13 mei 2025, 00:54:40

dichte neusdop

Gestart door BeeBee, 22 juli 2008, 22:34:51

« vorige - volgende »

BeeBee

Ik heb sinds vanmorgen een nieuw valke van 5 weken oud en hij moet nog met de hand gevoerd worden,
maar nu hoor ik bij het ademen een beetje snotterig geluid en ik zie dat 1 neusdopje vies is.
hij is verder wel heel actief fluit en zit op 1 poot en eet en drinkt ook heel goed.

zou het miscshien ook kunnen dat er iets van het papvoer in zijn neus is gekomen? omdat waar ik hem heb gekocht ze niet echt schoon met het voer zijn geweest omdat zijn hele verenkleed onder het pap voer zit.

Groetjes Melissa

Sanna

Hoi Melissa,

Een jong pap-valkje zit al gauw helemaal onder hoor, vooral als hij lekker enthausiast van de spuit eet. De neusdop kun je voorzichtig met een wattestaafje gedoopt in lauwwarm water schoonmaken. Verwacht alleen niet dat je dat in 1 keer schoonkrijgt, de pap wordt nogal hard als hij opdroogt. Als je echt vindt dat hij snotterig klinkt/blijft klinken, wel even in de gaten houden. De luchtwegen van een vogel zijn erg belangrijk en gevoelig. Als hij veel niest (een paar keer niezen per dag is normaal, dat komt door het stof uit de veren dat met poetsen in zijn neusje komt) en er afscheiding uit z'n neusje komt moet je even met hem langs een vogel-dierenarts (klik hier) gaan.

Is je valkje al zelfstandig of voer je hem zelf ook nog pap? Anders moet je dit ook beslist doorlezen:

- Aanschaf van een handopfok valkparkiet
- Handopfok geven

Groetjes, Sanna

BeeBee

heele erg bedankt, ik zal het morgenvroeg meteen proberen

Ik voer hem nog 2 keer per dag met pap,
Ik heb 4 jaar geleden ook een valkje met pap groot gebracht, dit is toen allemaal goed gegaan. alleen zat deze toen niet zo onder de rotzooi toen ik hem kreeg.