16 mei 2025, 19:13:35

er is een eitje uitgekomen!

Gestart door margo23, 26 juli 2008, 14:21:27

« vorige - volgende »

margo23

Hoi allemaal,

Al een aantal weken geleden had mijn vriend het nestblok weer in de kooi gehangen van Jacoo en Speedy. Er werden eitjes gelegd maar er gebeurde weinig, eerdere pogingen leverde alleen onbevruchte eitjes op (zelfde vrouwtje, eerst ook ander mannetje dat inmiddels is overleden). Laatste poging zeg maar. Afgelopen week had mijn vriend eitjes geschouwd en van de 6 waren er 2 donker, dus ws bevrucht. Omdat het zooo lang duurde (voor mijn gevoel) had ik de hoop al opgegeven. Vanochtend hoorde ik inees een hoog piepgeluidje uit het blok....blijkbaar is er toch een eitje uitgekomen! Maken ze dit hoge piepgeluidje gelijk na het uitkomen van het eitje of pas (paar dagen) later? De andere eitjes moet ik toch laten liggen? Moet ik extra bijvoeren?
Ik zie op het forum regelmatig dat mensen die donsjes uit het blok halen, vanaf wanneer kan dat? Pfoee ik ben zooo nieuwschierig, heb nog niet in het blok gekeken...

Groetjes van Margo (die zelf ook een babietje in de buik heeft ;D), Speedy, Jacco en Pearl (die even apart moet zitten...de arme ziel)
Speedy, Jacco en Pearl

*Yvon

Hoi hoi

Gefeliciteerd met jullie eerste donsje !!  ;D
Als de ouders het toelaten zou je al kunnen kijken.
Anders even wachten tot 1 van de 2 eruit is om te eten.
Je hoef het donsje niet bij te voeren maar wel de ouders wat extra eivoer,trosgierst,nat donkerbrood.
Als extra kan je ook kiemzaad,onkruidzaad,grasparkietenzaad,gekookt eitje geven. :)

Oja,het piept al wanneer het nog in het eitje zit wat je dan ook kan horen als je goed aan het blok luistert of het eitje tussen je vingers hebt.
Zodra het uit het eitje is hoor je het duidelijk piepen.  :D
Hoor je hele snelle piepjes dan is van de ouders aan het voeren.  :D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

margo23

Hartelijk dank voor je antwoord(en). Durf nog niet te kijken, ouders wisselen elkaar snel af. Vriend had al gekookt ei gegeven, vooral eiwit werd snel gegeten. Hond (flatcoat) stond erbij en was niet blij (die is dol op ei) hahaha
Extra water en zal zo extra voeren en trosgierst neerleggen. Nat donkerbrood lukt ook wel :)
Denk dat het donsje er wel uit is (ei) want het piepen klinkt vrij hard, hoge snelle piepjes.

Pfff ben benieuwd hoor! Ik heb het al vaker geprobeerd, bij eerdere poging met dit mannetje liet Jacco het broeden afweten (1e keer), maar nu wisselen ze elkaar de hele tijd af.
ik hoop dat het goed gaat...

Grtzz Margo

ps speedy is wildkleur (popje) en Jacco witkop (man), wat zou eruit kunnen komen qua kleur?
Speedy, Jacco en Pearl

margo23

Gisteren even in het nestblok gespiekt.....2!!!donsjes! geel zijn ze. Vanochtend weer gekeken en tot mijn verbazing.....3 donsjes! pfffffffff hahaha Die laatste is trouwens wit, die andere 2 geel... hoe kan dat?

Grtzz Margo en een heleboel valkjes....  ;D
Speedy, Jacco en Pearl

Saar

Hoi hoi
Wit dons dat is een witmaskervariant valkje..
en geel dons dat zijn valkjes met gele of oranje wangetjes :)
Maar dat betekent dus dan je popje split witmasker is

Moeder:wildkleur split voor witmasker
Vader:witmasker

man afkomst:
50% witmasker
50% wildkleur split voor witmasker

pop afkomst:
50% witmasker
50% wildkleur split voor witmasker

Groetjes Saar :-*

margo23

Oh wat leuk om te weten! Ik wist niet waar ze split voor zijn, maar nu wel! een witmaskertje erbij...wat leuk!

Dank je wel! Nu maar hopen dat alles goed gaat.....
Speedy, Jacco en Pearl

margo23

even kijken of het lukt...

Moet ik (als er geen eitjes meer uitkomen...) de restjes opruimen, het nestkastje dus even schoonmaken?

Speedy, Jacco en Pearl