12 mei 2025, 06:42:28

Wachten op eitjes

Gestart door Marjonneke, 3 april 2008, 14:33:00

« vorige - volgende »

Marjonneke

Hallo,

Laat ik mij eerst even voorstellen, Ik ben Marjon, 33 jaar oud.  Ik heb 2 Valkparkieten Joey en Clyde, en ben vandaag voor het eerst op deze site.

Wij hadden tot voor kort 3 valkparkieten. 2 (Bonnie & Clyde) van mijn vriend  van zo'n 3 jaar oud, en 1 (Joey) van mij, net 8 jaar oud. Sinds anderhalf jaar zitten ze samen in 1 kooi. Vorig jaar legde Bonnie  volop eitjes, (zo'n 30 stuks in 5 weken tijd) maar geen van allen waren bevrucht. Na 5 weken hebben we het nesthok dan ook weggehaald. Wel gingen allebei de dames op de eieren zitten, dus wisten wij ook niet of alleen Bonnie of allebei eieren legden. 
Nu is Bonnie vorige maand overleden,  :'( en sindsdien zijn  Joey (vrouwtje) en  Clyde (mannetje) volop heunig op elkaar, wat wij eigenlijk niet verwacht hadden.
Het lijkt voor Clyde een verademing dat Bonnie weg is, aangezien zij altijd op hem zat te mopperen, en hij is nu een stuk actiever en gezelliger.
We zijn nu al meerdere malen (de laatste 2 weken elke dag) getuige van paring geweest, en hebben een week geleden een nesthok opgehangen. Nou vroegen wij ons af hoelang het na de paring duurt dat ze eitjes gaan leggen. Laat zeggen, hoe veel tijd heeft ze nodig om een ei te produceren.??
Joe was eerst nog even kribbig tegenover Clyde toen het nesthok er net in hing, maar nu zitten ze toch erg vaak samen erin.
We willen niet te vaak in het nesthok kijken of er iets ligt, aangezien Joe dan nogal fel reageerde. ( moedergevoelens?)
Mijn vriend heeft gisteravond toch even gespiekt en toen lag er nog niets in.
Nou, ik hoor het wel, en alvast bedankt voor de reacties

groetjes, Marjon

Marjonneke

Gisteravond zaten Joe en Clyde samen in het hok, en toen wij naar bed gingen nog steeds. Vanmorgen toen ze naar buiten kwamen toch heel even snel gekeken. Joe zat me uit te schelden, en ik zag zowaar 2 eitjes liggen. Ik heb me snel weer uit de voeten gemaakt, en zodra ik weg was ging Joe het hok weer in. Nu zijn we natuurlijk heel benieuwd of de eitjes bevrucht zijn, maar ik laat ze liever even met rust. We zien het wel! Ik ben wel van plan om een schouwlampje te kopen, en dan volgende week eens een kijkje te nemen. Ze zitten in ieder geval lekker samen te broeden, en wisselen elkaar af tijdens etenstijd. Dat lijkt me toch een goed teken!

Rianne

Hoi Marjon,

gefeliciteerd met de 2 eitjes! Er zullen er nog wel een paar bijkomen. Hoop voor je dat ze bevrucht zijn. :D

*Manon*

Hoi Marjon,

Wat leuk zeg 2 eitjes  ;D ;D
Spannend of er nog meer bij komen.

Groetjes Manon

Marjonneke

5 april 2008, 21:33:50 #4 Last Edit: 23 april 2008, 11:33:59 by Marjonneke
Dank jullie wel!!
Ze zitten volop om en om te broeden. Dus we hebben goede hoop.
Vorig jaar toen bonnie eitjes had, mocht Clyde het hok niet eens in. Gingen alleen Bonnie en Joe erin.
Nu mag dat gelukkig wel, en hij lijkt er blij mee! ;)
Ik laat wel even weten hoe het gaat!
groetjes

Ondertussen liggen er 8 eitjes in het broedhok. En zijn Joe en Clyde nog steeds trouw aan het broeden. Over ongeveer een week zou het eerste eitje uit moeten komen. We zijn zeer nieuwsgierig. Vooral omdat ze het zo goed gedaan hebben, zouden we het echt zielig vinden als er niets bevrucht zou zijn.
We hebben het ook maar gewoon gelaten voor wat het is. 2 keer naar de eitjes gekeken, en ze voor de rest met rust gelaten. We zien het wel!
Trouwens, kan iemand me vertellen wat een piepei is??

Alvast bedankt!