3 mei 2025, 21:47:41

ze voeden maar 2 jongen

Gestart door karl, 31 oktober 2003, 18:41:07

« vorige - volgende »

karl

ik heb een stel valkparkieten die bezig zijn met het grootbrengen van hun jongen, de 2 eitjes die als eerste uitkwamen hebben we geen problemen mee, maar toen er een 3de eitje uitkwam leefde dit jong niet lang omdat het niet gevoederd werd door de ouders, gisteren kwam dan ook een vierde eitje uit en door de zelfde reden als nummer 3 is het vierde jong inmiddels overleden.
ze voeden dus maar 2 jongen hoewel er eten genoeg is om er meer te voederen (eivoer, droog en nat; kiemend zaad; oud brood met wat melk; en verschillende gewone zaadmengelingen voor valkparkieten) ook hun waterbakje word dagelijks ververst.
de jongen die nu nog in leven zijn zijn een week geleden uitgekomen en vandaag lag al het eerst ei van een volgend nest in het blok?
wat moeten we doen of wat doen we verkeerd?

Tara

Hoi,

vaak zullen de ouders aan hebben gevoeld dat er wat mis was met die jongen, vandaar dat ze ze niet voeden omdat ze toch zouden sterven. Heb het ook al meegemaakt, en dan heb ik het jong andere ouders gegeven, die ook een nestje hadden en inmiddels 1 jong, en ze voedden het wel! Maar dan was het probleem, na zo'n 8 weken oud te zijn stierf ze toch :(. Er zijn veel jongen gestorven vorig kweekseizoen, wat ik echt erg vond.

Wees blij dat de eerste twee wel worden gevoed. Hoop dat het volgende keer beter gaat, maar je kan er niet veel aan doen als de ouders plots niet meer voeren of nooit hebben gevoerd. Ik heb ook nog gehad dat ze plots een lutinojonkie niet meer voerden hier :(. Ik wou handopfok proberen maar ze was ziek en had moeten overgeven de dag er voor van de hitte ... Dan zijn we naar de winkel achter handopfokvoer geweest, maar ze was te jong, 3 weken, en te ziek ... Ze is ook gestorven ... Ik zou zeggen, beter dat ze jong sterven, dan dat ze al enkele weken oud zijn, want geloof me, dan be je er veel meer aan gehecht :'(.

Sterkte met het verlies van de jonkies.

Paul

Hoi Karl,

Als het hun eerste nest is zijn ze nog niet gewend de jongen goed op te voeden en met 2 lukt het misschien nog net.
Het tweede nestje gaat vaak al stukken beter dan de eerste.
Zelf doe je er niks verkeerd aan hoor meer als alle voedingsstoffen en water geven kan je niet doen helaas.
De rest van de mogelijkheden heeft Tara al gegeven in haar berichtje.

Groetjes, Paul