Twentsche Valkjes: Alle valkjes zoeken fijne huisjes.. ik stop met mijn hobby...

Gestart door *Manon*, 9 juni 2008, 20:09:07

« vorige - volgende »

*Petra*

Hoi Manon,

Helaas kan ik je niet helpen, maar ik zou beginnen met een biotexbadje. Baadt het niet dan schaad het niet, maar misschien scheelt het al voor vandaag en vannacht ???.
Apart zetten en morgen va bellen...

Sterkte, Petra

Jonge tamme valkjes zoeken goed huisje !

Anke

Hoi manon,
Jouw vraag deed mij denken aan een topic dat ik een paar dagen geleden las hier op het forum.

Het onderstaand citaat van Linny heb ik uit dat andere topic gehaald.
Het gaat hier ook over gestreepte beestjes.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Citaat van: LyNNy op 21 augustus 2008, 15:34:22
Hoi,

Ik heb je foto gezien en in de volgende link kun je het vinden
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,27618.0.html

dit vond ik

Sterkte ermee

Groetjes Lynette

Vedermijt/vederluis:

Verschijnselen: Onrustige vogels, vooral 's nachts en veeruitval of veeruittrekken door de vogel zelf.
Vedermijten leven van de huidresten van hun gastheer. Overdag zitten ze keurig in een rijtje op de onderkant van de vleugel- en staartpennen. Maar 's nachts gaan ze massaal op stap wat jeuk, irritatie en stress veroorzaakt bij de vogels. Dit kan er zelfs toe lijden dat de vogels hun nest in de steek laten. Sommige volges kunnen er niet meer tegen en beginnen hun eigen veren uit te trekken. De mijten kruipen verder in de schacht van de veren en beschadigen zo de nieuwe generatie veren. Hierdoor ontstaan ontestekingen in de veerzakjes. Wanneer er geen maatregelen worden genomen, wacht de vogel een martelende dood.
Voor het stellen van de (juiste) diagnose is het raadzaam veren op te sturen of mee te nemen naar een dierenarts. De veren dienen dan wel, direct nadat ze zijn uitgetrokken, in een goed afgesloten plastic zakje te worden gedaan. Gebruik geen veren die op de bodem liggen, de luizen of mijten zitten hier namelijk niet meer op!
Vederluizen en vedermijten moeten bestreden worden met een insecticide (alleen op de veren spuiten, nooit op de kale huid!). Raadpleeg bij een besmetting van vederluis of vedermijt een dierenarts.

Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

*Manon*

Hoi Anke, dit is m!!
Ik had net ook gekeken op google en daar zag ik ook een berichtje over vedermijt... ik was er al bijna van overtuigt dat het dit was, maar kon geengoede foto van dat beessie maken... dit is m dus,

Dank je wel!!

Ga even kijken wat ik hier aan kan doen  ;D ;D
je bent een schat... en ik ben opgelucht  ;)

danielle

Oh bah, dat is ook schrikken als je van die beestjes ziet.
Hopelijk gaan ze snel weer weg.
Veel succes ermee

Anke

Hoi Manon,
Graag gedaan :)
Succes met het bestrijden van de vedermijt!!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

lynette

Hoi Manon

Toen ik jou vraag las dacht ik indd gelijk aan het berichtje wat ik van de week eerder had geplaatst.
Bedankt Anke  ;D

Is wel schrikken he ik heb het eens met nieuwe zebravinkjes gehad en ook nog bloedmijt erbij  :o arme beestjes. Ik heb hun verblijven behandeld met speciaal ongediertebestrijdings spray die je bij elke dierenspeciaalzaak en dierenartsen kan kopen. Ik geloof dat deze zelfs niet schadelijk was voor de volwassen vogels. Maar ik heb ze toch even allemaal uit gevangen en de kooien goed laten indrogen en dan heb ik ze nog eenkeer uitgestofzuigd. Maar voor goede juiste behandeling indd. even een VA bellen die kan je precies vertellen wat je kan doen.

Wel naar dat je deze beestjes treft maar het overkomt iedereen wel eens.

