snel advies nodig:valk valt en valk houd vleugel nu raar omhoog zie fotos

Gestart door tamara, 23 augustus 2008, 19:11:16

« vorige - volgende »

tamara

een paar dagen terug zijn mijn valkjes s'nachts geschrokken van iets
dit gebeurt wel vaker en dan zijn ze helemaal in paniek
ik wordt er altijd wakker van en doe de lampen aan en stel ze gerust
meestal zijn ze wat veren kwijt en hebben wat kleine wondjes

nu wilde ik net de valkjes weer uit de kooi halen
na het incident van paar dagen geleden zijn ze ook elke dag uit de kooi geweest en behalve wat kleine wondjes en minder veren was er weinig aan de hand

alleen de lutino wilde net vliegen en haalde de stop niet dus viel(niet hard; ze valt zo wel vaker)
toen ik haar oppakte zag ik dat ze behoorlijk veel veren aan de rechtervleugel mist (er zit nog maar een lange veer aan en der rest zijn een paar hele korte)en daar ook wat oude wondjes zitten
geen wonder dat vliegen niet helemaal goed gaat :-[
maar ik pakte haar toen op en zette haar op de speelboom en toen ging ze na een minuut of zo het vleugeltje in de lucht steken
het lijkt mij niet gebroken of iets dergelijks want zo hard viel ze niet en als ik de vleugel vastpak krijg ik ook geen pijnreactie
ze heeft net ook nog 2 keer gevlogen daarna maar dit gaat gewoon niet goed omdat ze veel veren mist
ik heb wat fotos gemaakt maar ik kan ze hier niet plaatsen want krijg dan de melding dat de fotos te groot zijn

wat denken jullie dat het is?? Ik denk zelf dat ze gewoon niet goed kan vliegen omdat ze veel veren mist en door net de val de vleugel wat gekneusd heeft; ze kan de vleugel gewoon bewegen en ook gewoon weer normaal dragen maar op dit moment steekt de vleugel gewoon de lucht in; nu na een paar minuten is het al wat beter maar steekt de vleugel nog wel wat boven haar uit.

gaat dit vanzelf wel weer weg?
P.s. ze eet verder goed, gedraagt zich niet anders dan anders en probeert soms ook weer wat te vliegen

groetjes tamara en tequila en amigo

Anke

Hoi Tamara,
Als ik het zo lees heeft je valkje geen pijn aan de vleugel.
Het slecht vliegen zal inderdaad komen doordat de vleugels nu ongelijk zijn.

Wat het betekent dat ze haar vleugel omhoog houdt, zou ik niet kunnen zeggen.
Meestal als ze pijn hebben aan hun vleugel laten ze die hangen.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

tamara

ik kan nog steeds geen fotos plaatsen; krijg hele tijd de melding dat ze te groot zijn en kan ze niet verkleinen dus heb het nu geprobeerd via phobuckte.com en de link van de fotos hier geplakt
hopelijk dat dit werkt en jullie de fotos kunnen zien

tamara

de link werkt zie ik dus hieronder zal ik nog wat fotos plaatsen

op deze fotos is goed te zien hoeveel veren er van de vleugel af zijn
en wat kan ik doen aan het feit dat ze sinds 20 min (sinds ze dus net die kleine val heeft gemaakt) de vleugel wat omhoog draagt zie de fotos

Anke

Hoi Tamara,
Het ziet er inderdaad vreemd uit, zoals ze haar vleugel houdt.
Is ze tijdens de laatste vliegsessie misschien toch raar terecht gekomen.
Beweegt ze de vleugel nog, of blijft hij nu zo staan?

Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

tamara

ze beweegt de vleugel nog wel
ik deed ze net terug in de kooi; was te bang dat ze weer zou gaan vliegen en weer vallen en toen ging ze door de kooi klimmen en op de speeltjes zitten en tijdens het klimmen deed ze de vleugel weer normaal maar nu zit ze weer op de stok met de vleugel wat omhoog

Anke

Hoi Tamara,
Het is in iedergeval een goed teken dat ze de vleugel wel normaal KAN doen.
Misschien is het verstandig je valkje even kooiarrest te geven.
Zodat haar vleugel wat tot rust kan komen.
Gelukkig lijkt ze er geen pijn aan te hebben.

