29 april 2024, 01:16:07

Grijze kop en opgezette veren

Gestart door BIRDIE, 12 november 2003, 14:50:17

« vorige - volgende »

BIRDIE

Hallo!

Ik heb even een vraagje over mijn nieuwe mannelijke valk van 10 weken oud. Hij is een wildkleur, maar heeft een hele grijze kop en kuif en heeft alleen rond zijn snavel een paar gele veertjes. Ook zijn oranje wangvlek is maar heel licht aanwezig. Blijft dit zo? En is dit het verenpak van een jonge vogel of bestaat dat niet?
Het nieuwe vrouwtje, een geparelde van 11 weken, heeft bijna constant haar veren op staan en ziet er heel erg bol uit vergeleken het 'gladde' mannetje. Ze is heel actief en eet en drinkt goed. Is dit wel normaal?

Alvast bedankt!

Lique

Hoi,

Jeetje zeg, dat de kweker al kan zien, dat het een man is.
Normaal gesproken kan je het bij een jonge wildkleur niet zien, wat het geslacht is.
Als het daadwerkelijk een mannetje zal zijn, zal hij met een paar maanden, als hij zijn jeugdrui krijgt, een geel koppie krijgen, en zijn visgraatmotief zal veranderen in effen veren.
Een popje blijft zo.
Als je valkje rond de 4 maanden is, kan je al wel afleiden of het een man of pop is, dmv gedrag.
De man krijgt baltsgedrag, en wil alles imponeren met zijn vleugels en gefluit. Een popje blijft rustiger in deze periode.

Zou je wat meer informatie over je geparelde willen geven? Want zo kan ik je niets vertellen.

groetjes Lique

Natalie

Hoi Birdie,

Als je valkjes verder geen zieke indruk maken zal het wel meevallen met dat 'bolle' hoor! Houd het maar even in de gaten voor de zekerheid, maar ik denk dat het wel mee zal vallen.
 Ik las in je verhaaltje dat je dus 2 valkjes van 10 weken hebt en dat het een mannetje en een popje zijn, maar weet je dat wel zeker? Op die leeftijd is het haast nog niet te zien welk geslacht je valkje heeft. Ik was ervan overtuigd dat één van mijn valkjes een man was, want 'hij' maakte veel herrie en vertoonde echt macho-gedrag. Na de eerste rui bleek dat het toch echt een popje was. Dit valkje zit nu bij Lique en Peter, en heeft onlangs haar eerste nestje gehad!
Maar goed,.....veel succes met je valkjes in ieder geval.

Groetjes Natalie

Lique

Hoi Natalie,

Ja Pino leek echt op een man. Door al dat gebrabbel, maar bleek toch een popje te zijn. En dan nu met haar geklets en gefluit. Het gaat gelukkig heel lekker met haar. Maar toen ik haar voor het eerst zag, dacht ik ook werkelijk dat het een man was. Natuurlijk kon dit niet, want Pino was al ouder.

groetjes Lique

BIRDIE

Hallo allemaal,

Allereerst heel erg bedankt voor de snelle reactie! Daar heb je nog eens wat aan!

Nu ik dat zo van jullie hoor allemaal, over dat je aan een valkje van 10 weken niet kan zien of het een man of pop is, ben ik bang dat mijn zogenaamde mannetje een pop is en mijn zogenaamde pop een man. Birdie (het mannetje) is nog wat schuw (ik heb ze pas 2 dagen hoor!) en durft niet echt wat te doen. Hij vindt alles eigenlijk eng. Terwijl het vrouwtje  Suzie heel ondernemend is en al uit mijn hand eet. Ze fluit ook als ik zing. Ik hoop echt niet dat ze een man is, want dan gaan de 'parels' natuurlijk weg! En ze is zo mooi!!!!! Ik begreep al eigenlijk niet dat de kweker zo zeker kon zijn van zijn 'Dit is een man en dit is een pop.'-verhaal.
Maar goed, we zullen zien.

