10 mei 2025, 17:11:36

HELP !!!

Gestart door Fredo, 1 mei 2008, 19:18:56

« vorige - volgende »

Fredo

Toen ik deze avond ging kijken in het nachthok van mijn valkparkieten, zag ik tot mijn grote verbazing twee eitjes op de grond liggen (er hangen nog geen nestkastjes). Aangezien de grond nogal koud is, heb ik de eitjes dan maar even verderop in wat zaagsel gelegd. Geen goed idee blijkbaar, want na twee minuten had de mannetjes-valkparkiet de eitjes al opnieuw om de plek gelegd waar ze eerst lagen. Ik het nachthok zag ik ook de schulpen liggen van een opengebroken ei, dat het vrouwtje waarschijnlijk had "gelegd" vanop haar zitstok, één meter boven de grond.

We hebben nu in aller ijl een nestkastje in elkaar geknutseld, maar ik ben bang dat ze de eitjes dan uit het nestkastje zullen smijten, en ik de jonkjes zal kwijt zijn. Wat moet ik doen?????

Quinten

Ik zou inderdaad een nestblok ter hun beschikking geven, als ze daar niet ingaan , gaan ze misschien op de grond broeden.

zet de plek waar de eitjes liggen een beetje bedekt, ( zet er bv een omgekeerde ploempot met een gat in op ofzo.)
Bij mij hebben ze daaronder ook al gebroed, natuurlijk is er dan weinig slaagkans, maar dan zullen ze zelf wel het nest verlaten en hoogstwaarschijnlijk de volgende ker in het nestblok gaan.

Of je kunt proberen de eitjes in het blok te leggen en te zien wat ze doen.

Véél succes!  Quinten