Limburgse Tom en Gerrie. Valkjesterror

Gestart door Sjaak, 20 april 2008, 17:27:54

« vorige - volgende »

Sjaak

20 april 2008, 17:27:54 Last Edit: 26 februari 2009, 23:56:58 by Sjaak
Een dagboek, dat lijkt me wel wat, dan kan ik daar onze avonturen en de vorderingen uit het stappenplan in kwijt.

Gerrie woont sinds woensdag 16 april 2008 bij ons. Na eerst weken gelezen, gestudeert en uitgezocht te hebben mochten we haar eindelijk ophalen. Gerrie is dan 7 weken oud.

Eigenlijk was het plan dat Gerrie een man zou zijn en dat hij Wiellie kwam te heten. Maar de plannen veranderden bij de kweker, 2 zaten tegen elkaar geplakt in een hoekje terwijl ene me vanaf het stokje brutaal aan zat te loeren, ik was verkocht. Ondanks het feit dat de kweker me voor 75%  kon zeggen dat het een pop was viel er niets meer te veranderen, die brutale ogen hadden hun werk gedaan.

Op weg naar huis komen we tot de conclusie dat de vogel echt niet meer Wiellie kan heten maar dat ze een naam moet hebben die zowel voor jongens als meisjes kan. De Baas komt met de optie Gerrie en ik ben het met hem eens (temeer omdat mijn te vroeg overleden broer Ger heette).

Thuis aangekomen gaat Gerrie in de kooi en laat ik haar met rust en dan begint het pas. Onzekerheid tentop weet ik niet meer wat ik gelezen heb. Eet ze wel, drinkt ze wel, ze slaapt wel veel. Nu zijn we een paar dagen later, eet ze alleen nog maar trosgierst, heb ik haar nog niet zien drinken maar ga ik er wel van uit dat ze dat doet en ze eet zelfs af en toe met haar ogen dicht (al slapend dus). Omdat ze een monter indruk maakt en helemaal niet bang is maak ik me niet al teveel zorgen en begin al stiekem te plannen om morgen met stap 4 verder te gaan.

Gerda

Hoi Sjaak,

Leuk dat je een dagboekje bij gaat houden!
Gerrie is een mooi valkje, zag ik in je voorsteltopic!
Je mag hier ook wel wat foto's plaatsen, vinden we helemaal niet erg  ;D ;D

Geef Gerrie ook maar lekker wat eivoer, naast zaad. Dat is voor jonge valkjes makkelijk te eten.
In het begin eten ze nog heel langzaam vanwege het moeizamer pellen. En ze slapen ook best veel, maar dat gaat straks wel anders worden.

Een popje is heel leuk, wat rustiger en als je lekker het stappenplan volgt, straks echt een maatje!

Groetjes, Gerda

Sjaak

Nadat ik al een paar dagen met de handen op en om de kooi bezig was, vond ik vandaag de tijd rijp op eens met mijn hand in de kooi te gaan. Gerrie reageerde daar zo relaxed op dat ik maar meteen een stapje verder ging en er een stukje trosgierst in heb gehouden.

Helaas was ik wel vergeten om de stukjes trosgierst die op de grond lagen op te rapen, dus mevrouw ging gewoon op de grond zitten om daar te eten. Daarna nam ze een slokje en een badje in haar drinkbakje. Ze was niet bang maar kwam ook niet in de buurt van mijn hand.

Na een half uur voor Jan met de korte achternaam te hebben gezeten klom ze warempel op haar stok en keek met argusogen naar mijn vingers. Niet veel later begon ze lekker te smullen van de trosgierst in mijn vingers. En dat al op de eerste oefensessie, is het een knap valkje of niet?? We mogen al heel erg tevreden zijn.




Kimm

hoi sjaak,

gefeliciteerd met Gerrie! wat een mooi valkje zeg! en wat goed zeg dat zij al uit je handen eet van de trosgierst. dat is erg snel hoor! geniet maar lekker van haar!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

*Manon*

Hoi Sjaak,

Wat een mooi valkje heb je zeg!
Gaat helemaal goed komen hoor dat tam maken zo te lezen.
Als ie nu al uit je hand wil eten, gaat de rest vanzelf.

Leuk dat je een dagboekje gaat volgen over Gerrie.

Groetjes Manon

Roxy

Hoi sjaak,

Je hebt een mooi valkje hoor. Ik heb ook een cinnamon geparelde. En sinds een week een nieuwe valk die ik ook tam aan het maken ben. Je moet inderdaad heel veel geduld hebben ;D.
Maar zo te lezen gaat het al heel goed. Nog veel succes verder.
Ik ga je volgen.

Groetjes Roxanne

Bello

Hoi Sjaak,

nog een Limburger die gek is op valkjes!!!

Welkom bij de club!!!

Dat gaat wel goed komen hoor ,met tam maken.

