1 juni 2025, 20:41:35

Eitje met gaatje

Gestart door daboontje, 4 mei 2008, 12:05:18

« vorige - volgende »

daboontje

Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik bij 1 koppel 4 eitjes waarvan 2 zeker bevrucht. In het laatste eitje zit echter een klein gaatje en lichte barstjes. Ik kan niet goed zien of het gaatje helemaal doorloopt tot binnenin het eitje.
Wat is nu het beste?
Het eitje laten liggen en de natuur z'n gang laten gaan of het eitje weghalen?

Graag jullie hulp....

trienke

zijn de eitjes aan het uitkomen?
Ik zou het eitje anders gewoon laten liggen, als ie niet lekt.

Groetjes Trienke

daboontje

Nee, de eitjes zijn niet aan het uitkomen.
De eerste zou, als alles goed is, 13 mei uit moeten komen.

Hij lekt verder ook niet, en ze broeden er ook gewoon op.

Rianne

Je kunt het gaatje dichtsmeren met een beetje blanke nagellak :)

daboontje

Citaat van: Rianne op  5 mei 2008, 10:00:58
Je kunt het gaatje dichtsmeren met een beetje blanke nagellak :)

Goede tip! :D
Dank je!

sterrevalk

hallo iedereen,

ik ben totaal nieuw op dit forum. Maar ik zit met de volgende vraag.

Deze morgen ging ik naar de aquarium gaan kijken. We (mijn vriendin en ik) komen tot de vaststelling dat we ondertussen 5 black mollies rijker zijn.

Maar

dan ga ik naar mijn valkjes, om ze eten te geven. Wat zie ik ... Een ei !
Daar ik dacht dat ik 2 mannetjes had (wildkleur en een witmasker) eentje een 2-3 jaar oud, het witmaskertje een jaar? oud.

Dus , ik veronderstel dat mijn witmaskertje een vrouwtje is, maar wat moet ik doen met dat ei? Ik heb totaal geen benul wat ik ermee moet doen en heb ook geen broedkasten of iets dergelijks.

Ik zie dat het eitje ook wat gebroken is, doordat het wrs op de tralies gevallen is. Er zit een tralies aan de onderkant zodat de strontjes en etensresten in een vergaarbakje eronder vallen zodat de valkjes altijd proper zitten.

Wat te doen met het ei nu? Laten liggen?
Ik heb nu een stuk karton erin gelegd en voorzichtig dat eitje erop gelegd...

Iemand die mij kan zeggen wat te doen?

groetjes

Sven

Rianne

Haha, ik dacht eerst dat je een vraag ging stellen over je aquarium ;D

Een wildkleur mannetje heeft een geel masker, een witmasker mannetje heeft een wit masker (;D). Is deze geheel grijs, met streepjes patroon aan de staart, is dit een popje.

Ik zou er sowieso een broedblok in hangen, zo niet, kan ze eitjes blijven leggen en raakt ze uitgeput. Dan is het aan jou of je jonge valkjes wilt of niet. Zo niet, vervang je de eitjes door neppers, en zo ja, laat je ze liggen :)

Het kapotte eitje kun je wel weghalen, hier kijken ze niet naar om.

sterrevalk

Citaat van: Rianne op  5 mei 2008, 15:13:35
Haha, ik dacht eerst dat je een vraag ging stellen over je aquarium ;D

Een wildkleur mannetje heeft een geel masker, een witmasker mannetje heeft een wit masker (;D). Is deze geheel grijs, met streepjes patroon aan de staart, is dit een popje.

Ik zou er sowieso een broedblok in hangen, zo niet, kan ze eitjes blijven leggen en raakt ze uitgeput. Dan is het aan jou of je jonge valkjes wilt of niet. Zo niet, vervang je de eitjes door neppers, en zo ja, laat je ze liggen :)

Het kapotte eitje kun je wel weghalen, hier kijken ze niet naar om.

kan ik een soort a l'improvist broedkastje maken/hangen?

het eerste eitje ooit dat ik uit mijn witmaskerke zie komen, is gebarsten, maar het lekt niet. Dus gewoon weghalen?