13 mei 2025, 12:37:22

Tweeslachtig? :P

Gestart door Daniëlle de Boer, 3 juni 2008, 15:02:04

« vorige - volgende »

Daniëlle de Boer

3 juni 2008, 15:02:04 Last Edit: 3 juni 2008, 15:11:07 by Daniëlle de Boer
Ik probeer al een tijdje achter het geslacht van mijn valkje te komen, maar ik kom er niet uit......

Nu las ik dit op een site:

Paargedrag
Zelfs als er geen partner is,kunnen je valkje in de paarstemming komen. Als je bijvoorbeeld bij een popje over de rug aaid kan het zijn dat ze haar staart omhoog doet en haar lichaam omlaag drukt en daarbij piepende geluidjes maakt. Dat betekend dat ze wil paren. Als je dit stimuleerd kan het zijn dat ze een tijdje later eitjes gaat leggen. het is dus zaak dit niet te stimuleren en zo min mogelijk de valk te aaien en kroelen in deze periode.Dan zal ze er vanzelf mee ophouden. Mannetjes willen nog weleens wipwappen op bijvoorbeeld een speeltje in de kooi of de hand van de verzorger.Zei drukken hun staart omlaag tegen het speeltje aan en wrijven daarbij heen en weer over het speeltje.

Mijn valkje heeft dit dus allebei gedaan!  ??? 'Ze' is nu 2 keer op mijn hand gaan zitten, en heeft toen met haar cloaca een beetje geschuifd tegen mijn hand. Dit heb ik toen meteen gestopt. Ook heeft 'ze' een schommeltje in haar kooi hangen, en daar is 'ze' toen onder gaan zitten in de houding die hierboven is beschreven voor popjes. Ook gaf 'ze' van die zachte geluidjes.

De fokker zei dat het een popje was, maar ik ben toch gaan twijfelen. Dit omdat 'ze' best veel schreeuwt als 'ze' aandacht wil of uit de kooi wil.

'Ze' is een lutino en is nu 7/8 maanden. Ik las ook dat wanneer de gele spots onder de vleugels nog zichtbaar zijn wanneer ze ongeveer een half jaar is geweest het een popje moet zijn. Die spots heeft 'ze' namelijk nog.

Kan iemand mij helpen met het geslacht te bepalen?

Chillie

joew,

heb ook lutino, en het duurt een hele tijd voor je het geslacht kan bepalen.
Op de kleur van de wangen kan je ook niet altijd afgaan, lutino is moeilijk om geslacht op uiterlijk te zien.

De mijne heeft zen geslacht verklapt door al op zeer vroege leeftijd te beginnen fluiten.

het zal na verloop van tijd wel duidelijk worden welk geslacht je valkje heeft, geduld is een schone deugd :-)

Mvg,
Chillie

*Yvon

Hoi Danielle

Zoals jij het beschrijft denk ik toch ook dat het een popje is.
Een popje kan zeker wel goed zijn in gillen.  ;)
Als je popje na de goede rui de spots nog heeft,kan je er zeker vanuit gaan dat het een popje is.
Vertoont ze verders geen macho gedrag ?
Zoals vleugels wat wijd,echt fluiten of tikken tegen iets.
Dat zijn zo'n beetje de richtlijnen van mannengedrag.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Daniëlle de Boer

Ze heeft wel een belletje in haar kooi hangen waar ze vaak mee zit te rammelen. Maar ze fluit steeds maar het zelfde geluidje, geen andere fluitjes of deuntjes. En ik denk wel dat het een popje is, maar omdat dit mijn eerste valkje is weet ik het niet zeker. Ze deed namelijk dit:

Dit is toch duidelijk een popje?

carco

Ja dat is typisch kippetje zitten wat en pop doet: een man doet dit niet  ;D

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Daniëlle de Boer

Mijn valkje heeft vandaag een windei gelegd, dus nu is het helemaal duidelijk welk geslacht ze heeft :P

*Yvon

Hoi hoi

Een windei ?
Ik denk dat je bedoeld een onbevrucht eitje.  :D
Een windei is een misvormd eitje met een zacht schilletje.
Zou niet zo mooi zijn als ze die gelegd heeft.  ;)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Daniëlle de Boer

Die bedoel ik ja :P Ik dacht altijd dat ze dat een windei noemden :P

Daniëlle de Boer

Ze heeft vandaag weer een onbevrucht eitje gelegd.......K'vind het best zielig om steeds haar eitje weg te pakken. 10 augustus kom ik terug van vakantie, en dan ga ik een vriendje voor haar zoeken, zodat ze haar eitjes kan houden :)

KiP

Als je een windei hebt, merk je dat gelijk hoor! Haha! Heb het één keer met m'n kippen gehad.. Wat een baggerzooi geeft dat! Maar ik vind de verwarring wel begrijpelijk!

KiP

5 juli 2008, 23:28:12 #10 Last Edit: 5 juli 2008, 23:39:23 by KiP
Trouwens: niet weghalen, die eitjes!!! Dan legt ze steeds nieuwe (heb ik geleerd op dit forum  ::)) en wordt het een strijd wie het het langst volhoudt; jij met weghalen of zij met eitjes leggen. De uitslag: jij wint en zij ligt met de pootjes omhoog omdat ze helemaal uitgeput is :(

Ik laat de eitjes ook liggen; als ik bang ben dat ze gaan stinken vervang ik ze door nepeitjes. Vaak zit ze langer dan 5 weken te broeden; ze kan het heel lang volhouden, maar de eitjes gewoon laten liggen tot ze er echt hélemaal op uitgekeken is! De ene keer zit ze op 6 eitjes, de andere keer op 3; hoe zo'n klein beestje 6 eitjes warm kan houden is me een raadsel, maar het schijnt normaal te zijn ;)

(Voor de valkparkiet-deskundigen: heb ik de adviezen goed naverteld? :P)

PS: NIET je hand in de kooi steken als ze broedt! Dan ben je 'm kwijt :P Ik lok mijn Juci (minimaal) één keer per dag uit de kooi, omdat ze tijdens het broeden haar poep opspaart en weigert het op een ander plekje in de kooi te lozen. Eenmaal buiten de kooi gaat het - qua agressie - meestal prima, al is ze wel erg gestressd. Er wordt dan een berg stront geloosd waar je u tegen zegt en mijn valkje heeft dan ook gelijk last van haar kontje, maar na de broedperiode komt het allemaal weer in orde. Tijdens die pauzes zet ik ook allemaal lekkers voor haar neer; extra kracht- en snoepvoer om aan te sterken, want in de kooi gunt ze zichzelf haast geen tijd om te eten en laat ze zelfs de trosgierst ongemoeid  :o

Daniëlle de Boer

Daar herken ik precies mijn valkje in! In de kooi is ze erg agressief, maar buiten kan ik haar gelukkig wel lekker even kroelen.

Ze heeft nu 4 eitjes, en ik laat ze gewoon liggen. Ik mis haar wel hoor, nu ze niet meer even bij me komt zitten :P

Ondertussen heb ik ook een vriendje voor haar gekocht, die staat nu in een kooi naast haar. Ze reageren niet echt op elkaar, maar dit zal wel komen omdat ze zit te broeden. Wel kijkt ze soms een beetje nieuwsgierig in de richting van het mannetje. Maar gelukkig is ze niet agressief tegen haar buurmannetje :P Ik hoop zo dat het een koppeltje wordt!