26 april 2024, 09:12:22

Vanaf hou oud wieken?

Gestart door Damien, 14 juli 2008, 18:58:34

« vorige - volgende »

Damien

Ik vraag me af of er een minimale leeftijd zit aan het wieken van valkjes.  Saya is vanaf een week of 8 geknipt aan beide kanten. Ik heb het weer laten aangroeien, omdat ik er vertrouwen in had dat het wel goed zat. Ik merkte echter dat ze veel moeite had met opstijgen en dat het vliegen er nogal knullig uitziet.
Na een bijna dood ervaring met het raam heb ik besloten om haar geknipt te laten.
Het probleem wat ik heb, is dat ze ook nauwelijks kan fladderen.
Ik weet hoe ik moet knippen (ik doe dit al vrij lang met de aga's van m'n moeder en die fladderen goed.), maar als Saya van de schrik opspringt, dan klettert ze naar beneden. Naar beneden fladderen is het niet te noemen.
Valkjes zijn natuurlijk geen aga's, maar de aga's die op dezelfde manier gewiekt zijn kunnen nog redelijk vliegen.

Heb ik haar te jong geknipt, of is ze gewoon een kneus?
Mijn dagboek: Deel 1: Klik
Deel 2: Klik

Rianne

Ze heeft wel kunnen vliegen, dus ik denk niet dat ze te jong gewiekt is. Soms worden valkjes voor het uitvliegen uit het blok al gewiekt.
Ze zal het vliegen blijkbaar helemaal opnieuw moeten leren. Je kunt de buitenste 2 vleugelpennen ongewiekt laten, zodat ze geen/slecht hoogte kan maken, maar wel goed kan landen ipv neerploffen.