3 mei 2025, 21:40:57

Gewicht blijft hetzelfde

Gestart door Margriet, 29 juli 2008, 10:12:31

« vorige - volgende »

Margriet

Goedemorgen

Ik heb sinds zondag een jonge valkparkiet van 4 weken. Genaamd Tweety, ik weet het niet erg origineel, maar is uitgekozen door mijn kleindochter van 4 jaar.  ;D ;D

Ik ben al jaren helemaal gek van valkparkieten, ik heb nog 2 volwassen valken, die niet tam zijn, maar o zo leuk  ;) ;)

Van de verkoper kreeg ik het advies om hem 2 x per dag te voeren met Nuribird A19, daar doorheen eivoer.

Ik moest hem wegen en dan 10% van zijn lichaamsgewicht aan voer geven.

Dit gaat allemaal goed, ik weeg hem voor en na de voeding en zie dan dat hij genoeg heeft gegeten, hij stopt ook zelf als hij genoeg heeft.

Nu is mijn vraag, iedere morgen weegt hij 89 gram, hij komt niet aan maar valt ook niet af.
Hij is erg actief, klimt al door de kooi en probeert ook al zaadjes te eten.

Moet ik me ongerust maken?

Groetjes Margriet

PS ik heb al veel gelezen op het forum en ik heb al veel tips gelezen, mijn complimenten

Karin

29 juli 2008, 20:22:40 #1 Last Edit: 29 juli 2008, 20:25:25 by Karin
2 x per dag voor een valkje van 4 weken is echt veel te weinig. Ik geef op deze leeftijd 4 - 5 x per dag 10 - 12 % van het lichaamsgewicht.  Ik geef zelf A21 en doe er geen eivoer doorheen. Wel krijgen ze een bakje eivoer, trosgierst, pellets en zaad er naast. Kunnen ze alsvast oefenen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Margriet

Hoi Karin

Ik vond het ook te weinig, ik zag in het staatje wat ze mee gaf dat hij inderdaad nog 4 x per dag moet eten.

Ik vind hem voor 4 weken ook erg actief en ondernemend.

Ik zag hem gisteren wel eten van het eivoer met zaadjes er doorheen. Na het voeren, eet hij van mijn hand trosgierst en is steeds bezig met parkietenvoer, hij kan het alleen nog niet pellen.

Ik vraag me af of hij wel 4 weken is eigenlijk. Ik heb jaren geleden een valkje gehad, die kreeg ik met 8 weken en klom niet zo door de kooi als wat hij doet.

Ik zal vandaag een foto maken en plaatsen.

Bedankt voor het antwoord.

Groetjes Margriet

Karin

Bij mij gaan ze meestal rond de 4 1/2 - 5 weken voor het eerst vliegen, dus als ze nog niet vliegt kan het heel goed zijn dat het 4 weken is. Ik kijk overigens zelf niet naar de tabelletjes, ze geven vaak zelf aan welke voeding ze niet meer willen, houden ze hun bekje stijf op elkaar  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Margriet

Hoi Karin

Nou hij vliegt als de beste  ;D ;D

gisteren heel de dag met hem bezig geweest, 's middags eten klaar gemaakt, maar hij wilde absoluut niet

maar ik ben er achter, zodra ik langs de kooi kom begint hij te gillen, het enige wat hij wil is bij mij zitten  ;D ;D