14 mei 2025, 18:05:47

Kaal plukken jongen

Gestart door Wilma64, 1 september 2008, 12:47:39

« vorige - volgende »

Wilma64

Hallo  :)
Een paar weken terug heb ik me hier aangemeld. Ik heb 2 valkjes die een paar weken geleden 4 eieren hebben gelegd.
Kiki en Rowi hebben nu 2 jongen gekregen en tot nu toe hebben ze heel erg goed voor ze gezorgd. Het eerste donsje werd geboren op 6 augustus en het 2e donsje is 9 augustus geboren.
Inmiddels zitten ze redelijk in de veren maar allebei de ouders plukken de koppies kaal van de kleintjes. Soms tot bloedens toe.
Is dit normaal? Kan ik hier iets tegen doen?
oh ja, er liggen inmiddels 2 nieuwe eitjes in het nest...

Ik hoop dat jullie een goed advies voor me hebben.
Met de hartelijke groeten, Wilma

Anke

2 september 2008, 10:42:03 #1 Last Edit: 2 september 2008, 13:29:20 by Sanna
Hoi Wilma,
Helaas zijn er veel valkjes die hun jongen plukken.
Je kan er niks tegen doen.
Wel kan je wat vaseline op de kopjes smeren.
Aan de ene kant werkt dat verzachtend op de wondjes. En aan de andere kant zou het kunnen zijn dat de ouders het vies vinden en niet plukken.
Helaas gaan ze meestal gewoon door.
Zodra de jongen uit het blok zijn, kunnen ze makkelijker wegkomen bij pa en ma en worden ze ook minder geplukt.
Succes!!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Sanna

Wilma64

hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de tips! Alhoewel ik hieruit begrijp dat ik er eigenlijk weinig aan kan doen. Het oudste donsje wordt nu steeds ondernemender en heeft al een paar keer op eigen kracht boven in de kooi gezeten, eet zelf van de trosgierst en eet ook zelf het krachtvoer. Heeft inmiddels de drinkbak gevonden en drinkt nu af en toe zelf. Het jongste donsje is echter nog niet zo ver alhoewel je deze ook met de dag ziet veranderen. Helaas heb ik geen ander koppel waar ik de jongen bij zou kunnen plaatsen.
Kiki (de moeder) kijkt niet meer naar ze om en zit voortdurend op het nest met inmiddels 3 eitjes. Rowi zet ik nu s 'nachts apart. Overdag zet ik ze bij elkaar en probeer ze goed mogelijk in de gaten te houden.
Ik zal in ieder geval de vaseline proberen, kijken of dat scheelt.
groetjes, Wilma