Wat voor bodembedekking moet er in de kooi?

Gestart door Sjimmie, 24 mei 2008, 12:46:11

« vorige - volgende »

Sjimmie

Hoi!  ;D

Ik had vanmorgen een discussie met m'n moeder over wat voor bodembedekking er nou in een (valk)parkieten kooi moet.
Zij zei schelpenzand, en ik houtsnippers omdat ik ergens meende te lezen dat schelpenzand niet goed zou zijn (kan het alleen niet terug vinden).

Vandaar nu mijn vraag, wat voor bodembedekking is het beste?

Alvast bedankt ;)


Sjorsje :-)


Kimm

hoi sjimmie,

houtsnippers is beter omdat schelpenzand veel stof vanaf komt en dan in de luchtwegen van de valkjes terecht komt ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sjimmie

Hoi Kimm  ;D

Bedankt voor je reactie ;)
Oké, dacht ik zelf ook al alleen wilde 't nog ff zeker weten!
We kiezen dan ook voor de houtsnippers  ;D


Sjorsje :-)


Jackie

Dat kan inderdaad ook een verklaring zijn voor waarom ik de valkparkieten hoor niezen. Misschien dat zij dus last hebben van de luchtwegen. Ik ga denk ik houtsnippers proberen. Tnx!!!

Jackie

Kimm

hoi jackie,

ja en ook het stof van schelpenzand kan in de oogjes terecht komen van de valkjes.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Mara

Hoi hoi

Ik gebruik zowel schelpenzand als beukensnippers en allebei heeft zijn voor en nadelen. Ik ben over beide erg te spreken en binnen heb ik eigenlijk geen last van niezende valkjes of valkjes die zand in hun oogjes hebben gekregen.

Mara

Sjimmie

Ik neem de houtsnippers,
Dit is sowiezo altijd in huis en gebruik het ook voor de ratten.
Schelpenzand, ik heb er verder geen ervaringen mee.
Maar stel dat de valkparkiet nou gaat vliegen in z'n kooi, dan ligt dat schelpenzand gelijk rond ze kooi omdat 't lichter is dan houtsnippers.
Ook zijn er meer nadelen te lezen dan voordelen zie ik, dat het in de oogjes zou komen bijv.
Dus ik neem houtsnippers ;)
Bedankt voor de reacties!


Sjorsje :-)


Sanna

Citaat van: Jackie op 25 mei 2008, 10:50:50
Dat kan inderdaad ook een verklaring zijn voor waarom ik de valkparkieten hoor niezen. Misschien dat zij dus last hebben van de luchtwegen. Ik ga denk ik houtsnippers proberen. Tnx!!!

Jackie


Hoi Jackie,

Dat je je valkjes hoort niezen hoeft niet te betekenen dat ze last van hun luchtwegen hebben hoor. Het is vrij normaal dat valkjes verschillende keren gedurende de dag niezen, zo voeren ze het stof af van o.a. het poetsen van hun verenpakjes. Pas wanneer ze extreem vaak niezen en er ook vocht uit hun neusjes komt is er meer aan de hand. Maar ik denk dat jouw valkjes gewoon normaal gedrag vertonen hoor.

Beukensnippers is wel beter voor de oogjes inderdaad dan schelpenzand. Maar volgens mij heeft zand niet zo veel kans om in de luchtwegen terecht te komen (veel te zwaar om rond te dwarrelen ;)).

Groetjes, Sanna

Sjimmie

De houtsnippers die we in de kooi hebben, eet die op  ???
Hij zit dan te pikken aan de houtsnippers en dan eet die er een stukje van, schadelijk of niet?


Sjorsje :-)


Sanna

Nee hoor, dat kan geen kwaad. Hij zit er waarschijnlijk gewoon een beetje aan te knagen en mee te spelen, maar echt opeten zal hij niet doen.

Groetjes, Sanna

Sjimmie

Haha oké, ik vond vanmorgen ook poep met daaraan van die snippers gekleefd (was opgedroogd aan de paar snippers  ::))
En toen dacht ik dus dat die snippers uit z'n kont was gekomen haha  ;D
Bleek niet het geval hoor, hij speelt er idd mee en knabbelt er wat aan.


Sjorsje :-)


Sanna

Hihihi, nee zeg, arme darmen van je valkje! :-X ;D
Nee hoor, als hij poept en dat valt op een houtje, dan kan het daar gewoon makkelijk aan blijven kleven. Niks aan de hand ;).

Groetjes, Sanna

Always look..

Ik heb nu bij mijn nieuwe valkje toch maar weer schelpenzand omdat mij is verteld dat je heel snel (bloed)luis in houtsnippers krijgt..
nu lees is hier dat schelpenzand ook niet echt goed is voor de valk (en zowiezo niet voor de kamer)..
Kan iemand mij tips geven?

:-* Sanne en Vito

Sjimmie

Houtsnippers in je bui, agossie arm dier  :-X

Bloedluis .. nog nooit gehoord dat dat snel in houtsnippers zou komen kan je niet helpen i'm sorry  ;) ;D


Sjorsje :-)


Kimm

ik heb in mijn beukensnippers nog nooit wat raars gevonden.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010