Wangvlek loopt uit tijdens het broeden

Gestart door I_Xyzyx_I, 6 juli 2008, 18:16:24

« vorige - volgende »

I_Xyzyx_I

Ik was even rond aan het kijken op de site of er nog wat nieuwe dingetjes stonden en toen stuitte ik weer op het stukje over de oranje vlekjes op het hoofd tijdens het kweken.

In het stukje staat dat de valkparkieten waar het vernomen was wortels te eten kregen en dat dat misschien die kleur gaf.

Alleen nu heb ik 3 popjes, een bont gepareld, wildkleur gepareld en lutino gepareld en alle 3 de popjes kregen die oranje vlekjes in hun masker. 2 popjes zijn nu niet aan het paren en daarbij is het verdwenen terwijl bij de bonte geparelde het gebleven is (die heeft ook een nestje). En ik geef de vogels geen wortels, dus het zal dus niet aan de wortels liggen denk ik ;D

Dus ik vroeg me af wie dit verschijnsel ook hebben.

Mijn vogels:

Wildkleur gepareld - pop - wel
Bont  gepareld - pop - wel
Lutino gepareld - pop - wel
Wildkleur gepareld - man - niet (weet dit niet zeker, zal straks controleren)
(onze wildkleur man had een harem van 3 popjes, alleen is dat helaas nu over voor hem ;) )

Wat ik mijn vogels voer:
Prestege premium voer
Trostgierst
Eivoer
Sepia
Brood (afentoe)
Sla (heel afentoe)
Knabbelstics (4x per jaar schat ik)

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Mara

Hoi hoi

Ik denk echt dat het komt door het broeden. Hier heeft mijn geparelde wildkleur man het ook en behoorlijk erg hoor. Ook mijn lutinos popjes en mannen, mijn geparelde popjes hebben het ook allemaal. De ene erger dan de andere en bij de ene is het ook vlugger weg dan bij de anderen. Ik geef ze ook geen wortel en voer hun normaal.

Mara

I_Xyzyx_I

Grappig, misschien is het dan gewoon een teken dat het een koppeltje met jonkies is. Waar andere valkjes het dus aan kunnen zien. :)

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Rianne

Niet ieder valkje krijgt het :) Ik zag het dit jaar voor het eerst bij een pop hier.

Monique H

Het is bekent dat het bij de broed voor komt.

Maar een oranje kanarie die je geen speciaal oranje voer geeft verliest zijn kleur.

Bij het tentoonstellen van honden die "vos"kleurig zijn weet ik, geven ze vaak ook voedingstoffen door het eten om de kleur mooi te houden.

Ik heb het wel eens met wortels bij mijn Bordeaux dog geprobeerd, hij vind rauwe wortels lekker :-\.
Het werkte wel.

Rianne

Waarschijnlijk worden er bepaalde stoffen aangemaakt waardoor sommige veren op en rond de kop roder worden.
Bij kanaries kun je idd met aangepaste voeding een rode kanarie krijgen. De veren verkleuren niet, maar tijdens de rui komen er dan oranje/rode veren door. Stop je met de voeding, dan komen er weer gele veren terug.

Bert_85

En ik heb een bronze fallow man zitten met wat rood in zijn masker.

Bij kanaries kan je inderdaad de kleurintensiteit doen toenemen met de voeding.
Bij parkieten zou dit niet gaan heb ik me laten vertellen door een kenner.
Het is ook zo dat ik buiten bij broedse valken nooit rode verkleuringen heb gezien.
Het zal dus waarschijnlijk iets hormonaals zijn.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Mara

Hoi Bert

Bij rosella's kun je de kleurintensiteit schijnbaar wel verhogen door de voeding. Ik heb zelf een rosella man zitten, eigen kweek die zo fel van kleur is, dat had zijn vader niet, zijn opa niet en de kenners die ik hem heb laten zien hadden echt zoiets van, hoe heb je dat nu gedaan. Geen idee hoor.

Maar het zal mss wel iets hormonaals zijn.

Mara