7 mei 2025, 23:29:43

man of pop?

Gestart door anique92, 6 april 2008, 20:32:21

« vorige - volgende »

ik heb de instrukties gelezen. maar ik kom er niet uit of het een man of pop is?

gedrag?
1 (50%)
paringstijd?
1 (50%)

Totaal aantal stemmen: 2

anique92

hallo.
ik ben anique en ik heb 2 geparelde valkparkietjes van ongeveer 9 maanden oud.
de een is geel gepareld met oranje wangetjes en de ander is zwartgrijs met wit gepareld.
de gele zat gister in de kooi en ging in een hoekje met haar staart de lucht in en haar veren een beetje uit elkaar een beetje brabbelen. wij dachten dat het paringsgeluiden en gedrag was, is dat zo?en is het dan een man of pop?
de zwartgrijs fluit best veel en reageerd op als je tegen hem/haar praat,is het dan een man of pop? de zwartgijze heeft ook een zwart achtige streep verticaal over zijn snavel.
wat betekend dat?
groetjes anique

trienke

Het kan zijn dat die gele een pop is, maar dat weet ik niet zeker.

die grijze lijkt me een mannetje maar ook niet zeker.

Als het goed gaan de parels verdwijnen in de rui als het een mannetje is. Je zegt dat ze nu ongeveer 9 maand zijn, dan zouden ze dacht ik al een rui mee hebben gemaakt, en wat parels moeten kunnen verliezen.

Over die streep op zijn snavel hoef je je geen zorgen over te maken. Wat het is weet ik niet, maar een aantal van mijn valkparkieten hebben dat ook.

Groetjes Trienke

anique92

aha oke zoiets dacht ik ook al..
maar ze hebben allebij nog wel parels.
alleen de grijze die heeft tot het midden van zijn vleugels gepareld en van het midden tot de punt wit aan allebij de kanten.

trienke

hoelang heb je de valkjes al? Want als je ze al een tijdje hebt, kun je zelf ook zien of ze nu minder parels hebben dan eerst.

Groetjes Trienke

anique92

ik heb ze al sinds dat ze 5 weken oud waren en ik heb ze opgevoed met pap.
de grijs met witte heeft al best veel parels verloren.
de gele niet zo veel.
ze zijn ook al door hun jeugdrui heen.
wanneer komt precies de volgende rui?
groetjes anique

trienke

Ik vermoed dat die grijze dan een mannetje is. en die andere een popje.

Sanna

Hoi Anique,

Citaat van: anique92 op  7 april 2008, 11:23:48
alleen de grijze die heeft tot het midden van zijn vleugels gepareld en van het midden tot de punt wit aan allebij de kanten.

Dit is een bont gepareld valkje. Als het een mannetje is, kan het bij bont een aantal jaren duren voordat echt alle parels weg zijn, maar met 9 maanden moet je toch al hebben kunnen merken of er minder parels gekomen zijn. En volgens mij heb je dat al gemerkt, gezien je laatste reactie:

Citaat van: anique92 op  7 april 2008, 12:13:46
de grijs met witte heeft al best veel parels verloren.
de gele niet zo veel.

Heeft de gele ook echt parels verloren? Want dat is dat ook een mannetje. Maar het gedrag klinkt als dat van een popje. Heb je geen foto's van ze?

Groetjes, Sanna

anique92

7 april 2008, 15:08:51 #7 Last Edit: 7 april 2008, 19:56:49 by Sanna

Sanna

Hoi Anique,

Je hebt twee hele mooie valkjes! De bovenste is een cinnamon bont geparelde en de onderste een witmasker bont geparelde. Zoals ik al eerder zei, bij bont kan het langer duren voordat de parels verdwijnen. Dus het kan een tijd duren voordat je echt aan de veren kunt zien of het mannetjes of popjes zijn. Maar met een maand of 9 moet je het toch wel aan het gedrag af kunnen leiden. Een mannetje zal rond die tijd al wel mannengedrag beginnen te vertonen (met vleugeltjes wijd rondlopen, met snavel overal op roffelen, 'zingen'). Ik geef toe, niet ieder mannetje zal zich zo uitbundig gedragen en soms kunnen popjes je ook behoorlijk voor de gek houden. Als je het echt zeker wilt witen, zou je van beide vogels een paar veertjes naar Gendika op kunnen sturen. Zij doen DNA-onderzoek op de veren en met een paar dagen weet je wat het geslacht is.

Groetjes, Sanna

Bert_85

Hoi,

Is die cinnamon geparelde valkparkiet (eerste foto) zeker ook bont?
Ik zie er niet meteen bont in.

Poppen kunnen ook best wat parels verliezen,
maar in tegenstelling tot mannen verliezen zij ze niet allemaal.
Hier een foto van een pop van enkele jaren oud
die redelijk wat van haar parels kwijt is (rechtse vogel):

En dit is zeker een pop,
in 2 jaar tijd heeft ze bij mij 3 nestjes grootgebracht.

Ik denk dat jou cinnamon geparelde een pop is,
omdat deze nog zo veel parels heeft.
En de witmasker bont geparelde denk ik een man
(omdat je zegt dat die al veel parels verloren heeft).

Het zou duidelijker zijn als je een foto had van de rug van deze valkparkieten,
daar verliezen ze meestal het snelst hun parels  :)

Groeten,

Bert

Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Sanna

Citaat van: Bert_85 op  9 april 2008, 00:21:33
Hoi,

Is die cinnamon geparelde valkparkiet (eerste foto) zeker ook bont?
Ik zie er niet meteen bont in.

Hallo Bert,

Kijk maar naar het kuifje van de vogel; deze is helemaal geel. Gewone geparelden hebben altijd een grijze kuif (zoals op je eigen foto). Zodra je een gele kuif ziet (of een witte bij een witmasker) weet je dat je met bont te maken hebt. Je ziet het trouwens vaak bij bont geparelden, dat alleen de kop bont is, maar de rest van het lijfje vrijwel helemaal gepareld.

Groetjes, Sanna