wat is nodig om met valkje binnen europa te reizen??

Gestart door Diana Valk, 3 juli 2008, 20:59:07

« vorige - volgende »

Diana Valk

Hallo allemaal,
Over een paar weken komt mijn vriend vanuit Portugal naar Nederland terug en hij neemt een valkparkiet mee. Heeft iemand ervaring met het reizen met een valkparkietje? Heeft hij nog een gezondheidsverklaring nodig van de dierenarts? (is bij honden en katten wel zo) Inentingen misschien? Mijn vriend reist met de auto...
groeten van Diana

Romy

Hoi!

Qua inentingen kan ik je niet verder helpen, daar weet ik niks over. Ik denk dat je best de DA contacteert om hierover meer informatie in te winnen.

Maar ik heb wel enkele tips om het valkje te vervoeren in de auto, aangezien mijn valkje 2 maal per week in de auto met mij meegaat (ik zit op kot en ga in het weekend met m'n valkje naar huis).
Zorg ervoor dat de kooi vast gemaakt wordt in de auto. Zo kan hij niet gaan schuiven als je hard moet remmen. Zorg er dan voor dat de gordel niet binnen 'snavelbereik' van het valkje is, want die gaat ie aanvallen  ;D (mijn gordel ziet er niet meer uit  :-X) Je kan er bv een doek tussen steken of zo.

Zorg ervoor dat het valkje schaduw heeft, door bv. een doek gedeeltelijk op de kooi te hangen, of een doek tussen het venster te steken zodat de zon niet rechtstreeks in de kooi kan schijnen.

Let erop dat het valkje water heeft in de kooi. Het makkelijkste is om enkele bakjes op te hangen met een bodempje water erin. Te vol doen is geen goed idee, want dan gaat het klotsen en vliegt het water bij remmen en gas geven de kooi (en auto) door.
Let er daarbij ook op om regelmatig te controleren of er nog water in de bakjes is. En zorg dus ook dat je water bij de hand hebt om het bij te vullen.

Let op met airco. Het valkje mag niet in de tocht van de koude airco staan, daar wordt ie ziek van.

Heeft het valkje ervaring met in de auto te reizen? Zoniet, is het aangeraden om al op voorhand wat korte ritjes te doen, zodat het valkje gewend raakt aan in de auto zitten. Want de kans zit erin dat het valkje erg schrikt de eerste keer, en gaat rondfladderen in de kooi. En dat wil je niet meemaken als je op het punt staat om te vertrekken op zo'n lange rit   ;)

Haal bewegende dingen uit de kooi, zodat die niet gaan rondvliegen en tegen het valkje aan vallen.

Ik hoop dat je er iets mee bent :)

Groetjes
Romy

Mandy - Noa&Mango

Hallo allen!

Ik krijg na de vakantie mijn eerste valkje :D
Ik zag dit topic en ik vroeg me hetzelfde af.

Nu had ik een vraag aan Romy:
Ik ga ook 1 keer in de week/2 weken naar mijn ouders en vroeg me af of de parkiet mee kan.
Jij neemt dus gewoon de gehele kooi mee vanuit je kamer naar je ouders?

Moet de valkparkiet dan niet telkens wennen aan een nieuwe omgeving: ouders/thuis/auto etc.
Of passen ze zich erg snel aan en levert dit na een tijdje vrijwel geen stress meer op?

Groetjes!

Mijn twee schatten: Noa en Mango :D

hilde

hallo
ik zou persoonlijk geen kooi nemen daar de vogel zich kan kwetsen en sommige vogels zijn al gestresseerd door in de auto mee te nemen
heb het aan de hand gehad met een catharinaparkiet had zich bezeerd aan het deurtje en zen pootje bloede hevig
ik zou een boxje nemen speciaal voor het vervoer van kleine huisdieren is helemaal in plastiek en bovenaan gaat het open
tis maar een tip

groetjess

Romy

Hoi Mandy

Als het niet te ver is en als het niet regelmatig gebeurt dat het valkje mee moet in de auto, is het inderdaad beter dat je een vervoerbakje gebruikt. Deze kan je in de dierenwinkel kopen, zo eentje waar ze ook een konijntje of zo in vervoeren. Let op de maat zodat het valkje er netjes in kan zonder dat de staart tegen de kant duwt. Best leg je er dan een stuk trosgierst of zo in.
Maar als je verder reist, is dit moeilijker haalbaar.

