28 april 2024, 02:37:14

baby valkje

Gestart door Daantjuh, 12 september 2008, 16:14:24

« vorige - volgende »

Daantjuh

hoi allemaal.

Ik heb een baby valkparkietje die ik zelf voed omdat de ouders het geen eten geven. Er zijn er al 2 overleden helaas van 2 nestjes.
Nu heb ik er eentje gelijk weg gehaald bij de ouders.
Het woog 3 gram en ik heb op dit forum hoe het valkje moet eten met schema en zo even uitgeprint want dat is echt heel makkelijk.
Nu maak ik me zorgen over zijn krop. Hoeveel kan dit hebben?? Het is wel gevuld maar valkje lijkt niet aan te komen. Dit is voor mij allemaal nieuw en heb geen idee hoe en wat. Het is nu 3 dgn oud en eet en poept goed wie kan me helpen

Dank je alvast Diana

bobbie

Hallo Diana,

Misschien kan je deze vraag beter bij HANDOPFOK plaatsen, daar zullen meer mensen het lezen en krijg je reakties.

Een baby mag 10% van zijn lichaamsgewicht aan pap krijgen. Als je het programma ZOEKEN gebruikt kom je ook heel veel relevante informatie tegen. ;)

succes, Nel :)

Kirsten

Hoi Diana,

Je kan het valkje ook niet bij een ander koppel kwijt misschien? 3 dagen oud is een lastige klus om aan te beginnen.

Kijk inderdaad even bij handopfok naar tips,. de belangrijkste zijn:

- krop moet 1 x in de 24 uur leeg zijn
- zeer voorzichtig voeden via de rechterkant van het snaveltje. Verslikking zorgt ervoor dat de pap in de longen komt en het beestje het niet overleefd. Anders kleine beetjes geven in het ondersnaveltje ipv het keeltje
- Warm houden! Heb je echt geen speciale lamp of iets dergelijks gebruik dan een kersenpittenzak die je elke keer in de magnetron kan verwarmen.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Daantjuh

12 september 2008, 23:03:31 #3 Last Edit: 12 september 2008, 23:15:41 by Daantjuh
Hoi allemaal,
Ten eerste mijn complimenten voor deze site.
Heb er al veel informatie van af gehaald.

Ik heb een baby valkje die niet door zijn ouders wordt gevoed.
Er zijn er 2 overleden maar wel van het eerste en tweede nestje. Van het laatste nestje hebben we de eieren weggehaald daar de ouders gingen vechten en niet meer op de eieren gingen liggen.
De eieren hebben we via een warmtelamp laten uitbroeden.
Afgelopen dinsdagavond is er een kleintje uitgekomen.

Ik voed de kleine nu om de 2 uur bijna want soms zit zijn kropje nog vol en ik had gelezen dat deze leeg moest zijn.
Ik weet ook dat ik 10% van zijn gewicht moet hebben voor het voeren. Het weegt 3 gram dus 0.3 ml krijgt het.
Het eet goed en poept goed.

Heb het hele schema uitgeprint van handopfok.
Heb er veel aan.

Maar ik durf niet zo goed veel te geven daar ik bang ben dat de krop springt.
De krop is wel goed gevuld.
Ik voeder het 's nachts niet dan is de krop helemaal leeg in de ochtend.
Had dat ook gelezen.

Het is voor mij de eerste keer heb nog nooit valkparkieten gehad en dit is een stelletje die ik overgenomen heb van andere mensen.

Ik heb dus geen ander stelletje die voor het jong kunnen zorgen. Maar vind het ook leuk om die kleine te voederen zo maar weet ook dat het zo eigenlijk niet hoort maar ik kon het niet verkroppen dat er weer eentje zou overlijden.

Is er misschien ook een oplossing voor de ouders dat ze hun kindjes zelf gaan voederen want dit doen ze dus niet.

Alle hulp en tipjes zijn welkom

Groeten Diana
Tarzan en Jane en baby


Sanna

Ik heb de twee topics van Daantjuh even samengevoegd.

Sanna / Moderator Handopfok