Is mijn 5 jaar oude (voormalig volierepopje) wel gelukkig?

Gestart door Lentemorgen, 27 juni 2008, 22:09:28

« vorige - volgende »

Lentemorgen

Ik heb 2 valkparkieten. Een mannetje van ruim een jaar, en een vrouwtje van nu 5 jaar oud.
Het mannetje is tussen mensen opgegroeid en niet anders gewend, maar het vrouwtje tot begin dit jaar altijd in een voliere gewoond, tot ik haar van de kweker overnam.
Ze zitten hier in huis samen in een grote papegaaienkooi. Ze hebben nog geen band helaas, voornamelijk omdat het mannetje nog te onervaren is en teveel naar mij toe trekt.

Het popje is een stil meisje dat zich niet snel druk lijkt te maken. Ze wil niet op je hand komen en ook niet gekroeld worden, maar ze komt wel de kooi uit en eet ook uit je hand. Meer hoeft ze van mij ook niet, omdat ik haar niet wil dwingen. Terug in de kooi gaan is ook geen probleem. Ze springt er vanzelf in.

Toch is ze wel heel erg rustig in vergelijking tot mijn eenjarige valk. Hij is net een torpedo die door het huis heen vliegt en speelt het liefst de hele dag. Sterre (het popje) zit het liefst de hele dag op de bovenste stok op een pootje wat te doezelen, en ook wanneer ze uit de kooi mogen blijft ze op de kooi zitten. Heel sporadisch vliegt ze nog wel eens een rondje, maar meer zit er eigenlijk niet in.

Ik douche haar wel, en met dit mooie weer mogen ze ook af en toe met kooi en al een paar uurtjes naar buiten. Daar lijkt ze wel erg van te genieten.
Ik heb verder niet de indruk dat ze ongelukkig is. Ze ziet er goed uit, en ze zeurt niet. Je hoort haar eigenlijk nooit. Ze is erg rustig en je hebt nooit last van haar. Soms kan ze je uren zitten te bekijken vanuit de kooi. Ik vind haar heel bijzonder en ben weg van haar, ook al is ze niet goed tam.

Maar dat is ook eigenlijk een beetje mijn probleem. In vergelijking tot mijn jonge valk is er dus wel een groot verschil in gedrag. Er zit voor de rest weinig pit in. Komt dat omdat zij wat ouder is en is dat normaal? (5 jaar dus) Mijn jongste valk MOET er echt 2 keer per dag minstens 2 uur uit, anders is hij niet te genieten door teveel energie, maar zij heeft daar absoluut geen behoefte aan. Of is ze misschien toch niet gelukkig? Ik maak me af en toe toch wel een beetje zorgen om haar.

Nog even voor de zekerheid: Ik denk niet dat ze ziek is ofzo. Ze eet goed, zit mooi in de veren (ook al is ze nog nu bezig met ruien) en maakt een gezonde indruk. Het gaat dus alleen om haar gedrag.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou graag eens meningen willen horen.
Nog even een foto van mijn mooie Sterre(tje)

Gerda

Ten eerste, wat een prachtig valkje!!
Popjes zijn over het algemeen wat rustiger dan mannetjes.

Verder kan ik niet oordelen, ze eet uit je hand en is rustig.
Ik denk als ze onrustig zou zijn en bang voor je handen ofzo, ik me meer zorgen zou maken.
Voor een volierepopje gedraagt ze zich behoorlijk 'tam'.

Wanneer ze goed eet, zich lekker poetst en inderdaad af en toe geniet van een douchebeurt en wat te zien heeft, dan heeft ze het volgens mij wel naar haar zin.

Gerda

Mara

Hoi hoi

Ik ben het met Gerda eens, zolang je valkje niet bang is voor handen of voor jou, dan denk ik niet dat ze echt ongelukkig is. En zoals gezegd, over het algemeen zijn popjes rustiger dan mannetjes.

Groejtes

Mara