Flupke gaat met mij mee in haar kooi ja. Zij heeft er nooit een probleem van gemaakt en is altijd heel erg rustig. Ze zit rond te kijken en te genieten van alles wat ze ziet. Ook eet en drinkt ze tijdens de rit. En als het regent, dan gaat ze droogdouchen  ;D En als ik rij als het donker is, dan gaat ze ook gewoon slapen. Dan gaat ze tegen de tralies aan leunen, en zit ze wel op 2 pootjes om niet van haar stokje te donderen  ;D
Als je de eerste keer een valkje meeneemt in de auto, laat het dan even wennen aan het vervoersbakje op voorhand.
Of ga eerst even met de kooi een klein ritje maken, vooraleer je de echte 'reis' onderneemt. Misschien gaat je valkje wel panikeren zoals Kay vertelde.

Flupke went ook aan de verschillende omgevingen. In het begin is het natuurlijk een beetje vreemd, maar ze vertrouwt me heel erg en ze was snel gewend aan de routine : tijdens de week op kot, in het weekend thuis.

Maar het is belangrijk om te onthouden dat geen twee valkjes hetzelfde zijn. Observeer je valkje goed. Het kan gebeuren dat je een valkje hebt dat moeilijk met veranderingen om kan gaan. Maar als je een jonge valk neemt, zal het makkelijker gaan om hem te doen wennen aan nieuwe dingen, dan wanneer je een oudere valk hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes
Romy

Diana Valk

Hallo allemaal,
Ben ondertussen ook weer verder gaan speuren en heb contact gehad met de dierenarts. Deze verwees me naar deze site (http://www.weekvanhethuisdier.nl/ContentSuite/template/whd/pag/page.asp?id=3714&language=NL) waar de volgende tekst op staat:

Konijnen, kleine knaagdieren, vogels, vissen etc
Voor vervoer van deze dieren door privépersonen bestaan geen algemene vervoersregels binnen de EU. In veel gevallen is een door de dierenarts afgegeven gezondheidsverklaring voldoende. Voor de laatste regels kun je het beste contact opnemen met de dierenarts, de ambassade of het consulaat van je reisdoel.

Maar mijn dierenarts wist eigenlijk niets meer toe te voegen...... Dus dan gaan we maar even naar de dierenarts in Portugal  :D .

En Kay en Romy bedankt voor jullie tips. Ik heb al bij de speciaalzaak een vervoersbak gekocht. De zogenaamde Pet-shuttle. Ziet er solide uit en praktisch in gebruik. Ik ga er nog wel even een stokje in maken. Ik ga voordat het valkje naar Nederland komt eerst nog naar hem en mijn vriend toe op vakantie en dan neem ik alle attributen mee  8). Hier in NL staat al een mooie grote kooi op hem te wachten. We hebben besloten dat we inderdaad ook maar gaan oefenen met hem in de pet-shuttle. Van Portugal naar nederland is best ver reizen.....

Volgens mij moet het allemaal goed komen nu  ;D

Groetjes van Diana

Romy

Hoi Diana

Zorg je er wel voor dat hij tijdens deze lange rit kan eten en drinken? Aangezien valkjes heel regelmatig iets eten, kunnen ze geen uren zonder. Ook water is erg belangrijk, want waarschijnlijk zal het wat warm zijn in de auto en dan kan hij op deze manier wat vocht tot zich nemen. Ik weet niet of er een mogelijkheid is om 2 bakjes in de pet-shuttle te doen? Zonder dat die kunnen gaan schuiven tegen je valkje?

Heel veel succes met het vervoeren!

Groetjes
Romy