27 april 2024, 09:01:00

1 jong...

Gestart door Lauwers, 9 juli 2008, 13:37:07

« vorige - volgende »

Lauwers

Hoi iedereen,

Gerekend na het 1ste eitje, zit ik nu aan dag 24 en van de 4 eitjes is er nog maar steeds ééntje uitgekomen. Nu heb ik in een boek gelezen ("Kweken met valkparkieten") dat de ouder vanaf ongeveer dag 12 de jongen alleen kunnen laten in het blok omdat die zich aan elkaar kunnen warm houden... wat als er nu maar 1 jong blijkt te zijn??? Als ze die dan alleen laten zitten, heeft die het dan niet te koud? Moet er dan ingegrepen worden en een warmte lamp ofzo gekocht worden???

En rond wanneer neem ik best de andere eitjes weg???

Zijn er nog zaken waarmee ik rekening moet houden als er echt maar ééntje blijkt te zijn???

Groetjes,
Davina, Charlie, Blanche (naamloos)donsje, 3 eitjes en Bobo

Rianne

Over het algemeen geeft het weinig problemen als er maar 1 jong is. Ze laten het echt geen uren alleen zitten, eerder een 10-tal minuten.
Heb je de andere eitjes nog geschouwd? Hoe zien die er uit?

Bert_85

Ik volg Rianne,
dat hoeft geen probleem te zijn dat er maar 1 jong is.
Ik zie niet in waarom je speciale maatregelen zou moeten nemen.
Het kan best zijn dat er nog eitjes uitkomen, ik zou zeker nog een week of meer wachten vooraleer ze weg te halen.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Lauwers

hoi bert en rianne,

Het is mijn eerste nestje, ook die van de ouders :-) dank u voor jullie reactie. en denk je echt dat er misschien nog eentje kan uitkomen, zo laat nog???

Groetjes,
Davina, Charlie, Blanche, het eerste donsje, de 3 eitjes en Bobo

Dierenfreackske

Hoi , ik denk dat weinig jongen het beter doen als een koppel maar veel jongen de eerste keer ,  , grtjs Ann



Lauwers

Hoi,

de ouders laten Dusty wel vrij veel alleen, vannacht heeft ie ook een paar uur alleen geslapen... Is dat ook goe??? Rianne zei dat ze eerder maar een 10tal minuten de jongskes alleen laten.

Zou ik nu maar de andere eitjes ook weghalen? want ze liggen nu toch geregeld koud...

Groetjes,
Davina, Blanche, Charlie, Dusty en Bobo

Rianne

Er komt een leeftijd dat ze 's nachts niet meer bij het jong zitten. Maar zolang het jong het goed doet, hoef je je geen zorgen te maken hoor :)

Christof

ik herken dat gevoel heel goed! :) 'k  ben nog volop aan het leren dat mijn voorafgegeven idee, bijvoorbeeld over hoe een vogelpaar z'n jongen moet grootbrengen, niet noodzakelijk overeenstemt met de wijze waarop de dieren het zelf aanpakken. En dat kan inderdaad wel eens wat zorgen baren, die achteraf onnodig blijken... :) Maar ja, dat neemt op zich niet weg dat het ene koppel succesvoller is als ouders dan een ander. Het lijkt er alleen op aan te komen dat we dat leren beoordelen vanuit het 'standpunt' van de valkparkiet en niet vanuit het onze. Zo leren we nog wat van de dieren!

Lauwers

Hoi,

het is inderdaad moeilijk in het begin om te weten wat goed en normaal is... Het is ook wel leuk dat iedereen hier raad kan vinden en geven aan elkaar :-)

En volgens mij doet Dusty het goed, ik wou em vandaag wegen, maar ik heb er de kans niet toe gehad...

Groetjes,
Davina, Blanche, Charlie, Dusty en Bobo