5 mei 2025, 15:50:00

Is alles wel goed met mijn valkje?

Gestart door Missy, 20 augustus 2008, 01:30:19

« vorige - volgende »

Missy

20 augustus 2008, 01:30:19 Last Edit: 20 augustus 2008, 01:33:34 by Missy
Hello!

Ik heb gister mijn eerste valkje gekocht. Hij is nu 7 weken maar aangezien het mijn eerste is heb ik er nog geen verstand van en ook geen idee of alles 'normaal' verloopt.

Hij is op bepaalde plaatsen nog kaal (hoofd & rug) en er is gezegd dat hij al zelfstandig kan eten en op een stok kan zitten maar dat ik wel wat voer op de grond moest leggen.

Nu heb ik mijn valkje op de grond gezet (waar hij overigens nog zit) met wat eten en een schoteltje met water (ik zou niet weten hoe hij anders moest drinken of moet ik hem zelf nog water geven?) maar ik weet niet zeker of hij daar wel van drinkt. Hij eet wel al zelf trosgierst.

Ik snap niet dat hij op stokjes kan zitten want hij vliegt helemaal nog niet. (iemand een idee wanneer ze zo'n beetje kunnen vliegen?) En ik wilde hem ook niet op een stok laten zitten waar hij dan niet meer vanaf kan komen.

Iemand een idee of dit een beetje normaal is?  ::)

Kimm

heb je misschien een foto van het valkje?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Caroline

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe vriendje.

Mijn eerste vraag is ook: Heb je misschien een foto van  je valkje??

Een kaal koppetje en ruggetje wijst mogelijk erop dat één van de ouders hem of haar heeft geplukt (is veertjes afgebeten). Niet leuk maar groeit weer aan.  ;)

Een valkje van 7 weken (als hij dit echt is) kan meestal wel zelf eten en drinken maar .... er zijn uitzonderingen, niet alle valkjes zijn even vlug.

Houdt hem goed in de gaten, heb je een keukenweegschaal, liefst digitaal weeg hem dan en later op de dag nogeens .... hij mag niet teveel afvallen, dit wijst inderdaad op nog niet zelf (kunnen) eten.

Als je echt twijfelt, neem dan meteen contact op met de kweker .... enkele dagen aankijken kan al de dood betekenen. Je valkje moet eten en drinken.

Wat geef je hem nu te eten??

Succes!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Gerda

Hoi,

Zoals Caroline al aangeeft is het bijhouden ven het gewicht erg belangrijk.

Daarnaast, geef water in bakjes en niet op eens schoteltje, valkjes scheppen water in hun ondersnavel en slikken het dan door.

Valkjes drinken erg weinig op een dag, dus misschien zie je hem niet drinken.

Wat eten betreft, geef het liefst wat parkietenvoer in plaats van zaad voor grote parkiet. Heeft de kweker je een zakje zaad wat je valkje gewend is meegegeven?
Leg en hang overal wat trosgierst neer en zet ook een bakje eivoer en eventueel wat stukjes bruinbrood neer.

Wat vliegen betreft, meestal vliegen ze met een week of 4.
En valkjes vliegen meestal niet naar de stokken in de kooi, maar ze klimmen langs de tralies omhoog.

Belangrijke graadmeter is de lengte van de staart. Als je een foto maakt, zet dan ieder geval de staart er op.
Als de staart nog maar kort is, dan is je valkje nog geen zeven weken oud.

Succes met je valkje, Gerda

Missy

bedankt voor julie reacties!  :-*

Hij eet trouwens wel gewoon goed hoor dus dat is het probeem niet.
Ondertussen heb ik hem ook zien drinken!
Heb even een foto gemaakt zodat jullie hem kunnen zien.

(het is overigens helemaal niet zeker of het wel een hem is maar de vrouw van wie ik hem kocht beweerde van wel)

Dit is dan de foto met staart (ja ik weet dat hij lelijk is  ;D)

En hier kan je beter de kale plekken nog zien

Denken jullie dat ze gelijk heeft wat betreft een mannetje? Hij heet namelijk Rudy hahaha  ;D

carco

Hoi

Je hebt een  lutino valkje gekocht die straks weer mooi in de veren zit hoor. Hij/zij is nl geplukt geweest door de ouders zo te zien.
En een mannetje  kan je van een lutino eigenlijk nog niet van uit gaan. Vaak zijn dit juist popjes. Weet je toevallig wat de ouders zijn?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Missy

Nee eigenlijk geen idee  ??? Popje is ook leuk hoor word het gewoon Trudy ipv Rudy hahahaha

Caroline

Fijn dat ze eet en drinkt.

