8 mei 2025, 19:51:51

Kwartels

Gestart door Suzanne, 2 november 2003, 15:19:45

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Toen ik Kiki ging ophalen, zag ik dat die man kleine kwarteltjes in zijn voliere had zitten. Dus nu zit ik te piekeren of ik ze wel of niet er bij zal nemen. Ik weet eigenlijk helemaal nog niks van kwartels. Volgens mij zijn er aardig wat soorten. Die man had gekleurde kleine kwarteltjes, ik denk dwerg kwartels. Ik weet ook niet of ze veel verzorging nodig hebben, en wat ik op de bodem van de voliere moet hebben liggen. En ik vraag me af of het nadelig is voor de valkjes.

Nou, ben benieuwd wat hier uit gaat komen  :D

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Sander

Hello Suzanne

Kwartels zijn zeer leuke volierebewoners en stellen niet al te veel eisen . Er moet wel gezorgd worden voor plaatsjes waar ze kunnen schuilen want soms zijn ze nogal schuw van aard. Kweken doen ze ook goed , op voorwaarde dat je kwartels natuurbroed zijn. Voor je valkjes zijn ze zeker niet nadelig tenzij ze van iets schrikken en opvliegen zodat ook de valkjes in paniek raken. De valkparkieten zullen zelfs nieuwsgierig zijn en nader kennismaken met de kwarteltjes.

groetje
sander

Karin

Hoi Suzanne,

Ik heb er ook wel eens overna gedacht om kwarteltjes te nemen, maar ik heb begrepen dat ze wel heel veel rotzooi maken en heel veel poepen  ;D Als je een hele grote volière hebt zal het niet zo'n probleem zijn, maar heb je een binnenvolière dan zou ik er even 2 keer over na denken  ;D Maar ze zijn wel errug schattig !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Tara

Hoi Suzanne,

ik heb ook 2 kwarteltjes, Chinese dwergkwartels, het zijn echt grappig beestjes hoor, en erg lief, alleen niet tam ::).

Groetjes, Tara

Inger m

3 november 2003, 09:38:05 #4 Last Edit: 3 november 2003, 09:40:33 by Cinnamon_valk
Hoi Suzanne,
Ik heb eigenlijk altijd kwartels gehad in mijn voliere (ruim 12 jaar) en ik zou niet weten waarom het nadelig kan zijn voor valkparkieten en andere vogels.
Ik ben begonnen met Chinese dwergkwartels (die zul jij bedoelen), daarna Japanse kwartels (een slagje groter) en daarna Virginische boomkwartels (Bobwhites), waarvan ik nu nog een bejaarde, gehandicapte haan heb momenteel.

Voordat je een dier aanschaft zul je er wel wat meer over moeten weten, dus alvast een boek lezen of info erover zoeken op internet.

Kwartels zijn bodemvogels dus moeten (net als eigenlijk alle andere vogels) regelmatig ontwormd worden.
Verder zijn het ook insecteneters, dus je zult de voeding hierop moeten aanpassen. Ik geef altijd wat universeelvoer bij (dit bevat veel eiwitten voor insectenetende vogels). Ze kunnen ook wel gewoon vogelzaad/ vogelgrit bijkrijgen (en eten de restjes op van gemorst voer). In voorjaar/ zomer neemt de behoefte aan dierlijke eiwitten toe (insecten zijn er ook gewoon meer dan). Ik geef ze dan dagelijks wat meel- of buffalowormen bij. In de winter eten ze hier beduidend minder van.

Als bodembedekking zul je gewoon houtsnippers of boomschors kunnen gebruiken, kunnen ze lekker in scharrelen.
Maar heel belangrijk is zand voor ze, want ze stofbaden heel graag. (is ook noodzakelijk voor de veerverzorging). Je kunt een lage schaal met vogelzand of ander zand neerzetten)
In de winter wat stro (geen hooi!!! ivm verwikkelen om de poten) geven om bevriezing van poten te voorkomen, daar zijn ze als bodemvogels wat gevoelig voor.

Het beste zoek je naar natuurbroed kwartels, want die broeden gemakkelijker (zie Sander). Bovendien is daar ook meer vraag naar uiteindelijk. (en is ontzettend leuk een keer jonge kwartels te hebben). Natuurbroed betekend dat de hen zelf de eieren heeft uitgebroed en jongen heeft grootgebracht ipv broedmachine en kunstmatige opfok. Niet-natuurbroed zal wel eieren leggen, maar gaan minder snel/ niet gaan broeden (broedinstinct is door de jaren heen weggefokt, zonde).

Ik heb zelf ook natuurbroed gehad en een aantal nestjes jonge kwartels. Een vriendin had geen natuurbroed en die legden de eieren overal, maar namen nooit een broedpoging...

Kwartels zijn leuke volierebewoners en hebben in principe relatief weinig verzorging nodig. Ze kunnen ook best mak worden en leren bv uit de hand te eten..
Beste kun je met Chinese dwergkwartels beginnen, een haan met meerdere hennen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lique

Hoi,

Ik heb zelf nog maar 2 kwartels in de voliere, maar het zijn echt heel makkelijke en leuke diertjes.
Ze hebben weinig onderhoud nodig en scharrelen lekker over de bodem heen.
Toen ik nog de kamervoliere in de kamer had, zaten mijn kwarteltjes ook daaronderin. En dat geluid ook, huhuhu (zo klinkt het) echt geweldig.
Maar nu zitten ze in het binnenhok in de voliere, en ze vermaken zich heel goed.

groetjes lique

Suzanne

Dat klinkt erg leuk die kwartels  ;D. Zit me alleen nog af te vragen of ik er voor moet zorgen dat zij ook het nachthok in kunnen, dus ook een laag gat maken.