Met het vrouwtje gaat het al iets beter denk ik. Ze zit alleen nog heel erg bol als ze slaapt of in totale rust is. Ik moet wel zeggen dat ze heel erg mager is. Haar borstbeen steekt heel erg uit, dat zie je heel goed als ze glad in de veren zit. Ze eet ook echt alsof haar leven er vanaf hangt! Ik denk dat ze wel in orde is, maar gewoon even moet wennen aan alles en moet bijkomen van de lange koude reis afgelopen dinsdag.

Oh ja, ik heb een heleboel speeltjes in de kooi hangen, maar ze kijken er niet naar om. Komt dat nog? Of kan ik het er beter uit halen zodat ze meer vliegruimte hebben?

Bedankt en groetjes,

Annemarie

Natalie

Hoi Annemarie,

Ik weet natuurlijk niet hoe groot je kooi is, maar ik zou er altijd wel wat speeltjes inhangen. De meeste valkjes vinden dat namelijk best leuk. In jouw geval zullen je valkjes eerst nog wat moeten wennen aan hun kooi, maar na verloop van tijd zullen ze vast gebruik gaan maken van het speelgoed! Laat je je valkjes ook vrij rondvliegen in de huiskamer?

Groetjes Natalie

BIRDIE

Hoi Natalie,

De kooi voor mijn valkjes is niet zo heel groot, 85 cm hoog, 65 cm breed en 45 cm diep, dus het is wel de bedoeling dat ze een paar uur per dag uit de kooi mogen en rond mogen vliegen. Maar dat durf ik nu nog niet want ik ben bang dat ik ze niet terug krijg in hun kooi. Het was eigenlijk al een heel groot drama toen we ze voor het eerst in de kooi moesten doen. De kweker zei dat dat zo gepiept was als je een vierkantje uit de doos knipte. Als ze het licht zagen waren ze er zo uit, zei hij. Nou niet dus! Wat er uiteindelijk gebeurde was dat er twee piepende valken door mijn kamer sjeesde en in de gordijnen gingen hangen en op dingen wilde gaan zitten die niet erg stabiel zijn, zoals schilderijtjes!
Gelukkig is Suzie al wel redelijk gewend en kan ik haar nu over haar kopje aaien als ik haar een stukje trosgierst geeft. Ze weet niet wat bijten is! En als ze zich per ongeluk vergist en dus niet in het gierst bijt maar heel zachtjes in mijn hand deinst ze achteruit en lijkt te willen zeggen 'Oh jee, dat was niet de bedoeling, sorry, ben je nu boos???'. Ze is zooo lief!

Het mannetje, Birdie, kijkt dan verbaasd naar Suzie, zo van 'Durf jij dat?'. Hij vindt me nog wel eng.

Ik wilde ook nog even zeggen dat ik jullie site echt toppie vindt! Mede dankzij jullie heb ik voor valkjes gekozen, dus dank jullie wel voor mijn lieve schatten!!! :D

Groetjes,

Annemarie

Natalie

Hoi Annemarie,

Als ik zo kijk naar de afmetingen van je kooi dan is de grootte best goed. Ik heb mijn beide valkjes gekregen toen ze al heel erg tam waren, en daarom mochten ze bij mij zijn  direct de tweede dag al uit de kooi. In het begin was het natuurlijk heel erg onwennig, maar na een paar dagen wisten ze al heel goed dat ze niet door ramen konden en waar ze wel of niet konden gaan zitten. Soms was het inderdaad een drama om ze in de kooi te krijgen, want lekker buiten de kooi vliegen is natuurlijk veel leuker dan opgesloten zitten, dus daar kan ik de valkjes natuurlijk geen ongelijk in geven  ;)
Meestal wachtte ik dan totdat ze moe waren of honger hadden en dan kon ik ze zo oppakken en weer in de kooi zetten. Na verloop van tijd gingen ze uit zichzelf de kooi weer in. Het leek net of ze klok konden kijken, want ze mochten van mij 's avonds tot een uur of elf uit de kooi, maar voor die tijd gingen ze allebei al vrijwillig de kooi in, en zaten ze vaak al te slapen.
Dus......ik denk dat je ondertussen best eens kunt proberen om ze uit de kooi te laten. Het eerste begin gaat echt stuntelig en is voor de valkjes natuurlijk heel erg onwennig. Ze zullen ook best tegen dingen aanvliegen (pas wel op voor ramen!), maar na verloop van tijd weten ze niet beter. En te pakken krijg je ze altijd, ook al kan het soms even duren!

