5 mei 2025, 22:35:02

hoe maak ik mijn valkparkiet tam

Gestart door tom, 11 november 2003, 18:58:16

« vorige - volgende »

tom

heb een probleem ik heb mij over 5maand een tamme valkparkiet gekocht toen was hij echt super tam en lief maar nu is hij wild en pikt hij  constant nochtans ik neem hem elke dag uit zijn kooi
Wat kan ik doen om hem weer super tam te krijgen
laat iets weten aub

groetjes tom

Sander

Hello

De belangrijkste reden dat een vogel ontam wordt is toch wel te weinig aandacht.Ofwel pak je de vogels te hardhandig aan. Pak hem bijvoorbeeld nooit vast zodat ie niet kan wegvliegen. Laat hem gewoon op je vinger zitten.

groetjes
sander

tom

wat moet ik een jong voeren om hem tam te maken met de pikuur ??????
welke soort voer moet ik mixen

Sander

Hello Tom

Hoe oud is je valkparkiet?

groetjes
sander

tom

hij is al 6 maand ma ik wil da weten voor mijn jongen als ze uitkomen ik wil ze zelf voeren zodat ze tam zijn

groetjes tom

Kolkkie

Hoi Tom,

Zit je valkje nu op eitjes dan??

Als dat zo is, en je valkje is 6 maanden, is hij toch echt een beete aan de jonge kant.
Bovendien verklaard dat dan ook het wilde gedrag van je valkje, want hij verdedigd dan zijn nest.

Verder ben ik van mening dat je jongen het beste bij de ouders kan laten zitten totdat ze zelfstandig eten. Als je de jonge valkjes tussentijds gewoon vasthoud en het voeren aan de ouders overlaat, worden ze net zo tam. Bovendien scheeld het een hoop geklooi met het voeren van de jongen, want menig jong is op die manier al de dood in gejaagd omdat de baas niet wist hoe je ze moet voeren of dat er problemen waren.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Hermes_Lucy_nest

11 november 2003, 22:09:04 #6 Last Edit: 11 november 2003, 22:10:39 by Hermes_Lucy_nest
je moet eerst supper veel opzoeken op site's om te weten hoe je dat moet doen en het is niet altijd al te simpel en ze kunnen er van sterven als je nie oplet en ik zou ZEKER geen heel nest met de hand opvoeden. :-/
maar eentje heb ik al eens gedaan en het ging perfect :)
je kan cédé of nutribird gebruiken MAAR lees eerst heel goed en aandachtig teksten van andere mensen.
normaalgezien moet je een valkje met de hand opvoeden als de ouders ze nie meer voederen of nie genoeg of wanneer de ouders sterven of wenneer de ouders de jongen pikken.
als je het echt wil doen beging je het best met een jong van 4 weken die je opvoed tot zijn 6-7 weken.
maar nog een van de moeilijkheden is hem over te zetten naar zaad enzo :-/
het is echt niet simpel.
valkjes kunnen sterven als ze niet snel genoeg hebben geleerd zaad te eten.valkjes kunnen sterven als je ze eten geeft wanneer ze nog pap in hun krop hebben enz..
je zou toch niet graag willen dat jouw kindje de valk sterft?
ik raad het aan om het niet te doen als je niet weet hoe je eraan moet begingen