Lutino, rode ogen en kaal plekje achter kuif

Gestart door Evelien, 9 september 2008, 22:53:34

« vorige - volgende »

Evelien

Hallo allemaal,

ik ben net lid van dit forum. En er staat gigantisch veel info op. Ik krijg eind deze week een valkparkiet. Het is een Lutino met rode ogen en een kaal plekje achter de kuif. Nu heb ik op deze site gelezen dat het kale plekje een teken van inteelt is. Kan dit kwaad, of heeft dit gevolgen voor de valkparkiet??

Hopelijk krijg ik snelle reactie!!

Groetjes, Evelien

Gerda

Hoi Evelien

Een kaal plekje achter de kuif is niet echt erg. Veel ino's hebben het.
En als je ooit gaat kweken, moet je er een valkje tegenover zetten dat geen rode ogen heeft.

Groetjes, Gerda

Valerie

Hoi Evelien,

Ik heb dit jaar een geparelde lutino gekweekt (helaas is ze weggevlogen) en die had ook een kaal plekje achter de kuif.
Ik kan je verzekeren dat het geen inteelt is. ;)
Veel plezier met je valkje binnenkort. ;)

Peeps-Iago

Hoi,

Heb dit jaar ook een opaline lutino gekweekt en ze heeft een grote kale plek achter haar kuif. Het is zeker ook geen inteelt maar ik verschoot ook wel dat ze het had aangezien ik ook dacht dat het daardoor kwam.
Ik heb hier ook 2 albino's,de ene met een kale plek, de andere niet en het zijn zusjes.

Groetjes Lin

I_Xyzyx_I

Het is wel ontstaan door inteelt, roodogen hebben al een wat mindere bevedering en aan het begin van een mutatie moet je nou eenmaal inteelt doen om de mutatie staande te houden. Dus eigenlijk zijn alle lutino valkjes aan elkaar verwant maar meestal is het dna zo uit gedund dat het geen inteelt meer genoemd worden...

Maar op dit soort manier zijn wel meer slechte eigenschappen ontstaan.. de kale plekken bij rood ogen (lutino, fallow en pale fallow), het niet broeden van geelwangen en waarschijnlijk ook het vroegtijdig overlijden van df dominant pastel.

De kale plek hoeft overigens niets te betekenen behalve een slechte lichaamsbevedering, je kan beter niet met dit soort vogels verder kweken ;)

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

remco1976

hoi jasper,

waar haal jij die info vandaan??want ik ben het er totaal niet mee eens.het zijn afwijkingen in een mutatie.maar heeft naar mijn weten niets met inteeld temaken.

gr.remco

*Esther*

15 september 2008, 09:12:44 #6 Last Edit: 15 september 2008, 16:03:53 by *Esther*
Hier ontstaat wel een interessante observering!

Wat betekent de kale plek bij de lutino?
Inteeld of niet.
1. Bij inteeld bedoelt men, wat Jasper omschrijft, het ontstaan van de mutatie vroeger.
Dom pastellen zijn ook weer tegen elkaar gekruisd om er verder mee te kunnen.

2. Of is het wat Remco beschrijft, een toevallige zwakheid van de mutatie?
En is het vroeg overlijden van bv weer de dom pastellen een zwakheid in die mutatie?

Of.....?

Graag jullie mening?
Niet elkaar afbranden graag ;D

gr Esther

nick01

of is het een toevallige zwakheid van de mutatie die er door middel van (verplichte) lijnteelt - inteelt verder insluipt of in blijft  ;D.

*Esther*

Citaat van: nick01 op 15 september 2008, 09:51:34
of is het een toevallige zwakheid van de mutatie die er door middel van (verplichte) lijnteelt - inteelt verder insluipt of in blijft  ;D.

puntje 1 dus.

Landiej

Citaat van: remco1976 op 15 september 2008, 07:48:56
hoi jasper,

waar haal jij die info vandaan??want ik ben het er totaal niet mee eens.het zijn afwijkingen in een mutatie.maar heeft naar mijn weten niets met inteeld temaken.

gr.remco

Ik denk dat Jasper bedoeld dat mutaties uiteindelijk altijd door inteelt zijn ontstaan. Dit betekent niet direct dat de ouders van het valkje van Evelien direct verwant waren. Dergelijke afwijkingen ontstaan wellicht wel door kweken met verwanten in een vroeg stadium van de mutatie.