie dus ineens aan door mijn vriend 1 keer in z'n oor te bijten, doorbijten. Nu wil ie niet de kooi in, omdat Chico er dan nog uit is. Dit was de laatste keer dat we ze eruit hebben gelaten. (donderdag). We zouden de vleugels van KIki kunnen inkorten zodat die alleen in en op de kooi kan "spelen", maar dat vind ik toch wel zielig.
idee?
groetjes,
Esther
estherh2@hotmail.com

Rob S

Estherh2

Nee, dat hebben ze niet. zo erg zijn ze ook nog niet aan elkaar gewend, hoewel ik geloof dat ik afgelopen weekend voor het eerst een soort kusje zag, maar het is meer dat het mannetje aandacht zoekt en het vrouwtje van zich afbijt, als ie te dicht bij komt.
Als ze los zijn is het mannetje ook waar het vrouwtje is. Hij pikt dus alleen als het vrouwtje ook bij ons in de buurt zit, want dan komt ie ook in de buurt. Vrouwtje, ondanks nieuw, is erg lief. Zelfs als je 'm vast moet pakken om in de kooi te gaan bijt ie niet. Op de vinger zitten doet ie alleen als ie op de bank zit en ik houd mijn vinger tegen z'n "buik".
Het enge vinden we gewoon dat het mannetje een keer in de buurt van onze ogen bijt.
groetjes,
Esth er