Moet een valkparkiet persé even apart voordat die bij een andere valkje komt?

Gestart door Sjimmie, 5 juni 2008, 11:51:38

« vorige - volgende »

Sjimmie

Hi!

Wij willen er graag voor onze valkparkiet, toch een vriendje/vriendinnetje bij.
Hij is nu bijna 8 weken, vanaf welke leeftijd is het goed om er een bij te nemen?
We zijn eigenlijk wel 'besmet' met het valkjesvirus, dus we willen er graag 1 of 2 of 3 bij.

Maar de grootste vraag is eigenlijk, is het echt nodig om een nieuwe valkparkiet eerst apart in een kooi te zetten? en daarna pas bij de andere?

Alvast bedankt ;)

Sjorsje :-)

Kimm

hoi

het is wel verstandiger. dan kan je ze eerst aan elkaar laten wennen namelijk. als je nu een nieuw valkje bij je eigen in de kooi doet, kan er ruzie ontstaan omdat jouw valkje vind dat dat zijn kooi is.
wat ik zelf heb gedaan is het volgende:
ik had 2 kooien naast elkaar staan. ik deed ze ook tegelijk open. happy ging uit zijn kooi en ging de kooi van bemmie verkennen. zo deed ik dat dag in, dag uit. bemmie ging ( hij was nieuw) naar de kooi van happy en ging daar eens even kijken. op een gegeven moment na de dagen tegelijk vrij te laten, ging bemmie in de kooi zitten van happy. happy vond dit goed en toen heb ik ze eerst 1 nachtje bijelkaar gelaten om te kijken of dat goed ging. dat ging prima en zo heb ik het opgebouwd. na 2 weken was alles  ok.
wat je ook kan doen is de kooi van je eigen valkje opnieuw inrichten.
ik ben wel benieuwd wanneer jullie er eentje bij krijgen, dat is ook erg leuk voor je valkje! :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Anja

Hoi Sjimmie,

Is je huidige valkje al goed tam? Ik neem aan dat je ze allemaal tam wil maken. Als je een valkje erbij neemt moet je de aandacht dus verdelen, let daar wel op.

Ik heb mijn valkjes (toen ik er nog 17 had) nooit apart gezet. Zij gingen gelijk de grote kooi in. Ik hield ze wel goed in de gaten qua eten en qua gewicht. Als ik ook maar twijfelde dan nam ik ze uit de kooi en gingen ze wel apart.
Ik heb mijn valkjes bij zeer goede kwekers gekocht en risico op ziektes was er niet.

Mocht je een valkje erbij nemen en in dezelfde kooi plaatsen als je huidige valkje dan zou ik wel de gehele inrichting van de kooi veranderen. Dan is het voor beide valkjes een nieuwe kooi.
Wel ervoor zorgen dat ze samen even hoog kunnen gaan zitten omdat valkjes graag op het hoogste punt zitten.

Veel succes ermee.

Groetejs Anja

Sjimmie

Hallo,

Bedankt voor de reacties!
We zullen er pas een bij nemen als die helemaal tam is, hij is nu al redelijk tam het enige wat die nog doet is bijten verder is het een schatje ;)

Rianne

Niet alleen vanwege het wennen aan elkaar wordt apart zetten aangeraden, maar hoofdzakelijk vanwege de quarantaine! In dit topic vind je informatie over aanschaf van een nieuw valkje: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,23795.0.html

Sjimmie

Dankjewel!

Ik heb nog eigenlijk een vraag  ::)
Hij is nu bijna 2 maandjes, stel dat die helemaal tam is en die ongeveer 6 maanden is (misschien jonger 4/5 maand bijv.) is het dan beter om een jonger valkje erbij te nemen of een ouder?

Heb ik niet gelezen in de info die er stond (kan ook zijn dat ik eroverheen gelezen heb hoor  ::))

Anja

Hoi Sjimmie,

Dat kan allebei. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een handtam jong valkje van een week of 8 ( of de leeftijd waarop het zelfstandig is)

Groetejs Anja

Sjimmie