9 mei 2025, 16:12:03

Vreemde rui?

Gestart door Romy, 15 april 2008, 18:45:56

« vorige - volgende »

Romy

Hoi iedereen

Flupke is in de rui, althans dat denk ik toch wel. Ze heeft heel veel pennetjes op haar kopje en ook over haar hele lijfje heen. Ze heeft echter nog maar 1 staartveer en 1 vleugelveer verloren. Dus het lijkt wel een rui zonder veeruitval...

De vorige keren toen ze in de rui was, ging dit gewoon normaal, toen vielen er vele veertjes uit en had ze ook veel pennetjes. Alleen duurde de rui ietsje langer dan gemiddeld, maar ze is er telkens goed doorgekomen en was toen ook niet echt chagrijnig. Nu trouwens ook niet.

Verder is ze volkomen gezond; eet goed, drinkt, is levendig (soms ietsje té  ;)) haar ontlasting is normaal en ze is gewoon haar lieve, fijne zelf.

Kan dit, een rui zonder veeruitval???

Groetjes
Romy

Sanna

Hoi Romy,

Het feit dat je pennetjes op haar lijfje vindt, moet betekenen dat daar ooit veertjes zijn uitgevallen. Waarschijnlijk is dat heel geleidelijk gegaan en zijn het vooral kleine veertjes geweest, dat het jou niet is opgevallen. Ook verwisselt een valkje niet al z'n veertjes met de rui. Hij gaat een aantal keer in de rui, en de ene keer zijn die veren aan de beurt en de andere keer weer die. Het lijkt af en toe wel een een valkje het hele jaar door in de rui is. En soms kunnen ze er meer last van hebben dan andere keren.

Groetjes, Sanna

Romy

Hoi Sanna

Bedankt voor je uitleg!

Maar ik blijf het érg vreemd vinden dat ik geen veertjes vind. Nu kan het wel zijn dat dit heel geleidelijk gaat of zo, maar ik ben altijd diegene die haar kooi poetst en stofzuigt rond de kooi, en ik heb zo goed als geen pluimpjes gevonden, in ieder geval niet in verhouding tot het aantal pennetjes.

Tijdens haar vorige rui was dit wel het geval. Dan zag je geregeld dat ze een veertje had verloren. Maar nu dus niet. Heel vreemd hoor!

Het enige wat ik zou kunnen bedenken : kan het dat er een relatief lange tijd tussen het uitvallen van de veertjes zit en het uitkomen van pennetjes?

Groetjes
Romy