2e valkje erbij hoe dit aan te pakken??

Gestart door kimborg, 9 september 2008, 10:52:49

« vorige - volgende »

kimborg

Hoi,

Puncky mijn 1e valkje is nu 2.5 jaar oud.
Is aardig tam, omdat ik ga samenwonen en dus puncky wat meer alleen zal zijn wil ik graag een valkje erbij hebben.
En ook omdat ik het gewoon ontzettend leuke beestjes vind.

Alleen hoe ga ik dit doen?
ik las al een aantal stukjes over apart zetten en niet samen in 1 ruimte.
Ik heb een nieuwe grote kooi gekocht en eigenlijk dacht ik dat het beter was om ze tegelijk in de nieuwe kooi te zetten.
Zodat Puncky en het nieuwe valkje er allebei aan moeten wennen en dat het geen problemen oplevert als ik ze later bij elkaar zou willen zetten.

Maar volgens mij als ik alles zo heb gelezen is dit niet een goede optie.
ik heb nog een oude kooi waar ik dan eventueel het nieuwe valkje in kan plaatsen.
Maar om ze allebei in een apparte ruimte te zetten zal niet mee gaan vallen. omdat het maar een klein huisje is, en als ik ze appart zou moeten zetten zou er 1 boven moeten staan wat me niet zo'n goed idee lijkt omdat je er dan niet genoeg contact mee kan maken.

En dan nog de vraag is het beter om een mannetje of vrouwtje erbij te nemen/.
Puncky is een vrouwtje, legt vaak eieren maar is wel erg lief. eigenlijk hebben we geen tijd voor nestjes.
Maar kan het ook 2 vrouwtjes bij elkaar?
Zonder dat ze ruzie met elkaar krijgen?

Graag advies !!

Kim en Puncky

Landiej

Ik heb hier op het forum gelezen dat het apart zetten vooral belangrijk is om te voorkomen dat het nieuwe valkparkietje de oude niet besmet met ziektes die hij bij zich kan dragen. Daarom wordt het apart plaatsen ook wel "in quarantaine plaatsen" genoemd.

Je gaat er natuurlijk niet vanuit dat je nieuwe valkje ziek is als hij/zij bij je komt, maar toch lijkt het me verstandig. Baat het niet, dan schaadt het niet :)

Ook is mij verteld dat twee valkjes van hetzelfde geslacht goed samen in één kooi gehouden kunnen worden. Ik krijg binnenkort twee mannen in huis, dus ik hoop dat dat inderdaad waar is ;)

Mocht je er toch een mannetje bij doen, dan kan je eitjes die door het popje gelegd worden vervangen door nepeitjes. Op die manier worden er geen jongen geboren!

kimborg

dank je voor je snelle reactie !!!

Ik hoop ook dat het allemaal goed gaat komen,
En dan zal ik ze toch maar van elkaar moeten gaan scheiden.
Alleen gaat het bijna niet lukken zoals ik al zei om ze appart van elkaar (in een andere ruimte) te zetten.

Kim

Kimm

hoi kim,

op zich kan je ze zowieso beter eerst apart houden, wat betreft kooien want dan kunnen ze ook aan elkaar gaan wennen. anders kan punky het andere valkje als een indringer gaan zien in zijn kooi. als je ze samen gaat doen dan moet je de kooi even veranderen, dus de stokken en bakjes etc.

als jij er een mannetje bij doet dan kan dat een koppeltje gaan vormen. maar dan zou je dus nepeitjes moeten gaan neerleggen als ze gaat leggen en broeden.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010