1 mei 2025, 11:54:13

Handopfok slecht?

Gestart door Fre, 7 augustus 2008, 13:25:26

« vorige - volgende »

Fre

Hallo allemaal,

Ik word regelmatig op mijn vingers getikt dat ik vaak jongen zelf met de hand grootbreng. Volgens anderen zouden de jongen dan tekort krijgen aan vitaminen...

Kropmelk krijgen ze alleen in de eerste week van mams en verder krijgen ze het voer wat  de ouders eten, aangezien ze dat zelf eten en dan opbraken en aan de jongen geven. Infeite krijgen ze dus gewoon het zaad, eivoer e.d. wat ik de ouders voorschotel. Als ik de jongen uit het blok haal is dat meestal als ze zo'n 3 weken oud zijn. Mijns inziens komen de jongen dus echt niks tekort als ze NutriBird21 krijgen.

Ik zie dus niet zo goed wat hier slecht aan is of hebben de ouders een wondermiddeltje in hun speeksel wat heel erg goed is voor de jongen?

Voordat er nu reacties gaan komen met de vraag 'waarom ik het doe' is een ander punt. daar gaat het nu even niet om. Er wordt zo vaak gezegd dat handopfok niet goed is, dat je het voeden door de ouders moet laten doen. Waarom? Wat komen de jongen tekort bij handopfok?

Groetjes, Fre

Karin

Lees even de stickies van handopfok  ;D Dan zul je lezen waarom veel mensen tegen handopfok zijn. En dat er jaarlijks weer diverse valkjes hier op het forum sterven omdat ze met de hand groot gebracht worden helpt ook niet om er positief tegenover te staan  :-\
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

I_Xyzyx_I

Het brengt onnodige risico's met zich mee, en het kost ook veel tijd! Als je die tijd investeerd in het tam maken van de vogels zodra ze uitgevlogen zijn (gewoon mee nemen naar binnen voor een half uurtje en dan weer in de voliere zetten) dan worden ze net zo tam als wanneer je met de hand voert... het enige verschil in tamheid merkte ik alleen bij 1 valkje dat sinds 2,5 weken met de hand gevoerd werd en geen broertjes/zusjes had. Deze is na meer als een jaar nog steeds net zo tam terwijl ze (vergeleken met andere) nauwlijks aandacht krijgt omdat ze toch in de voliere buiten zit en ik niet altijd tijd heb...

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Fre

Dank voor jullie antwoorden. Wat ik zelf merk met handopfok is dat ze bij mij persoonlijk echt niet sneller tam worden, want het eerste wat ze doen is direct naar mijn vingers happen, want daar komt immers het eten vandaan. Mijn dochter van 4 die dus echt totaal niet bang is, haar vingers ook niet wegtrekt, kan veel meer met de vogels dan ik, dat is wel erg grappig.

Mijn Cookie en Chip heb ik vanaf dat ze 3 weken oud zijn en dus met de hand gevoed. Daarnaast help ik wel eens een handje met jongen van anderen. Ik heb ook een (eigen kweek) grasparkietje met de hand gevoed vanaf dat die 3 weken oud was. Hij heeft het overleefd, zijn broertjes en zusjes die nog bij paps en mams waren, zijn allemaal overleden. Het grasje wat het dus wel had overleeft was echter ook erg verzwakt. Toen ging er bij mij dus wat knagen wat betreft handopfok. Voor mijn gevoel ga dus ergens tegen de natuur in, want had ik dit grasje ook bij pa en moe gelaten, was hij ook dood gegaan... Ik heb hierover ook met een DA gesproken, maar werd daar ook niet wijzer van.

De reden dat ik handvoed is dat ik echt alle tijd heb en het zo ontzettend leuk vind. Zeker niet om het geld of om ze sneller tam te krijgen. Ik heb ook pas 2 koppels en nog 3 vrijgezellige mannen (je popjes zijn nog steeds welkom hoor Karin). Misschien heb ik dan heel erg geluk gehad, maar het zet me allemaal zo aan het denken, vandaar mijn vraag.

Groetjes, Fre

Kirsten

Hoi Fre,

Mensen denken inderdaad dat ze hiermee vaak een tammere valk krijgen, terwijl in feite je op latere leeftijd pas echt aan het binden en tammaken toekomt. In het begin ziet zo'n valkje je enkel inderdaad als voeder en niet als maatje.

