5 mei 2025, 16:27:17

Beginners vragen (broeden enzo)

Gestart door bloem9080, 24 april 2008, 18:43:50

« vorige - volgende »

bloem9080

Hallo Allemaal,

Ik kom al ruim 2 jaar op dit forum en heb nog steeds mijn valkjes Binkie (vrouwtje) van 2 jaar en Geeltje mannetje van ruim 1 jaar.

Ik heb sinds 2 weken een nestkastje in het hok gehangen (buiten hok van 170x60x60) zonder binnenhok. En heb gisteren gezien dat ze er vanaf nu ook samen in zitten.

Ik heb het broedhokje gemaakt nav de tekeningen op dit forum. Incl. kuiltje voor de eieren.

Nu wil ik graag wat standaard vragen weten aangezien ik alleen ervaring heb met broeden van gras parkieten. en valkjes waarschijnlijk net iets anders zijn.

Ze hebben een nestkastje en zitten er samen in, vermoed dat ze het gisteren gedaan hebben.

Waarneer kan ik eitjes verwachten?
Waarneer komen ze uit (ongeveer 3 weken later)?
Ik wil ze niet te snel storen dus pas na 8 dagen gaan kijken. Krijg ik ze dan nog tam genoeg of kan ik beter eerder kijken?
Ik heb altijd bij de grasparkieten na 2 weken het blok op de grond gezet. zo konden ze er al uit als ze wilde en beetje scharrelen en leren fladderen. Dit ging altijd erg goed. Zou ik dit met de valkjes ook kunnen doen?

Alvast bedankt,

Ik vind het erg spannend ben echt gek op mijn valkjes. Ze zijn heel lief voor mekaar.

Heb extra ei voer en kalksteen en schelp in het hok gehangen. Is dit voldoende?

In het blok zit een klein beetje zaagsel. (zeker geen laagje net een handje vol).

Bert_85

Hey,

Hier enkele tips:

- bij de valkparkiet broeden zowel man als pop, meestal de man overdag en de pop snachts. Ze zullen ook regelmatig samen in het blok zitten, dat is heel normaal.

- broedtijd bedraagt ongeveer 21 dagen, eitjes ten vroegste 1 week tot 10 dagen na de eerste paring die meestal gebeurt nadat de nestkasten opgehangen zijn. Je kan dus elk moment eieren verwachten als we er vanuit gaan dat ze paren. Jongen zitten tot 5 weken in het nest.

- hoe vaak je nestcontrole kan doen, ik doe dat vaak maar maak de vogels daar gewend aan door van te voren al regelmatig controle te doen (zelfs voor er al eieren liggen).

- tam maken daar kan ik je niets over vertellen, houd ik me niet mee bezig.

- de nestkast op de grond plaatsen zou ik je niet aanraden, zeker niet al na 2 weken. Het zou goed kunnen gaan, maar ook erg fout (nest in de steek laten).

- het extra voeder dat je geeft lijkt mij goed, misschien af en toe een beetje fruit, groente of groenvoer, als je dat al niet geeft. Het duurt soms een tijd voor ze er van willen eten maar hoe gevarieerder het menu hoe gezonder.

- bodembedekking in het blok mag. Is het echt zaagsel of eerder houtsnippertjes? Eigenlijk is bedekking niet echt nodig, ik heb 6 jaar zonder gedaan en dat ging even goed.

Veel succes.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be