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Peter

CitaatDat klinkt erg leuk die kwartels  ;D. Zit me alleen nog af te vragen of ik er voor moet zorgen dat zij ook het nachthok in kunnen, dus ook een laag gat maken.
Hoi Suzanne,

Wij hebben er voor gekozen om geen laag gat te maken, in de winter ff op pakken en binnen neer zetten. Hij schijnt dat ze mits goed huisvesting hebben ook gewoon buiten kunnen blijven. Maar hebben er voor gekozen om ze binnen te houden, lekker vorstvrij.

Groetjes,
Peter

Jaimy_en_Viggo

hey hallo!

Nou das ook toevallig! Chris heeft net kwartels is zijn voliere gestopt..erg leuk..Ze maken wel een raar geluid die je vogels hoogwaarschijnlijk gaan over nemen..denk er wel aan..kwartels kunnen vreselijk hoog springen..en dan bedoel ik ook echt hoog!..Maar het is wel leuk hoor :)
In elk geval..succes met je beslissing!

Dikke  :-* Jaimy en haar zooitje!

Inger m

Hoi,
Kwartels springen niet hoog, maar kunnen heel snel recht de lucht in vliegen, wanneer ze schrikken. Het lijkt mss op springen, maar ze gebruiken de vleugels wel. Hun coordinatie is niet al te best, dus ze vallen vaak snel weer naar beneden.
Vooral als je kwartels net hebt, kunnen ze schrikachtig zijn, zorg voor voldoende schuilplaatsen.
Bij mij hadden ze geen beschikking over het binnenverblijf en dat ging goed, maar indien mogelijk kun je een laag gat maken (evt met trapje), zodat ze naar binnen kunnen.

gr Inger
problem.

Suzanne

3 november 2003, 18:43:25 #10 Last Edit: 3 november 2003, 18:44:07 by blozend_appeltje
Dus als ik houtsnippers gebruik voor op de bodem, en stro gebruik als het vriest, hebben ze voldoende beschutting? Kan me haast niet voorstellen, lijkt me zo koud voor ze  :-/ Maar het idee van Peter vind ik ook wel een goeie, om ze op te pakken en binnen te zetten. Moeten ze zich alleen wel laten pakken  :D
Ze lijken mij ook erg leuk. Moet ik alleen eens kijken hoe ik aan kwarteltjes kom (zie ze nl. niet veel staan op Marktplaats). Het leukste lijkt mij om ze zo jong mogelijk te krijgen, maar ik weet niet of je dan al kunt zien of het een mannetje of vrouwtje is. En hoeveel kwarteltjes kan ik eigenlijk kwijt in een voliere van 2,80 breed, 1,50 diep en 2,00 hoog? En dan wil ik graag de dwergkwarteltjes.
Alleen begin ik er pas aan als de voliere helemaal af is. En ik moet mijn man even er van overtuigen dat ze leuk zijn om er bij te houden, grinnik  ;)

Inger m

Hoi,
Kwartels kunnen best goed tegen de kou, hoor. Maar ik heb ook geschreven over voldoende schuilplaatsen, bv een houten huisje met voldoende grote ingang of een schuine dakpan of plank waar ze achter kunnen kruipen. Je zult zien dat ze ook dicht tegen elkaar aan zullen kruipen. Verder moet je voliere gewoon uit de regen en de wind staan en moeten ze droog kunnen zitten. Dus het dak (gedeeltelijk) overdekt.

Belangrijk is dat ze de tenen niet kunnen bevriezen, dus wat stro in de schuilplaatsen, maar binnen in nachthok zetten kan ook.

Je kunt best wat kwartels kwijt in de voliere. Neem altijd maar 1 haan, want ze knokken elkaar letterlijk dood in het broedseizoen. Je kunt er bv 3-4 hennen bijzetten. Ik zou er niet al te veel nemen, hoewel het mss wel kan per ruimte, wordt het anders zo druk.

Je kunt redelijk jong al zien of het een haan of hen is, maar let op bij kleurmutaties zoals cinnamon en zilver.

Het is nu lastiger om aan jonge kwartels te komen, het broedseizoen is nu gewoon over en dus zijn de meeste gewoon al weg. Natuurbroed lijkt me nu helemaal lastig, maar er zijn natuurlijk wel kwartels die binnen broeden (lees bij hier op het forum bij kweken, ' ei, ei, nog een ei" dit gaat ook over dwergkwartels).

Let wel op dat de haan niet verwant is aan de hennen ivm inteelt!

Succes met het vinden van kwartels en anders even wachten tot volgend voorjaar (heb je nog even tijd je man te overtuigen  ;).

gr Inger
problem.

Suzanne

Je hebt gelijk Inger, dat had je inderdaad al geschreven. Was het ff vergeten  :o

Maar ik ga sowieso maar tot het voorjaar wachten dan, vind het wel leuk om jonge kwarteltjes te hebben. En dan heb ik nog een paar maanden de tijd om mijn man te overtuigen  :P

Timmety

Hoi
Kei leuk kwartels..
Maar pak geen Californische kuifkwartels.. hoe mooi ze er ook uit zien..
ze kunnen nergens andes mee in de voliere....
Groetne
Tim

Suzanne

Bedankt voor de tip Tim  :D. Ik denk dat ik voor de chineese dwergkwartels ga, die lijken me erg leuk  ;)