16 mei 2025, 16:08:57

wat te doen..wie helpt

Gestart door Gerdy, 16 juli 2008, 15:51:05

« vorige - volgende »

Gerdy

Hoi..

Ik heb in één van mijn nestjes een jong van 2 weken zitten tussen nog drie jongen..dit jong heeft één sprijt pooptje maar het vleugeltje aan dezelfde zijde staat ook steeds uit..het kleintje trekt hem af en toe wel in..ik merk nu dat hij  mager aan het worden is en overlopen wordt door de drie anderen..ik wil dit ukkie niet laten lijden..moet ik het op de pap gaan zetten of moet ik het ukkie op een andere manier helpen..heeft hij/zij nog een kans op een redelijk goed bestaan..wie kan mij helpen..ik zit er echt mee in mijn maag..

gr gerdy

Rianne

Heb je al geprobeerd om iets aan het spreidpootje te doen? Uit zichzelf gaat dit namelijk niet over.
Omdat het jong zich slecht kan bewegen, kan het ook niet goed om voer bedelen. Hierdoor groeit het langzamer, waardoor het waarschijnlijk nog meer verdrukt wordt en zal sterven wegens voeding gebrek.
Handopfok is een optie, maar realiseer wel dat, als je dit valkje erdoorheen helpt, het geen normaal leven zal hebben met een spreidpootje en waarschijnlijk een lamme vleugel.
Natuurlijk is de omgeving hierop aan te passen, maar hier moet je wel gelegenheid voor hebben, of iemand vinden die het valkje over kan nemen.

Gerdy

Hoi Rianne,

Wat kan ik aan een spreid pootje doen? ik zou niet willen dat dit diertje geen deel van leven heeft..als het niet anders kan dan zal ik dit valkje uit zijn lijden moeten verhelpen..vind dit wel heel moeilijk maar het belang van het beestje staat voor mij wel boven aan en ik wil het niet laten verhongeren zodat het valkje zo aan zijn einde moet komen.

gr gerdy

Rianne

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb wel gelezen dat men de pootjes aan elkaar vast maakt met een touwtje ertussen, zodat het spreidpootje weer in de juiste stand wordt gezet. Hier kun je een knijpringetje voor gebruiken, die je aan de vaste voetring vast maakt.
Krijgen de ouders voldoende kalk aangeboden?

Daniëlle de Boer

http://www.valkparkiet.com/nl/files/spreidpoten.htm

Hier kun je precies zien wat je aan spreidpoten moet doen.
Succes ermee!

Gerdy

bedankt voor de tips en ik ga dit ook zeker doen nu

gr gerdy

Gerdy

zucht ...het hoeft al niet meer..helaas heeft dit kleintje het niet gehaald.

gr gerdy

I_Xyzyx_I

He das flink balen, de natuur kan soms hard zijn maar je kan bij sommige dingen gewoon niets doen :'( hopen dat het voortaan niet meer voorkomt.

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

*Yvon

Hoi

Pfff,dat is zeker flink balen.  :'(

Sterkte !!

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Gerdy

dank je..het is echt balen..voel me er ook niet prettig over..maar gister leek er nog niets aan de hand alleen dat spreid pootje dan.

Rianne

Hoi Gerdy,

misschien was er toch wel meer aan de hand, dat vleugeltje is niet kenmerkend bij een spreidpootje.