leeftijds verschil tussen 3e en 4e jong

Gestart door K1k1, 26 april 2008, 11:33:58

« vorige - volgende »

K1k1

hallo beste mensen

mij valkparkietjes hebben 5 bevruchte eitjes gelegd
daarvan zijn er 3 uitgekomen. 3 mooie jongen van nu 2 weken oud. maar nu zag ik tot mijn grote verbazing dat
vanochtend het 4e jong geboren is. dus nu zit er tussen het
3e jong en het 4e jong  een leeftijds verschil van 14 dagen.

ik vraag mij nu echt af of dit goed gaat komen met het 4e jong en of het kwaad kan de andere jongen houden het 4e jong wel goed warm.

mijn valkparkietjes zijn bijna 1 jaar oud en ik vind dat ze het uitstekend doen voor de 1e keer een nest groot brengen.

hoop snel op een reactie

groetjes dennis
Dennis Ouwehand.

monica

Hallo Dennis,

Gefeliciteerd met de kleintjes ;D

Het is een enorm verschil qua leeftijd en grootte tussen de jongen.
De kans zit er in dat het kleintje onder de voet gelopen word door de grotere jongen, en dat het bij het voeren niet aan bod komt.
Je kan het kleintje dan wel bij gaan voeren, maar de kans is dan nog erg groot dat het geplet word door de grotere jongen :-\
Ik heb zelf een nestje van 3 kuikens, waarvan er ook 1 erg klein, de ander 2 zijn echt jumbo´s, het grootste woog bij dag 9 al 38 gram :P
Ik had het grootste er dus bij weggenomen, omdat elke keer bijvoeden teveel onrust gaf bij het nog jonge koppel.
Het kleintje werd goed gevoed, lag echter gisteren alsnog koud met een overvol kropje met zaden in het blok :-\.
Ik had dus alleen nog maar de keuze het grote jong terug te zetten, en het kleinste van enkele dagen jong, zelf groot te gaan brengen.

In jouw geval zou ik gewoon alles goed in de gaten houden, gaat het goed, heb je geluk, gaat het niet goed heb je dus meerdere opties, maar dat moet je goed overwegen.
Laat je de ouders hun ding doen, of grijp je in...het is altijd een dilemma.