6 mei 2025, 07:14:01

valkparkiet is bang

Gestart door Fre, 27 oktober 2003, 23:23:52

« vorige - volgende »

Fre

hallo,
ik heb ongeveer een maand geleden mijn eerste valkparkiet gekocht.
Ik heb hem nog niet uit zijn kooi gelaten omdat ik eerst wou wachten tot hij tam is geworden.
Maar als ik met mijn hand in de kooi ga, blaast hij naar mij , bijt naar mijn vinger of kruipt op de tralies van zijn kooi.
Ook uit mijn hand eten lukt niet.
Hij durft niet in de buurt van mijn hand komen.
Ik heb hem gekocht in een vogelspeciaalzaak en daar zat hij in een grote voliere met nog enkele andere valkparkieten.
Ik weet ook niet hoe oud hij is.
Heeft het hier iets mee te maken?
Wat raden jullie mij aan?

VaLKPaRKieTJe

Hoi Fre,

Ik raad je aan om je valkje heel veel aandacht te geven, en als je denkt dat je hem wel weer terug in zijn kooi kan krijgen zou je hem eens los kunnen laten vliegen in de huiskamer, maar pas wel goed op met ramen.

Ik heb ook een heel bang valkje, Egbert, die doet alles, maar is heel bng voor je handen, maar ook hij vliegt regelmatig los in huis en na een tijdje stop ik eerst de andere 3 in de voliere, en dan volgt hij vanzelf, maar ja, hij is niet alleen dus.

Ook een goede tip eventueel, als je gebeten word, laat je niet kennen wat daar maken ze zeker misbruik van!!
Als ze door krijgen dat flink bijten niet helpt zullen ze het minder vaak doen en uiteindelijk niet meer doen.

Je moet ook veel tegen hem praten en zijn naam noemen zodat hij hieraan went, zonder je hand in de kooi te steken, ook zo kun je al ver komen met tam maken, en langzamerhand steeds met je hand in de kooi, niet achter hem aan jagen maar gewoon laten wennen aan de aanwezigheid van je hand, dan zal hij langzamerhand wel wat dichterbij durven komen en uiteindelijk niet meer bang zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en er zullen er gerust nog meer zijn hier die er ook wat van weten en die zullen dan waarschijnlijk ook wel gaan reageren.

Veel succes met je valkje.

Groetjes, Mariette

mastolk

Hoi Fre,

Ik heb een valkje gekregen van iemand, die is ook al ouder. ze moest heel erg wennen, bij die man wilde ze wel geaaid worden, maar ze was altijd al eenkennig voor vreemden.
Ik heb gewoon vanaf de eerste dag -tja ik moest met mijn hand in de kooi voor het drinken- mijn hand in de kooi gedaan. Heel zacht en rustig tegen haar gesproken. 'kijk dit is mijn hand, de hand doet niets enz' en mijn hand er weer uit gedaan. Verder niets, en dat 1,5 weken lang. TOen langzaam geprobeerd haar te aaien. Dat ging nog steeds niet goed. Ik heb hier nog 3 valkjes zitten waarvan 2 supertam en veel uit de kooi. Ze zitten inmiddels na 2 weken wennen allemaal in de voillere, en het gaat heel goed! Ik kan Sien nu aaien even kort over haar rug, maar ze vlucht niet meer weg. Gelukkig niet! Ze wordt dus rustiger van de rest.
Ik heb het ook vooral moeten hebben van het rustige praten -veel langs de kooi lopen en even een praatje maken- en je niet bang laten maken door het blazen, en het hand in de kooi doen!

Hopelijk gaat het je met veel geduld lukken!
Succes ermee, groetjes Margrietha

Motormark

Hoi,

ook mijn valkje was eerst extreem angstig, maar ik heb hem met kooi en al naast de zetel gezet, m'n hand in de kooi gestoken en er verder geen aandacht aan geschonken. Na een uurtje nam ik m'n hand er terug uit. Dit deed ik bijna dagelijks.
Op het einde van de tweede sesie zat hij al niet meer angstig op de bodem van de kooi, maar op een zitstok in de buurt van m'n hand.
De vierde dag zat hij gewoon naast mijn hand. En de vijfde dag had ik een stukje fruit vast. De zesde dag durfde hij ervan eten enz.
Nu vliegt hij naar mijn hand telkens hij nog maar denk dat er iets om te eten is of er misschien iets spennend te gebeuren staat zoals aardappelen schillen.
Veel geduld hebben dus.