12 mei 2025, 16:45:21

aanvallen (help!)

Gestart door kenay86, 31 augustus 2008, 22:05:22

« vorige - volgende »

kenay86

Tailey valt me sinds kort heel erg aan, dit is niet gewoon op me afvliegen maar ook echt gemeen krijsen erbij en proberen te happen in alles waar zebij kan, zo ook mn gezicht.. hier ben ik absoluut niet blij mee en weet niet wat er gebeurt is waardoor ze dit gedrag heeft.. ze werd wel elke keer feller naar mensen toe, maar nu is het echt niet leuk meer :(

ik vraag me dan ook af of dit door de rui kan komen, door de eenzaamheid van het alleen zitten, of dat ik haar niet kan bieden wat ze juist zo nodig heeft, een buiten voliere? ze heeft wel een grotere kooi gekregen (huiskamer voliere inplaats van een normala hok) de eerste dagen was ze dan ook heel lief, maar het is op dit moment erger dan anders en weet niet meer wat ik er aan kan doen..

mn vriendin zegt dat het beter is om haar naar een voliere te brengen zodat we haar niet opdringen om te knuffelen.. ik steek elke dag wel een paar keer mn vinger door de kooi om te proberen te kroelen.. in de kooi zelf is ze wel hartstikke lief, maar zodra ze los is ze een duiveltje.

ik zelf vraag me af of het zou helpen als ik een 2de valkje aan schaf, het maakt me dan ook niks uit welk valkje, als ze maar niet meer zo aan zou vallen.. maar zou dit echt helpen? of zou haar in een voliere doen beter voor haar zijn?

het is helemaal tegen mn princiepes in om dieren weg te doen voor ze hun laatste adem hebben geademt, maar ik begin er met de dag meer over te twijfelen..

nu zijn voor mij eigenlijk de opties die ik kan verzinnen:

een 2de valkje erbij halen, het liefst vanavond nog als dat zou helpen
of naar iemand doen met een buiten voliere waar ze niet zoveel aandacht krijgt van mensen en ze gewoon haar eigen gangetje kan gaan

wat raden jullie mij aan? misschien nog andere opties? :(

Gerda

Hoe oud is Tailey? Ze kan best aan het puberen zijn.
Het kan helpen haar iets te laten kortwieken.

Probeer zo consequent mogelijk te zijn.

Een maatje is altijd goed, maar het is beter een maatje te nemen als de toestand met Tailey wat bedaard is.

Is er iets veranderd in jullie huis? Valkjes kunnen snel stressen als er iets veranderd is of als mensen zich anders gedragen.

Succes met Tailey!

Groetjes, Gerda

kenay86

hoi gerda,

bedankt voor je snele reactie! er is in huis niks veranderd.. tailey is alleen verhuisd naar de voliere, maar dit gedrag vertoonde ze ook al in het kleinere hok, alleen dan ietswat minder.. het schijnt nu met de dag erger te worden..

tailey is geboren in november vorig jaar.. wanneer zijn valkjes in de pubertijd dan? en hoeang duurt dit? vindt dit gedrag echt heel erg raar, heb dit nog nooit mee gemaakt dat ze echt aanvallen :(

tailey is gekortwiekt geweest toen ik haar kocht, dit was om haar tam te krijgen zei de kweker.. tailey heeft altijd wel kunnen vliegen, geen lange afstanden en ook niet super hoog, maar toch.. nu beginnen haar vleugels eindelijk aan te groeien zodat ze weer wat hoger en langer kan vliegen en vindt het eigenlijk wel zielig om haar opnieuw te kortwieken..  nou heb ik ooit eens ergens gelezen dat je op 2 manieren kan kortwieken.. 1 zodat ze nog wel een beetje kunnen vliegen, 2 zodat ze helemaal niet meer kunnen vliegen.. welke van de 2 keuzes kan ik dan het beste doen en kan ik dit ook zelf? of is er iemand die hier in de buurt/omgeving woont die dit voor me zou willen doen?eerijk gezegt ben ik niet zo'n ster die zoiets durft :-[ zou dit echt helpen? vindt het wel het proberen waard..

Kimm

hoi,

erg vervelend voor jou. je mag ze niet gaan wieken zodat ze helemaal niet meer kunnen vliegen, dat moet je absoluut niet gaan doen!!

probeer eerst eens alleen maar weer kortwieken. ik heb hetzelfde probleem met happy lees maar eens in mijn dagboekje. ik zal morgen proberen in mijn boekje even hierop in te gaan als ik tijd heb. ik ben nl naar de va geweest en als ze gaan bijten schijnt het onzeker gedrag te zijn. probeer eerst eens wat dingen uit voordat je haar weg doet.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

kenay86

ik heb al verschillende dingen uit geprobeert.. tailey los als ik alleen was, tailey los als er niemand bij haar was, tailey los in een kleine ruimte waar ze dus eigenlijk niet kan vliegen, het negeren van dit gedrag en dus laten bijten, maarop een gegeven moment gaat dit toch wel zeer doen na enkele wonden opgelopen te hebben, tailey in de kooi laten en negeren, tailey in de kooi laten en enkel door de tralies aandacht geven, na een paar dagen pas weer los laten.. met trosgierst, groente, fruit etc zitten maar dat werkt allemaal niet :( daarom vraag ik ook meer tips die ik kan proberen.. ik ga morgen de dierenarts hier bellen vragen of ie kan en ervaring heeft met kortwieken.. vindt het een beetje veel om daarvoor helemaal naar feld toe te rijden.. ik hoop dat dit gaat helpen.. is er bij jou al verbetering met happy? en wat heb jij allemaal al gedaan? kon de VA er iets aan doen? ik wil tailey helemaal niet weg doen, begrijp me niet verkeerd, maar ik begin gewoon te twijfelen of tailey zelf dit niet wilt.. ik kan haar helaas nog geen buiten voliere bieden zolang ik nog thuis woon en een eigen huis is nog ver weg :( meer tips en dingen die ik uit kan proberen hoor ik enorm graag!

