16 mei 2025, 00:13:17

ramen

Gestart door danielle, 22 april 2008, 19:05:23

« vorige - volgende »

danielle

Hallo allemaal,
Ik wil graag wat tips hebben over het volgende:

Ik ben nu bezig met mijn verhuizing. Mijn vogels komen dus in een nieuwe ruimte terecht. In de woonkamer waar ze komen te staan, zijn hele grote ramen. We krijgen op z'n vroegst pas over 2 maanden gordijnen hiervoor.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch nog mijn valkjes los kan laten in deze periode.
Stickers is geen optie, dat wil mijn vriend echt niet.
Is het een optie om ze in het donker te laten vliegen? Leren ze op deze manier de afscheidingen van de kamer kennen?

Groetjes Danielle

kimmie

Hoi Danielle,

Ik heb mijn valkjes op de vensterbank neergezet, met hun neus tegen het raam aan...

Daar heb ik ze een paar keer neergezet...
Ze hebben met hun snavel aan het raam "geproefd"...

Als ze nu losvliegen en ze gaan naar het raam, dan draaien ze daar vlak bij om...
Ze weten nu dat ze daar niet door kunnen...

Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring...

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady

monkey

Hoi Danielle,
Ik had hetzelfde probleem, niet helemaal. Wij hebben wel gordijnen, maar nogal donkere en ik vind het niet prettig om overdag als ik de vogels eruit heb de gordijnen dicht te hebben.
Na wat ideetjes opgedaan te hebben via dit forum, heb ik zelf vogels gemaakt voor op de ramen te plakken,
geplastificeerd. , kun je met een plakbandje vastplakken en heel makkelijk eraf halen, zie foto

Dit ging weken lang goed, ze konden hun route en vlogen niet meer tegen de ramen aan.
totdat.......................
jawel hoor,
de telefoon ging toen de vogels los waren en hoezo "paniekvogels"
Ze vlogen alledrie in volle vaart tegen de ramen op. Eentje had een behoorlijke smak gemaakt en is de hele dag van slag geweest,
Gelukkig was dat de volgende dag weer oke en had hij weer praatjes voor 10.
Nu ben ik wat voorzichtiger en doe toch maar overdag de gordijnen dicht als ik ze eruit haal.
Maar ik lees bij een aantal anderen dat dit wel goed gaat, misschien zijn die van mij hardleers????
Groetjes Monkey

Romy

Hoi Danielle

Je kan stickers kleven die herkleefbaar zijn. Zo kan je ze enkel plakken als je de valkjes laat vliegen. Misschien is dit wel mogelijk voor je vriend.

Persoonlijk zou ik ze niet laten vliegen als er niks voor de ramen is. Het zal vast een tijd goed gaan, maar als ze schrikken kunnen ze in blinde paniek toch tegen het raam vliegen met alle gevolgen van dien. Dat risico zou ik niet nemen. Maar dit is mijn eigen mening. Er zijn gevallen dat alles goed gaat, maar er zijn er ook anderen  :-\

Groetjes
Romy

danielle

Dank jullie wel voor het mee denken.
Ik lees dus inderdaad dat het bij meerdere goed gaat.
Maar ook dat het toch wel eens mis gaat en dat soms een valkje het zelfs niet overleefd. En ik zou het me nooit vergeven als er zoiets zou gebeuren. En ook die stickers vertrouw ik niet echt. In mijn studio had ik het dus wel, dit ging ook altijd goed. Maar toen was Izzie nat van een douchebeurt en omdat ze niet goed kon vliegen hierdoor, botste ze ook tegen het raam. En sindsdien heb ik hier altijd de gordijnen dicht.

Dus eigenlijk is het toch geen optie om ze dan los te laten vliegen.
Dan heb ik dus of de optie om ze 2 maanden niet los te laten, of dat ik ze moet gaan kortwieken.
Maar eigenlijk vind ik dat weer niets, ik zie hoe gek ze op vliegen zijn en om ze dat te ontnemen, vind ik ook weer zoiets. En ik vond het juist zo leuk voor hun, dat ze daar zeeen van ruimte hebben om te vliegen. Maar om ze twee maanden niet te kunnen laten vliegen, is ook weer zielig.
hmm, lastig is dit.
Zouden jullie je valkje kortwieken om deze reden?

Groetjes Danielle

monkey

Hoi,
Ik zou ze niet om die reden kortwieken, zelfs dan kunnen ze nog stukjes vliegen en tegen de ramen opvliegen.
Kuifje van mij was vanuit de dierenwinkel gekortwiekt en kon dus wel nog stukjes vliegen, lekker onhandig en overal tegenop knallen.
Heb je geen andere mogelijkheden om tijdelijks iets voor de ramen te doen als ze eruit zijn?
Ik heb hier ook wel een vellen papier of plastic zakken voor de ramen gehad, ziet wel even niet uit, maar de valkjes kunnen dan wel veilig eruit, 2 maanden is lang.

Sally

Hallo Danielle,

Nu mijn vogels hier tijdelijk in de bureau staan doe ik dekens of handdoeken voor de ramen, want hier zijn ook geen gordijnen...
In het begin liet ik ze ook enkel los wanneer het donker is, en dat ging toch best goed hier...

Groetjes Sally

♪ Marlies

Hoi Daniëlle,

Je zou misschien van die stroken plakfolie kunnen halen die een paar jaar geleden zo in was.
Ik weet niet precies hoe het heet, maar dan lijkt het net of er een stook matglas in je raam zit.
Snappie. ::)

Groetjes Marlies ;)

danielle

Hoi Monkey,
Ok dan is kortwieken idd. niet echt een optie.

Hoi Sally,
Het zijn echt gigantische ramen, er iets voorhangen, gaat denk ik niet echt werken. Dan moet ik wel heel veel dekens hebben  ::) .

Hoi Marlies,
Ja maar om daar je hele ramen mee te bedekken is denk ik ook geen optie. Ik weet trouwens wel wat je bedoeld. Niet echt mooi vind ik eerlijk gezegd  :-[ .

Ik denk dat ik de vogels wel gewoon in de woonkamer ga plaatsen, is toch wel het gezelligst. Ik kijk dan even of het in het donker, donker genoeg is achter de ramen. Aan een kant kan ik in ieder geval zonnescherms naar beneden doen, wat de licht denk ik wel wat tegen houdt. En zo niet, dan laat ik ze tot ik gordijnen heb in de slaapkamer los, want daar heb ik wel wat hangen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik weet nu in ieder geval dat ik het niet ga proberen, om ze zonder gordijnen los te laten en dat kortwieken geen optie is  ;)

Groetjes Danielle