Door schrikrui een kant vleugel veel veren kwijt, andere kant kortwieken?

Gestart door danielle, 28 juli 2008, 23:43:14

« vorige - volgende »

danielle

Mijn twee valkjes zijn vannacht heel erg geschrokken van het onweer. Hierdoor zijn ze veel veren kwijt geraakt. Bij beide valkjes ontbreken hierdoor aan een vleugel veel veertjes, zo'n 4 a 5, het gaat om de buitenste langste veertjes. Nu kunnen ze ook niet meer vliegen en vallen meteen op de grond. Een valkje zag ik hierbij ook heel scheef gaan.
Is het nu nodig dat ik de andere vleugel ook laat kortwieken?

Groetjes van Danielle

danielle

De dierenarts (geen vogelarts) rade mij aan om het toch zo te laten en niet de andere kant te laten kortwieken.
Mochten jullie nog adviesen hebben is het natuurlijk altijd welkom.

Groetjes Danielle

Kimm

hoi danielle,

jee wat rot voor je. hij is nu uit evenwicht waarschijnlijk. kijk het nog eventjes aan en gaat hij niet beter vliegen dan zou ik wel die andere kant ook een paar veertjes kortwieken, zodat hij zijn evenwicht weer heeft.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm

maar aan de andere kant is het ook weer zo dat die veren erg snel weer aangroeien, dus dat is wel even een dilemma.
Happy heeft het ook gehad maar die had het aan beide kanten dus dat was ook erg maar hij vloog niet scheef. toch moeilijk hoor, ben benieuwd wat je gaat doen.
sterkte,

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

danielle

Dank je wel Kim  :) .

Spikey kan nog iets vliegen, doordat hij veel kracht in zijn vleugels heeft trekt hij iets scheef maar komt nog redelijk uit. Spikey moet snel in zijn eerste rui komen, hij is nu 5,5 maand oud.

Izzie kan echt helemaal niet vliegen, zij stort neer, ze is toch wat gehavender dan Spikey. Dus van scheef trekken is nu nog geen sprake, omdat ze helemaal niet kan vliegen. Zij is helaas net in de rui geweest. Dus ik wacht bij haar even af hoe het gaat als ze weer iets kan vliegen.

Groetjes Danielle

Gerda

Hoi Danielle,

Ik heb het hier ook met Grisha gehad. Aan een kant had ze 6 vleugelpennen verloren.
Ik had haar iets gekortwiekt aan de andere kant.

Maar je moet wel bedenken dat door schrikrui verloren pennen vaak binnen 2 tot 4 weken weer teruggroeien. Of ze nu in de rui zijn geweest of niet, ze groeien snel terug.

Het is een heel sneu gezicht, ik weet het. Grisha kreeg het net op het moment dat haar kleintejs gingen uitvliegen, maar ze riep steeds naar Nezumi en die vloog steeds met de kleintjes mee.

Ik hoop dat het snel weer allemaal OK is met Izzie en Spikey.

Liefs, Gerda

Hermien

Heb ik pas geleden gehad met Goofy's staart. Helemaal d'r af en binnen 2 weken was er al weer een heel stuk aangegroeid. Wel heb ik hem die weken extra verwend door wat vaker eikrachtvoer te geven en af en toe een beetje druivensuiker in het water. En natuurlijk héél veel lieve knuffels! ;D