kenay86

ik heb de dierenarts hier in de buurt gebeld en die heeft geen verstand van vogels en wil geen fouten maken dus stuurde hij me door naar een andere dierenarts.. omdat deze bijna net zo ver is als feld heb ik dus een afspraak bij hem gemaakt.. ik heb het verhaal uitgelegd en hij doet ook een poeponderzoek omdat dit gedrag ook kan komen door een virus??? lijkt mij sterk, maar hij zal het het beste weten dus straks naar amersfoort en hopen dat ie iets kan ontdekken war dit gedrag vandaan komt.. wel heeft feld al gezegt dat tailey nooit bij me zal zitten om te knuffelen maar dit hoeft voor mij ook niet, als het aanvallende gedrag maar verdwijnt. ik vondt tailey lief zoals ze was, een knuffel door de tralies en lekker klooien in de kamer wanneer ze los was... maar dit is er niet meer bij.. een knuf door de tralies kan nog wel, maar klooien in de kamer doet ze niet meer, ze valt ons gewoon aan tot we haar vangen en in de kooi terug doen..

ik hoop dus dat feld iets kan vinden waar dit gedrag vandaan komt zodat we er aan kunnen werken en dan hoop ik dat tailey weer een beetje bijdraait..

Kimm

hoi,

ik ben ontzettend benieuwd wat dr feld gaat zeggen. laat je het even weten? misschien heb ik er ook nog wat aan.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

kenay86

hey kim,

ik reageer alseerste even in jouw dagboekje gezien we allebei met het zelfde zitten.. ik ben nu naar feld geweest en ook hij zei dat dit gedrag kwam doordat tailey op het hoofd zat vroeger.. doet ze al een hele poos niet meer en wil dit ook niet meer.. zodra ze het probeert haal ik haar eraf en doe dit al een poosje.. Feld heeft de ontlasting van tailey na gekeken maar zo snel niks.. hij gaat het nog wel beter bekijken vanmiddag, maar daar had ie het nu te druk voor.. tailey heeft daar ook even los gevlogen en viel niet gelijk aan, maar na een poosje praten met feld deed ze het weer, feld zei dat dat kwam doordat ze in een hele nieuwe omgeving was...

Feld heeft tailey niet gekortwiekt, hij zei dat het geen nut had, je voorkomt dat ze aanvalt maar als ze dan weer anagegroeit zijn kan ze veel feller wezen dan dat ze nu is.. we moeten er dus op deze manier uit komen..

Ik vroeg of het misschien te maken kan hebben met dat ze als kleintje gekortwiekt was.. feld zei dat dat niet echt waarschijnlijk was, mocht ze boos daarom zijn dan zou ze het vanaf het begin gedaan moeten hebben en dat is dus niet zo..

Feld zei wel dat ie heel sterk dacht aan ruimte te kort.. hij denkt dat tailey meer ruimte wil en daarom 'boos' is.. het klonk mij nogal verwarrend en moet het ook nog even tot me laten bezinken, maar misschien zit hier toch wel iets in..

ik heb niet je dagboekje terug gelezen, maar wordt jouw happy ook feller naarmate je in de buurt van de kooi komt? tailey blaast namelijk enorm als ik naar de kooi toe loop, en als ik dan mn vinger door de tralie steek dan geeft ze zich over.. ze kruipt dan helemaal naar beneden in de kooi waar ik dan uiteindelijk wel een korte kroel kan krijgen, maar zodra ze los is valt ze dus echt aan..

dit vertelde ik ook tegen feld, hij zei dat ze zich in de kooi onderdanig voelen en buiten de kooi (heeft dus ook weer te maken met op het hoofd zitten) ze zich dominant tegenover je voelen.. ik denk dat dit te maken heeft dat ze niet boven je kunnen gaan zitten gezien de kooi lager is??

hij kon me verders geen andere tips geven als tailey in de kooi laten en via de tralies te knuffelen doen.. ook moest ik gewoon regematig naast de kooi gaan zitten (op een sotel maar ook op de grond) zodat ze went dat de kooi niet enkel voor haar is bedoeld maar ook voor mij.. hij rade me wel aan om zo snel mogelijk een valkje erbij te nemen. jammer want ik moet nu echt wachten tot de 15de dat mn geld gestort is, mn laatste centen zitten nu in feld en mn tank :^) opzoek dus naar een vogel die de 15de weg mag en opgehaald kan worden..

ik had voor vertrek nog een klein stukje van je dagboek gelezen, en heb ook voor jou gevraagt aan feld.. hij zij dat je het beste opnieuw kon beginnen met tam maken.. dus trosgierst op je hand en die in de kooi houden totdat ie weet dat een hand en dus ook jij vertrouwd kan worden.. althans, hier kwam het op neer

Het is nogal een warrig verhaal, sorry hiervoor, maar hoop dat je me begrijpt..

groetjes desire

ik heb dit maar even gekopieerd, gezien het toch allemaal op hetzelfde uit komt..