«« ¤Tailey's avonturen¤ »» nieuwe valkjes + nieuwe foto's

Gestart door kenay86, 13 augustus 2008, 00:23:11

« vorige - volgende »

Gerda

Hoi Desire,

Je krijgt nu heel wat tegengas. Maar dat moet je zeker niet als aanval zien, maar echt als hulp.

Ik heb zelf astmatische bronchitis (dus bij verre geen astma) en ik heb drie valkjes en twee grasjes in huis. Ze vliegen de hele dag los door het hele huis (kamer, gang, werkkamer van mijn man/slaapkamer). 's Nachts zitten ze in de kooi in de woonkamer. Ik slaap niet samen met de valkjes op een kamer.

Dit is echt max voor mijn situatie, vooral als ik ook nog een keer in het jaar een nestje heb (max drie jongen).

Wanneer je dit doortrekt naar jouw situatie, dan hebt je straks tegen de 10 valkjes, en dan ook nog meerdere nesten tegelijk omdat je met geelwangen wil gaan kweken. Dat zullen al gauw twee backupkopples moeten zijn, dus drie nesten tegelijk. Zeker 10 valkjes extra die vanaf dat ze een week of vier zijn ook gaan vliegen.
(En dan noet je de jongen nog kwijt zien te raken ook.)

Wanneer dit allemaal kan vliegen leef je in een voliere en dan wordt een normaal mens nog ziek.

Dus zoals Caroline het herhaaldelijk heeft gedaan en Karin en ik nu je op het hart drukken: denk er goed over na.
Want als je straks moet gaan herplaatsen, dan is Leiden in last.

Gerda

*Esther*

Hoi Desire,

Tja, ik vind het ook een lastige situatie.
Ik lees en lees, en kan het bijna niet bij houden.

Wat ik lees in je berichtjes;
is dat je wel goed nadenkt, over de "kleine" dingen. :D
Je bedenkt de stappen die je wilt gaan nemen. bv over het blok hoe/wat/wanneer op te hangen.
Het lijkt er op dat je het grote geheel niet lijkt te overzien.
Het virus slaat hard toe bij jou! ;) Wat maakt, dat je in een heel snel tempo aankopen doet, terwijl de voorzieningen er nog niet zijn.

Wat ik mis is de rust voor je valkjes. In één keer een groot valken bestand opbouwen is opzichzelf niet zo'n probleem, maakt wel dat dit doordacht moet worden en voorbereiding nodig heeft. Zoals ik het lees doe je nu de aankopen en daarna ga je kijken waar ga ik het laten.
De meeste dingen die ik koop gaat toch eerst denkwerk aan vooraf waar zal ik het neerzetten, past het wel enz. Zo ook met de valkjes. Mutatie kweek waar jij nu je doel op lijkt te gaan richten, kan je niet in één aankoop voor elkaar krijgen. Daar gaan jaren overheen voordat een kweker zijn doel bereikt heeft. Dus leg je lat ook niet te hoog mbt mutaties kweken. Dat kan altijd nog!
De mensen hier met grote aantallen valkjes zijn ook al jaren bezig. Dat gebeurde ook  niet binnen een maandje tijd. Bij mij in elk geval niet.

Het gezondheids verhaal ga ik niet meer op in, dat schoot ook door mijn hoofd. (Ook al heb je de beste afzuiging e.d. in huis.)
Financieel wil ik eigenlijk ook niet uitgebreid op in gaan, maar wel even noemen. Hobby's/huisdieren kosten geld! ;)

Ik begrijp je enthousiasme! Wanneer neem je een pas op plaats?? :D

groetjes Esther

kenay86

als ik jullie berichten zo lees lijken jullie het meeste bang dat ik het niet red ivm mn astma.. ik heb hier zeker wel goed over na gedacht en weet zeker dat ik geen last zal hebebn vand e valkjes die er nu zijn en degene die vrijdag er nog bij gaan komen..

ik weet dat ik eht al vaker heb gezegt, maar dit is echt de max..

ook las ik van caroline dat ik ze niet los zou laten? je mag hier best komen kijken hoor.. ik ben inmiddels wel zover dat als ik wel weg ga (boodschappen ga doen ofzo) dat ze inderdaad in de kooi zitten.. dit vindt ik ook vrij normaal.. maar als ikt huis ben zijn ze zeker wel los.. ik maak vaak savonds foto's en savonds zitten ze ook ind e kooi vanaf een uurtje of 8 a 9.. de meesten gaan dan slapen en vindt het onnodig om ze dan wakker te maken om ze terug ind e kooi te zetten.. je mag hier best langs komen hoor om te kijken hoe vaak ze los zitten, maar neem aan dat dat toch niet nodig is?