EN Caroline schreef het al, en ik in een eerder berichtje ook al, de kale plekken komen door plukken van de ouders. 

Volgens mij kun je een lutino man alleen herkennen op latere leeftijd of de dna-analyse (geslachtbepaliing). De meeste geboren lutino zijn poppen en kan een ouderkoppel toevallig mannen kweken dan kunnen er ook poppen uit komen.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Missy

Wel raar dan want die vrouw bij wie ik het kocht zei letterlijk tegen mij:

'Ik kijk altijd naar het geslacht met de pendel, maar ik kan het ook al aan de kuif en breedte in het hoofd zien. Ook aan het gedrag merk ik het'

Maar daar is dus niks van waar?  :-\

Missy

Ohja en nog wat (ik voel me nu wel lastig haha) ik las hier op het forum ook dat je het verschil tussen man en vrouw kan herkennen aan het witte patroon onderaan zijn vleugel als hij zijn vleuger sprijdt. Dat hebben poppen. Toen keek ik bij die van mij maar ik zie helemaal niks wits in de vorm van een patroon of stippen ofzo.  ::)

Caroline

21 augustus 2008, 14:16:14 #10 Last Edit: 21 augustus 2008, 14:18:03 by Caroline
Citaat van: Missy op 21 augustus 2008, 14:00:41
Wel raar dan want die vrouw bij wie ik het kocht zei letterlijk tegen mij:

'Ik kijk altijd naar het geslacht met de pendel, maar ik kan het ook al aan de kuif en breedte in het hoofd zien. Ook aan het gedrag merk ik het'

Maar daar is dus niks van waar?  :-\

Pendelen geeft geen 100 % garantie voor het geslacht.

Vorm van kuif en breedte van het hoofd zeggen ook niks over het geslacht.

Een valkje van 7 weekje zal nog weinig mannelijk gedrag laten zien en ..... je hebt poppen die fluiten als een tierelier en mannen die nog nooit gefloten hebben, conclusie: ook geen garantie.

Citaat van: Missy op 21 augustus 2008, 14:06:06
Ohja en nog wat (ik voel me nu wel lastig haha) ik las hier op het forum ook dat je het verschil tussen man en vrouw kan herkennen aan het witte patroon onderaan zijn vleugel als hij zijn vleuger sprijdt. Dat hebben poppen. Toen keek ik bij die van mij maar ik zie helemaal niks wits in de vorm van een patroon of stippen ofzo.  ::)

JE bent niet lastig hoor, gewoon vragen als je vragen hebt.  :D

Inderdaad kan bij veel mutaties (niet bij allemaal) aan verschillende kenmerken het geslacht gezien worden alleen .... dit telt alleen voor volwassen valkjes, valkjes die al een keer volledig hun veertjes hebben verruid.

Jonge mannen en poppen zijn qua uiterlijk indentiek, de mannen veranderen na de eerste rui.  ;)

Dus helaas .... zal je het geslacht van je valkjes willen weten zul je op moeten wachten tot na de eerste rui of .... een geslachtbepaling laten doen d.m.v. DNA-analyse.

Voor info: KLIK HIER

Groetjes van Caroline

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Missy

Hey ontzettend bedankt voor je antwoord weer! (iedereen trouwens) jammer dat ze tegen me heb gelogen maar man of vrouw ik doe hem/haar echt niet meer weg. Rudy (zolang ik nog niet weet of het een pop is heet 'het' Rudy lol) heeft echt al helemaal me hart veroverd  ;D

Kunnen popjes trouwens ook praten of doen die meer brabbelen? Dat was me nog niet helemaal duidelijk.
En duurt dat langer om ze aan te leren?

Missy

En ik heb even naar die dna analyse gekeken maar zo dan! 5-7 getrokken veren  :o het idee dat ik me vogel moet plukken als een kip kan ik gewoon echt niet  :'( ik  wil niet dat hij/zij pijn heeft. Rudy is nog zo klein  :-\

Caroline

Graag gedaan hoor.  :D

Heel af en toe heb je geluk en kan een mannetje enkele woordjes zeggen van popjes heb ik nog nooit gehoord dat ze dit zouden doen.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Missy

Ahja nou dan zit er niks tegen op. De dierenwinkel kan het doen maar dan zou ik in totaal 77 euro kwijt zijn. Zelf plukken is dus wel een stuk goedkopen maar ik durf het gewoon echt niet. Gewoon afwachten dus maar.