Groetjes Lynette

Kweekseizoen 2012 is bijna begonnen

Anke

Hoi Lynny,
Heerlijk he zo'n forum.
Zo leren we van elkaar en kunnen we elkaar ook weer helpen ;D
Groetjes Anke

Rob S

Manon heeft mij ook op de hoogte gesteld van de vedermijt en het blijkt dus dat het bij mij vandaan komt >:(. In de kweekkooien hebben de vogels het niet, maar in de buitenvoliere wel, tenminste de vogels die ik gevangen heb. Dat wordt dus alles schoonmaken en ontsmetten en hopen dat het nog niet in een ver stadium is bij mijn eigen vogels.

Groetjes

*Manon*

Hoi hoi,

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken over die vieze beestjes.. heb er ondertussen al 5 bij Sari inderdaad, daar ging het om... uit haar staart gehaald en ik zie er nog eentje zitten, maar ga eerst eten... krijg er helemaal de kriebels van.... gatsie  :-\

Ik ga morgen direct de dierenarts bellen en de kooi ontsmetten.
Sascha en Tibeau heb ik ook bekeken, maar kon niks vinden, maar die zullen er toch aan moeten geloven, Sascha is bij Sari in de kooi geweest enzo, dus ik pak hun dan ook grondig aan en ook die voliere gaat een grote ontsmettingsbeurt krijgen...

Hopelijk is Sari er snel van af... ik vond haar al zo krabberig en kende dat eigenlijk niet van valkjes, maar nu snap ik waarom.

In ieder geval bedankt  :-*

Caroline

Jeetje meis, balen joh, je weet nu wat het is, tips heb je al voldoende gehad en kan ik je eerlijk gezegd ook niet geven ..... wat meer kan ik doen dan je heel veel sterkte wensen.  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Manon*

Dank je Caroline,

Bel morgen eerst de DA om te vragen hoe ik het het beste kan aanpakken...
Want ik had gelezen dat de vogels niet direct terug kunnen in de kooi.... moet ik ook nog onze andere kooi die bij mijn moeder staat ophalen... balen is dan wel dat ze direct met z'n drietjes samen komen te zitten, terwijl ik Tibeau even van Sari weg wou houden... maar ja... loop nog niet op de feiten vooruit, laten we maar eerst afwachten wat ik morgen te horen krijg en hoe ik het kan aanpakken...

Krijg er wel overal jeuk van... bah, hou helemaal niet van beestjes... vind ze ook nog wel eng....  :-[

Groetjes Manon

Caroline

Kan ik me voorstellen hoor, brrrrh, is ook niet mijn ding.  ::)

Ik hoop dat je ze snel en niet al te moeilijk kan verwijderen.

ALs ik iets kan doen vanaf een afstand .... hoor ik het wel.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rob S

He Manon,

Ook hier nog maar even een berichtje van mij, ik ben erg benieuwd naar wat de DA zegt waar jij heen belt. En misschien kun je de kooien 1 voor 1 ontsmetten, zodat Tibeau Tinco en Sascha niet in aanraking komen met Sari.

Ik baal ervan dat jij er nu ook mee zit :-\

Succes en sterkte!

*Manon*

Hoi Rob,

Hier in Denekamp zit een dierenartsenpraktijk, waarvan er één dierenarts wat meer weet over vogels... die bel ik dus morgen even op en dan hoor je het wel...
Als mijn vogels echt wat ernstigs hebben, dan ga ik inderdaad ook naar de VA in Hellendoorn waar jij het over had, dat is hier ook het dichtst in de buurt, maar bel morgen eerst even.

Eén voor één ontsmetten is een idee, maar ze kunnen toch niet direct terug in de kooi en ik moet ze  zelf behandelen, anders is het ontsmetten ook voor niks geweest toch...
Ik denk toch dat de logische volgorde is... eerst de vogels behandelen, dan de kooi ontsmetten en vogels er weer in..
Maar ja.. hoor het morgen wel!

Niet van balen Rob dat ik er ook mee zit, ik heb maar één vogel waarvan ik zeker weet dat ze het heeft dus dat is nog te overzien... als ik wat voor je kan doen dan zeg je het maar hoor  ;) ;D
En jij ook veel succes en sterkte  ;)

Groetjes Manon

Hermien

Yak, wat een toestand! Dat wordt dus grote najaarsschoonmaak. Brrrr, we houden wel van beestjes, maar niet van díe beestjes.

Sterkte met ontsmetten enzo.
:o