Ook vraag ik me af waar het vandaan komt dat er meerdere wilde valkjes zitten.. Nala is inderdaad wild, maar heeft absoluut geen last dat ze binnen zit zoals de geelwang het wel had.. had ik haar dan moeten houden ondanks dat zij zich totaal niet fijn voelde? okey, ik had kunnen afwachten of dit nog zou beteren, maar hoelanger zo'n diertje hier is hoe langer het zich niet fijn voelt.. ik had de keus om haar naar randy te brengen, waar ze het goed kreeg en zij zich ook fijn zou voelen gezien ze daar terug ind e buiten voliere ging.. ik had op dat moment het idee dat als ik het geelwangetje hier had gehouden en ik het aanbod van randy af had geslagen dat ze veel te lang ongelukkig hier had gezeten gezien ook de tijd van het jaar en dus niet kwijt kunnen raken..

over het aantal valkjes heb ik al gezegt ivm mn gezondheid, maar de valkjes voelen zich allemaal op hun gemak, als ik had gemerkt dat het voor hun allemaal te snel ging had ik er heus wel een stop toe gedaan hoor.. maar dit is niet het geval..

overigens zitten ricco en tailey gewoon nog in de voliere, het bleekmaskertje (want ik denk toch dat ie dat is) zit in een aparte kooi en de valkjes die ik vrijdag ga halen gaan ook in een aparte kooi.. tailey enr icco gaan pas apart wanneer ze eventueel een blok zouden krijgen..

over het kweken... ik wil graag kweken ja, maar ik vraag hier toch advies? :s zoals in dat bericht ook getikt staat waren dit gedachten gangen en vroeg ik of dit zo een goed plan was.. schijnbaar dus niet en zal ik verder moeten kijken hoe of wat..

ik krijg een beetje het idee dat ik niks over heb voor de valkjes, en dat ik alles doe voor mezelf, maar dit is dus niet waar.. natuurlijk wil ik valkjes erbij, anders haal ik ze uiteindelijk niet.. ik heb inderdaad de fout gemaakt om enkel op de vogeltjes te letten opd e foto maar bergat naar de omgeving ervan te kijken.. hier heb ik echt wel van geleerd en kijk nu dus ook verder dan mn neus lang is.. zo ben ik vandaag bijna 5 uur weg geweest om te gaan kijken naar het geelwangetje/bleekmaskertje.. de foto's zagen er wel goed uit en vondt het zeker de moeite waard om te gaan kijken.. ik had ook nog niet gezegt dat het 100% zeker was dat ik hem mee nam (al liet ik het hier op het forum misschien wel zo blijken) ik ben daar een uur geweest en heb goed gekeken, alle vogels zaten apart van soort (ze hadden ook nog grotere vogels en zeebravinkies enzo) en alles zag er keurig uit.. volieres goed beveiligd, zelfs tegen katten, alles goed schoon, heb zelf het hele voerschema gezien wat de vogels te eten kregen enzo.. neej ik denk er echt wel goed over na.. en kwa plaats... ik heb opzich plaats genoeg, ik moet enkel kooien aanschaffen.. en gezien ik daar nog de ruimte voor heb en ik kom een mooi valkje tegen dan ga ik eerst denken over waar ik het laat, de kooi, de vogel, heb ik alles in huis om die kooi in te richten (speeltjes, voerbakjes etc) sinds de laatste fout die ik maakte met het niet in quarantaine te zetten heb ik ook bij deze goed na gedacht of ik zoveel kooien apart kon zetten voor deze periode van 4 weken.. ik heb toen ook gedacht aan hoe ik het moet doen met het los vliegen.. de valkjes die nieuw zijn en dus in de aparte kooien zitten laat ik 2 maal per dag eruit voor 1 a 2 uurtjes en de andere vogels de rest van de dag.. zo is de kans op eventuele besmetting toch wel zo min mogelijk.. ik was mn handen dan ook na elke aanraking met kooi en/of valkjes heel erg goed met dettol..