Houd het goed in de gaten. Blijft ze haar vleugel zo houden dan is het denk ik verstandig om contact op te nemen met een vogelarts.
Succes!!
Groetjes Anke

tamara

dus denk jij dan ook net zoals ik dat het gewoon gekneusd is of iets dergelijks??

ik heb geen ervaring met dergelijke maar mij lijkt dat als de vleugel gebroken is dat zij deze niet meer omhoog kan trekken zoals ze op de foto doet maar dat de vleugel alleen nog maar kan hangen

ondertussen zijn we 2 uur verder na de val maar de vleugel heeft ze afwisselend omhoog, heel ff normaal, ff omlaag en weer omhoog

als ze in de kooi klimt e.d. dan heeft ze de vleugel redelijk normaal

als een vleugel gebroken is dan neem ik aan dat ze de vleugel niet meer zo goed kan bewegen zoals ze nu doet toch?? of niet
een gebroken vleugel hangt dan toch zonder gevoel en beweging naar beneden of niet?
en kooirust ben ik in ieder geval van plan totdat de vleugels weer wat zijn aangegroeid want hierdoor kon ze dus niet goed vliegen en heeft ze de val gemaakt
op de fotos zie je ook de wondjes die ze dus paar dagen geleden heeft opgelopen

ik maak me best wel zorgen om haar vleugel :-\

Anke

Hoi Tamara,
Het is natuurlijk zo van foto's niet te zeggen wat er precies met de vleugel is. Daarbij ben ik natuurlijk geen dierenarts ;)

Een gebroken vleugel hangt, of als hij ook verdraait is kan de vleugel op een rare  manier uitsteken.

Jouw valkje kan haar vleugel nog goed doen, dus het zal niet gebroken zijn.
Wel geeft het aan dat ze last heeft van haar vleugel.

Het enige wat je denk ik nu voor je valkje kan doen is wat je al doet: kooirust geven.
Ik zou het een dag of twee aankijken.
Zie je geen verbetering   bel dan een vogelarts. Beter een keer voor te veel gebeld, dan een keer te weinig ;)
Groetjes Anke

tamara

ok,bedankt

baal er gruwelijk van

ik heb meerdere dieren en op dit moment hebben al mijn dieren iets
; mijn valk heeft zijn vleugel raar; een van mijn honden heeft al 4 maanden darmonsteking; mijn paard heeft een wond en zwelling op zijn rug
en dus nu sinds vandaag weer die vleugel van mijn valk
ik hoop dat het binnen een dag of 2 beter gaat
maar ik woon in een dorp vlakbij eindhoven ( 5 km van ehv af) en de dierenarts die ik ook heb voor mijn honden behandeld geen vogels

als de vleugel na 2 dagen nog niet goed is welke dierenarts kan ik dan bellen die vlakbij mij is

tamara

op dit moment houd hij de vleugel weer gewoon normaal dus ik denk dat de vleugel gewoon wat gekneusd is en dus niet gebroken ;)

Anke

Hoi Tamara,
Fijn dat je valkje haar vleugel weer normaal houdt nu :)
Dat is toch weer een zorg minder ;)
Groetjes Anke

tamara

ik had iets te vroeg gejuichd

ze klimt best goed door de kooi enzo en ben vannacht paar keer gaan kijken bij ze maar toen ging het redelijk goed
nu op dit moment trekt ze af en toe haar vleugel weer omhoog
en vandaag heeft ze nog niet gegeten maar haar mannetje tequila heeft ook nog niks gegeten
dus ik hoop dat ze straks wel gaan eten en dat haar vleugel gewoon gekneusd is en dat het vandaag of morgen weer een stuk beter gaat

Hermien

Gekke Gerrit van mij heeft ooit eens een gekneusde vleugel gehad na paniek in de kooi. Een paar dagen rust in een aparte kooi deed hem heel snel weer opknappen.

Sterkte ermee. Valkjes houden is leuk, zolang ze niets mankeren..

Knuf van mijn 'Vliegtuig'

♪ Marlies

Hoi Tamara,

Dat je lutino niet meer zo goed kan vliegen komt inderdaad door het gemis aan slagpennen.
Het kan zijn dat een vogel door heel erg te schrikken wat slagpennen laat vallen.

Met 6 weken zijn deze weer helemaal terug gegroeid en zal ze weer normaal kunnen vliegen. Je zult trouwens zien dat als deze veren eenmaal door gaan komen dat het dan steeds beter gaat met vliegen.

Ik zou het valkje nu zoveel mogelijk rust geven.
Een da kan ook weinig doen aan een gekneusde vleugel.

Een paar jaar geleden had ik ook een valkje dat gevallen was met landen.
Deze zat net als de jouwe, dan weer met de vleugel hoog, en dan weer laag.
Ik ben er toen mee naar de da geweest en die zei dat het gekneusd was en dat het valkje waarschijnlijk nooit meer zou kunnen vliegen.
Dit valkje is toen met Rianne mee gegaan en kon daar na een poosje weer gewoon vliegen.

Gewoon even wat rust geven en afwachten.

Groetjes Marlies ;)