Groetjes Natalie

BIRDIE

Hoi Natalie,

Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Van mij mogen ze nu onderhand wel uit de kooi, maar zij denken daar geloof ik anders over want ze willen niet!!!!! Als ik alle deurtjes open zet en rustig wacht (ik lees dan een boek en zeg zo nu en dan wat in de trant van 'Kom er maar uit hoor'.) dan gebeurd er niets. Ze gaan wat slapen of klauteren wat naar hun etensbak maar vinden die openstaande deurtjes maar eng! Ik denk dat ik nog wat geduld moet hebben.

Ik ben eigenlijk ook een beetje bang dat als ze uit de kooi zijn ze niet meer terug gaan. Maar ja, als dat gebeurd dan moet ik gewoon maar weer mijn boek pakken en rustig gaan zitten wachten. Ze zien hun kooi onderhand wel als hun plekkie, en daar staat natuurlijk hun eten!! Ze zullen wel moeten op een gegeven moment, toch?

Gingen jouw valkjes wel uit hun kooi als dat mocht, toen je ze net had dan?

Groetjes,

Annemarie

Natalie

Hoi Annemarie,

Toen ik mijn valkjes kreeg, waren ze al tam gemaakt door de kweker, dus toen ik mijn hand in de kooi deed gingen ze daar op zitten en toen kon ik ze dus zo uit de kooi halen. In het begin zaten ze dan wel wat onwennig te kijken, maar op een gegeven moment durfden ze het wel aan om te gaan vliegen. Je kon tijdens die eerste vlucht ook duidelijk merken dat ze niet konden inschatten waar ze konden landen enzo, dus dat ging wel een beetje paniekerig, maar nadat ze de tweede en de derde keer gevlogen hadden ging dat echt heel goed. En het is net zoals je zegt........als ze honger hebben gaan ze vanzelf terug de kooi in. Ik weet dus niet of jouw valkjes bij jou op je hand gaan zitten? Dan kun je ze misschien lokken met iets wat ze lekker vinden, zoals trosgierst ofzo. Als ze niet handtam zan kun je het beste niet buiten de kooi voeren, want dan wordt het moeilijker om ze de kooi in te krijgen, en zullen ze inderdaad zelf de kooi weer ingaan om te eten.

Groetjes Natalie

BIRDIE

Hallo Natalie,

Nee, mijn valkjes durven nog niet op mijn hand te zitten en dit gaat denk ik nog wel even duren. Vooral het mannetje, Birdie, is erg schuw. Het vrouwtje durft wel uit mijn hand te eten door een open deurtje, maar daar blijft het bij. Het is ook niet zo dat ze elke keer iets dichterbij durft te komen. Het zal dus nog wel even gaan duren.
Best jammer want het lijkt me heel leuk, vliegende valkjes.
Volgens mij is het vrouwtje, Suzie, ook ziek. Ze heeft zo nu en dan (ongeveer om de tien minuten) last van een nare roggel in haar keel. Het lijkt dan alsof ze van een hele nare hoest heeft!! Ze eet nog wel en drinkt ook. Ze slaapt wel veel, maar dat doen ze al zolang ik ze heb (een week nu). Ik maak me eigenlijk heel veel zorgen om haar. Ik wil gewoon niet dat ze zich niet lekker voelen. Ik ben bang dat we toch naar de dierenarts moeten ???.

Groetjes,

Annemarie