Kwa financiele dingen waar iemand niet verder op in wilde gaan.. ik krijg niet veel aan uitkering, ik heb een grote zware auto die al 200 euro in de maand kost aan vaste lasten (zonder tanken) dan moet ik toch wel goed gaan denken over of ik het wel red ivm het aanschaffen en verzorgen van nieuwe vogels.. en ja, hierdoor kan ik me niet veroorloven om een bleekmasker van 150 euro aan te schaffen plus de nodige kilometers te rijden die er nodig zijn om het diertje hier te krijgen.. het voer wordt ook steeds meer wat er per dag  door heen gaat, maar ik hier denk ik echt allemaal wel over na voor ik zo'n diertje op ga halen bij iemand, of in ieder geval ga kijken..

ikd oe dit echt niet allemaal over 1 dag ijs hoor.. en als dit bij jullie wel zo over komt, sorry hiervoor dan, maar dit is dus niet zo..

ik maak fouten, maar fouten zijn er helaas om van te leren.. als ik nu al weet wat ik over 30 jaar pas zou weten zou ik het nu allemaal al heel anders doen waarschijnlijk, en zo zal iedereen terug kijken op 'vroeger'..

als jullie het kleintje nog wel willen zien zal ik foto's plaatsen in mutaties, maar wil dit nu eerst wel eens uit de wereld helpen.. en denk niet dat nu dan een blij bericht over mn nieuwe valkje past op deze pagina...

kenay86

ik snap trouwens ook wel waarom er wordt egzegt over het los vliegen.. zoals nu zijn tailey, kenji en nala los, maar ricco, luna en het koppel fallow komen niet uit de kooi.. als ik dan foto's wil maken hang ik voor de kooi om ze toch op de foto te krijgen terwijl het deurtje dan al heel lang open is..

Patries

hey desire!!

Ik wou gewoon even zeggen dat ik het heel knap van je vind dat je zo goed bezig bent met je valkjes. als ik zo naar mijn coco en krummeltje kijk snap ik je 100% over het nog meer aankopen van valkjes. verder zou ik je wel succes wensen met het toch nog goed bijhouden van al die valkjes. weet niet of je ze tam wilt houden, maar dat kost nogal wat tijd! vooral als ze nog niet handtam zijn!!

daarom ook heel veel succes! enneh..

((over die berichtjes plaatjes, ben het helemaal met je eens! je moet altijd zo uitkijken wat je toch zegt. misschien zeg je  totaal het verkeerde..zonder dat je het doorhebt))

nou, Groetjes!! en succes hea!! ( heo vaak heb ik dat nu wel al niet gezegd..))

xPatries

bezoek ons Dagboekje eens!

*Esther*

Citaat van: kenay86 op 14 oktober 2008, 17:21:34
ik snap trouwens ook wel waarom er wordt egzegt over het los vliegen.. zoals nu zijn tailey, kenji en nala los, maar ricco, luna en het koppel fallow komen niet uit de kooi.. als ik dan foto's wil maken hang ik voor de kooi om ze toch op de foto te krijgen terwijl het deurtje dan al heel lang open is..

Misschien durven ze niet?
Terwijl ze wel graag de vleugels zouden willen strekken?

Hoe lang duurt het nog voor de panelen er zijn? ;D

♥Debby♥

1 vraagje.. gaan de nieuwe valkjes nu wel in quarantaine? of zou dat niet gaan lukken?