En daarbij komt dan ook nog het geschreeuw om eten. Dat kan door merg en been gaan. Als je dan nog niet eerder vogels hebt gehad en op deze manier aan jouw nieuwe huisgenoot begint, kan dat aardig de pret bederven.
Ik word als kweker nog regelmatig per mail benadert door nieuwe baasjes die gek worden en mij wanhopig vragen hoe ze hun nieuwe huisgenoot zelfstandig kunnen krijgen,. en dan het liefst zo snel mogelijk hahaha

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

•=Bonnie=•

Da's inderdaad een punt Kirsten, dat gekrijs... Mamamia, het is echt het meest afschuwelijke vogelgeluid dat ik ken. Ik had een nest spreeuwtjes dat ik met de hand moest opvoeden, de hadden het tegenovergestelde. Dat geluid is zoooooo schattig dat je er steeds opnieuw wat in wilt stopen om het weer te horen :)

Bij valkjes stop je er wat in om het geluid te doen ophouden. Zo'n beetje het systeem van de straatzanger een euro geven met de vraag of ie aub een terras verder kan gaan staan jodelen  ;D

Fre

Ik heb zelf dus 2 handfokjes gekocht en zelf 1 uit een 'eigen' nestje gehaald. Kwekers die ik ken, doen niet anders, dus met het idee van 'handopfok is goed' ben ik ook mijn hobby gestart.

Heb zojuist ook even een ander topic gelezen in het discussie forum over handopfok en ja ik ben om. Lekker met rust laten en door pa en moe groot laten brengen, alleen ingrijpen als het echt nodig is of de natuur haar gang laten gaan.

Ik las ook bij iemand die gewoon 1 voeding geeft en dan weer terug naar de ouders om zo toch vast een band op te bouwen. Dat lijkt mij ook wel een goeie.

Ik heb nu nog 1 nestje liggen (grasjes) en laat de ouders lekker alles doen. Enige wat ik doe is, als ze eenmaal geringd zijn, ze dan dagelijks even in handen nemen, kletsen en kroelen. Jammer genoeg trof ik vanmorgen een half open ei, wat helemaal vast zat aan het jong en was helaas te laat...

Dank jullie wel, ik ga hopelijk volgend jaar een vruchtbaar broedseizoen in, waarbij pa en moe het druk zullen hebben  :P
Groetjes, Fre

I_Xyzyx_I

Hoi Kirsten

Als een valkje handgevoert word zonder contact met andere valkjes word hij/zij wel degelijk tammer. Omdat ze dan de hele tijd in contact zijn met mensen en de mens als soortgenoot gaat zien inplaats van andere valkjes als soortgenoot te zien.

Als je meerdere valkjes tegelijk handvoert dan hechten ze aan elkaar en zien de mens meer als iets waar voer uit komt en waar ze niet bang voor hoeven te zijn... maar dit kunnen ze ook aanwennen door ze vaak in de hand te houden enz enz...

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Fre

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Jasper, want ik heb ook wel eens handopfokjes te logeren gehad en uiteraard mijn eigen C & C, en die zijn echt supertam. Terwijl het grasje wat ik toen helemaal in zijn uppie voerde, continu in mijn vingers hing en uiteindelijk dus via een schoteltje heb laten eten, zodat mijn vingers bij het voeden buiten spel waren.

Ik denk dat het er echt aan ligt hoeveel aandacht je aan je vogels besteed. Het voeden zelf maakt niet tam.

Groetjes, Fre

Kirsten

Hoi Jasper,

Ik denk dat de valk dan enkel tammer wordt van de aandacht die je eraan besteed, niet van het voeden opzich. Als je enkel zou voeden en verder niets, krijg je echt geen tammere valk dan wanneer je er zonder handvoeding gewoon wat extra aandacht aan besteed. Natuurlijk zijn ze niet bang voor mensen en voor handen,. maar ik vind dat je dat nog niet tam kan noemen. Verder ziet de valk je niet als soortgenoot maar als voeder. Eenmaal zelfstandig heeft ie geen interesse meer tenzij je aandacht aan hem besteed. Vaak doe je dit al automatisch omdat ze zo lief zijn, maar ik ben door mijn ervaring van mening dat enkel voeden geen handtamme valk levert.

