4 mei 2025, 02:19:54

Beestjes in eivoer!

Gestart door Mandy - Noa&Mango, 6 september 2008, 13:47:46

« vorige - volgende »

Mandy - Noa&Mango

Help!

Ik geef mijn valkjes altijd gewoon parkietenzaad en meng dit zelf met eivoer. Nu bewaar ik dit eten altijd gescheiden van elkaar en in tupperware-doosjes, dus luchtdicht en droog.
Nu zag ik net dat er in het eivoer een soort van spinneweb zit en allemaal van die rupsjes kruipen!

In het voerbakje van mn vogels zag ik gelukkig niks.
Kan het zijn dat de valkjes toch eitjes en dus rupsjes hebben gegeten ? Kan ik het beste naar de VA gaan, of kan ik zelf iets doen?

Een van de twee heeft wel wat waterige ontlasting sinds gisteren.

Wat moet ik doen?

PS de vogels zijn allebei nog jong, 2 en 4,5 maand.

Mijn twee schatten: Noa en Mango :D

Daniƫlle de Boer

Je hebt waarschijnlijk mijten erin, oftewel voedermijt. Zie je ook allemaal motjes vliegen? Ik had dit namelijk een paar weken geleden ook. Ook van dat soort spinnenweb ertussen, veel wormpjes (net maden maar dan wat dunner en kleiner) en ik zag ook allemaal motjes vliegen. Zelf heb ik het voer gelijk weggegooit. Maar ik las op internet dat je het ook kunt invriezen, want dan gaat alles dood. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ik las ook dat het komt omdat het voer te lang heeft gelegen. Mijn valkparkieten hadden gelukkig nog niets van die zak voer gehad, dus ik weet niet of valkjes er iets aan over kunnen houden.

Mandy - Noa&Mango

Beste Danielle,

Ten eerste bedankt voor je reactie. Ik heb het voer ook meteen weggegooid en ben naar de dierenwinkel gegaan. Daar vertelden ze mij dat het niet echt kwaad kan, omdat in de natuur ook hier en daar een rupsje of ander insect gegeten wordt. Ik vond dit eigenlijk wel logisch klinken, dus dat stelde me wel enigszins gerust. Ik blijf de vogels de komende dag(en) goed in de gaten houden. Ze eten nu gewoon goed en ik kan ook niks aan ze merken. Ook zaten er geen beestjes in hun etensbak, alleen in de bak waarin ik het zelf bewaar.

Ik heb ook iets gelezen over de koelkast en diepvries inderdaad. Als het maar niet gaat broeien, dan moet het goed zijn lijkt me. Dit voer lag er drie weken, wel helemaal droog en goed bewaard, dus ik weet niet of dit te lang is? Het was een zak van 1 kilo, dat gaat nooit zo snel op toch?

Groetjes!

Kirsten

Hoi Mandy,

3/4 weken moet normaalg gesproken als je het goed bewaard zeker kunnen hoor.
Hou ze inderdaad in de gaten en vooral ook hun ontlasting, dan kan je altijd nog op tijd ingrijpen als je vermoed dat er toch iets niet klopt.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Mandy - Noa&Mango

Hallo,

Ja de ontlasting moet ik zeker in de gaten houden, vooral van het valkje dat als tweede gekomen is. Deze is er nog maar een weekje en heeft op het moment erg waterige ontlasting. Maar er is vandaag ook nogal wat stress geweest en heb begrepen dat dit daardoor kan komen.

Hopelijk is de ontlasting over een paar dagen weer normaal.

Groetjes

Mandy - Noa&Mango

Poepjes zijn weer normaal gelukkig :)
Eten doen ze goed, zijn goed actief en ik kan er eigenlijk niks aan merken.

Ik ben opgelucht in elk geval  ::)