Groetjes Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

*~Jeanine~*

Hoi Sjaak,

Hier ook een limburgse die verzot is op valkjes.
Gerrie is een prachtig valkje.

Ik ga proberen om je boekje bij te houden :D :D

Sjaak

Vandaag had Gerrie er niet zoveel zin in, vanmorgen ging het nog wel  maar vanmiddag liet ze me een half uur voor Jan Joker zitten. Ze kwam niet dichterbij.

Nu hadden we ook wel veel in haar kooi gerommeld. In de praktijk blijkt het toch wel anders te zijn dan de boeken zeggen. Dit bakje hing niet goed, dat speeltje stoorde bij het eten etcetcetc. Dat zie je toch pas als zon valkje in die kooi zit en aangezien het mijn eerste is, doe ik nog het eea fout, dat zal Gerrie helaas op de koop toe moeten nemen.

Ook had ik mijn hand eens andersom gelegd zodat ze over een vinger moest stappen, dat was dus veel te vroeg, daar was ze nog lang niet aan toen. Ze hakte zelfs naar mijn vinger.

Voor de rest is ze wel superrelaxed en niet bepaald angstig zelfs niet voor de honden. Ik heb haar maar even met rust gelaten en ga morgen in alle rust verder.

Ook heb ik een lijstje gemaakt voor haar eten. Ik ben een echt lijstjesmens en heb geprobeert om zo gevarieerd mogelijk in te plannen. Klinkt misschien dom maar voor mij is dat gewoon prettig werken, dan weet ik waar ik aan toe ben en dat ze alles krijgt wat ze nodig heeft. De gewelde groenten van vandaag werden met etensbak en alles op de grond geflikkerd dus voorlopig heeft Gerrie nog lak aan mijn lijstje hahahaha.

Ik ben wel gestopt met trosgierts in het voer en wil dat nu alleen nog maar gebruiken als beloning bij het trainen, dan krijgt ze meer dan genoeg. De Baas wist me echter te vertellen dat ze goed gegeten had van de zaadjes.

Dat was Gerrie weer voor vandaag. Iedereen een fijne nacht gewenst en morgen gezond weer op!

PS. Wat ik wel nog even kwijt wil is dit. Wij zijn mensen die zich 100% inzetten voor een dier dat we in huis halen, maar dat de komst van Gerrie zon impact op me had, had ik nooit verwacht. Ik heb vandaag zelfs tegen de baas gezegd dat ik niet overwerk want ik wil op tijd thuis zijn voor mijn vogeltje.

Sjaak

Ohohoh onwetende ik!!! Ik heb boeken en websites verslonden voordat ik Gerrie ging halen en dan merk ik nu nog dat ik fouten maak.

Vanmorgen heb ik Gerrie met de plantenspuit gesprietst! Ik had het idee dat ze het wel prettig vond, ze bleef in ieder geval rustig zitten en deed zelfs haar vleugeltjes een beetje uit elkaar.  Daarna heb ik een kant van de kooi even bedekt met een doek omdat de deur openstond en een niezende valk motten we niet hebben.

Lees ik net op het forum dat ik beter nog even had kunnen wachten met douchen. Ze is nl pas 8,5 week oud. Tjongejonge, 1 dochter groot gebracht tot 21 jaar en dan fouten maken met een vogeltje.

Nou ja het zal allemaal wel meevallen en Gerrie heeft er geen trauma aan overgehouden.  Ik wist niet dat het houden van een valkje zoveel met zich meebracht. De Baas lacht alleen maar als hij me bezig ziet en vind Gerrie nu al het meest verwende vogeltje op aarde. Hij blijft haar ook steevast de Kanarievogel noemen, maar dat doet ie alleen maar om mij te pesten. Izabel en Bo (de honden) bekijken het allemaal met een licht omfloerste blik. En ik...............ik geniet gewoon van mijn valkje.   

Kimm

hoi sjaak,

aldoende leert men ;D
geniet jij maar lekker van gerrie!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sjaak

Met vreugde deel ik jullie mede dat Gerrie vandaag 3x op mijn hand gestapt is en er zowaar 5 seconden op bleef zitten. Ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen en merk nu dat ik met geduld veel kan bereiken.

Is het geen kanjer, mijn adelaartje!

trienke

Hoi Sjaak

Leuk dat je een dagboekje bent begonnen,
Gerrie is een mooie valkparkiet ;)

Groetjes Trienke

Kimm

hoi sjaak,

gefeliciteerd hoor! je bent goed bezig. en inderdaad met veel geduld bereik je heel veel :D
leuk dat je het even hebt verteld! en gerrie is een kanjer!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Dierenfreackske

Hoi ...wat een mooi valkje is Gerrie...ja ...voor je het weet ben je er veslaafd aan hoor ! Wat een valkje allemaal niet
met je doet he ! Veel geluk met je valkje hoor ! Grtjs Ann