Groetjes
Kirsten

ps je hebt trouwens mooie fallows! :D Ben gek op de fallow kleur en heb er zelf ook verschillende

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

I_Xyzyx_I

Hoi Kirsten

Ik heb zelf 1 tam handgevoert valkje en deze is vanaf de derde week (schat ik) handgevoerd en sinds dat ze zelfstandig was heeft ze altijd in de buiten voliere gezeten dus met max 15 min aandacht per dag gemiddeld.

En nu is ze meer als 1 jaar oud en elke keer als ik de voliere in ga gaat ze op mijn schouder zitten, en zodra iemand langs de voliere loopt komt ze naar het gaas toe in de hoop dat je haar gaat kroelen. Alleen ze wil alleen op je schouder zitten, dus zodra je iets doet (oppakken of vinger tegen haar buik) waardoor ze er af zou moeten gaan dan krijst ze verontwaardigd en hapt ze naar je vingers. Maar als ze over de tafel loopt en je houd je vinger er voor dan bijt ze niet, al rent ze dan wel over je arm weer naar je schouders toe...

Groetjes Jasper

ps. Dankje :D , leuk dat jij er ook een paar hebt... zometeen maar even spieken ;D

Fre

Citaat van: I_Xyzyx_I op 15 augustus 2008, 23:53:52
Alleen ze wil alleen op je schouder zitten, dus zodra je iets doet (oppakken of vinger tegen haar buik) waardoor ze er af zou moeten gaan dan krijst ze verontwaardigd en hapt ze naar je vingers. Maar als ze over de tafel loopt en je houd je vinger er voor dan bijt ze niet, al rent ze dan wel over je arm weer naar je schouders toe...

Hai Jasper,
Dat op je schouder zitten, kan ook een vorm van zichzelf hoger in de rang plaatsen dan jij, zeker als ze dan ook nog even verontwaardigd naar je vingers hapt. Een vorm van (proberen te) domineren naar jou toe dus.

Maargoed het betreft hier handopfok in dit topic waar ik zo mijn vraagtekens bij heb. Ik wist al dat handvoeden niet tam maakt, dat doet de aandacht die je schenkt. Het ging mij er om wat een valkje te kort komt als je Nutribird geeft i.p.v. dat je het door de ouders laat doen en ik heb hier en daar (ook in dat andere topic wat ik vond) mogen lezen dat ze qua voeding niet zoveel tekort komen, maar dat ze in vogelgedrag dingen missen, zoals het leren wassen en echt vogel zijn i.p.v. mens. Plus dat de ouders weten hoeveel eten ze nodig hebben en wij dus alles moeten afmeten en als ik soms de vragen zie op het forum, de paniek die soms toeslaat... Bij mij is het de keren probleemloos verlopen, maar toch.

Het tam maken staat buiten voeden, al gaat proces misschien wel sneller doordat je de vogel dus in je handen neemt steeds. Maargoed ik voed ook niet niet met de hand om ze sneller tam te krijgen, ik vind het gewoon heel erg leuk om te doen, maar het is me duidelijk geworden dat ik deze zaken gewoon beter door pa en ma kan laten doen, tenzij er iets mis is.

Groetjes, Fre

•=Bonnie=•

18 augustus 2008, 03:24:53 #12 Last Edit: 18 augustus 2008, 03:29:59 by -•=Bonnie=•-
Citaat van: Fre op  7 augustus 2008, 13:25:26
Kropmelk krijgen ze alleen in de eerste week van mams en verder krijgen ze het voer wat  de ouders eten, aangezien ze dat zelf eten en dan opbraken en aan de jongen geven. Infeite krijgen ze dus gewoon het zaad, eivoer e.d. wat ik de ouders voorschotel. Als ik de jongen uit het blok haal is dat meestal als ze zo'n 3 weken oud zijn. Mijns inziens komen de jongen dus echt niks tekort als ze NutriBird21 krijgen.

Valkparkieten hebben geen kropmelk, duiven geven kropmelk. De bescherming komt van uit de resistente bacteriën en enzymen die leven en ontstaan in de krop van de ouders. Daar kan geen nutribird tegenop, een soort van natuurlijke antibiotica. 3 weken oud is piepjong hoor... als je ze dan binnen haalt wacht dan tot ze uitvliegen. Maar dan nog missen ze en belangrijk deel van de opvoeding.

Fre

Hoi Bonnie,

Dank je wel voor deze informatie, dit was mij volledig onbekend (toch een soort wondermiddeltje).

Groetjes, Fre