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

kenay86

debby, ookd it heb ik verteld in mn verhaal hierboven hoor :) tailey enr icco blijven door de quarantaine in de voliere.. het geelwangetje/bleekmaskertje zit in een aparte kooi en de valkjes die vrijdag komen gaan ook apart in een kooi :) ikz et ze 4 weken apart van de andere vogels en was goed mijn handen als ikd e kooi of valkjes heb aangeraakt :)

hoi esther, ze durven wel hoor, maar het duurt best wel lang voor ze door hebben dat het deurtje open is.. tailey is meestal de eerste die naar buiten komt :)
Opd it moment zitten ricco en tailey in de kooi van beauty & beast.. de rare kipjes :D de rest zit allemaal boven op de kooi op de speeltuin die vandaag voor hen binnen is gekomen (zie handtekening)

Kimm

hoi desire,

ondanks dat ik mijn mening hier heb gegeven wil ik wel even kwijt dat je speeltuin erg mooi is.

zelf wil ik ook nog zo'n speeltuin. mag ik vragen via welke site jij deze hebt gekocht?

ik vind dat erg leuk voor de valkjes :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

♥Debby♥

Citaat van: kenay86 op 14 oktober 2008, 19:46:26
debby, ookd it heb ik verteld in mn verhaal hierboven hoor :) tailey enr icco blijven door de quarantaine in de voliere.. het geelwangetje/bleekmaskertje zit in een aparte kooi en de valkjes die vrijdag komen gaan ook apart in een kooi :) ikz et ze 4 weken apart van de andere vogels en was goed mijn handen als ikd e kooi of valkjes heb aangeraakt :)

hoi esther, ze durven wel hoor, maar het duurt best wel lang voor ze door hebben dat het deurtje open is.. tailey is meestal de eerste die naar buiten komt :)
Opd it moment zitten ricco en tailey in de kooi van beauty & beast.. de rare kipjes :D de rest zit allemaal boven op de kooi op de speeltuin die vandaag voor hen binnen is gekomen (zie handtekening)

ja mijn vraag was niet echt duidelijk.. sorry.. ik bedoelde of ze dan in een aparte kamer zitten.. was er met mijn hoofd even niet bij.

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

kenay86

ze zitten op de voor zolder.. hier kom ik ook vaak (vooral om naar beneden of boven te gaan) en ga er nu ook regelmatig zitten om aandacht te geven.. ze zitten dus echt apart van de anderen, enkel als ik de deur open doe zou het stof over kunnen waaien..

kenay86

bij zooplus.nl was hij in de aanbieding voor 11,95 ofzo :) heb ook nog een leuke schommel besteld van het zelfde hout en aan de zijkant van het speeltuintje hangt nog ene klimmuur die ik ook los erbij heb gekocht.. ik wil elke maand iets kopen voor los in de kamer te zetten of te hangen.. nu haalde ik steeds de speeltjes uit de kooien zodat ze daarmee konden spelen, maar dat wordt toch wel veel werk om dat steeds terug te hangen enzo..

Omdat jullie toch al vinden dat ik super stom bezig ben vertel ik het er gelijk maar bij (althans... gelijk) vanmiddag bij het halen van het geelwangetje/bleekmaskertje heb ik nog een kleintje mee genomen.. ikv indt het een hele aparte kleur hebben al denk ik dat het een gewone cinnamon bonte witmasker is... maar volgens mij kan fallow er ookk zo uit zien.. in ieder geval is het een lieverdje en heb ik hem daardoor mee genomen.. samen met dit valkje en de valkjes die vrijdag komen zit ik inderdaad opd e 12 valkjes...

Patries

aggussie! wat een supergave fotos!! :o

zou je miss van elk valkje een aparte foto kunnen nemen en er de namen bij zetten ofzo? dan kan ik wat beter orienteren :P en kan ik miss wat nuttiger commentaar gevenvoortaan!

hihi! Echt heel lief dat kleine nieuwe valkje van je! (van de eerste foto's)

xx Patries

bezoek ons Dagboekje eens!

Dierenfreackske

Hoi , wat een genot om naar je foto's te kijken , de valkjes zitten er lekker rustig bij he op hun speelplankje !Grtjs Ann

Kirsten

Hoi Dees,

Oh wat erg van Mojo, ik had het vanwege drukte nog niet gelezen,.. balen en enorm verdrietig.
Toen ik je zaterdag met het kleintje zag was je er al zo vol van. Je vriendin zat er heerlijk ingepakt mee op schoot.
Je hebt enorm je best gedaan vergeet dat niet, ook al is dat nu erg moeilijk misschien.

Veel sterkte meid,

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------