2 augustus 2025, 17:05:19

nieuwe valkparkiet

Gestart door richard, 3 april 2008, 12:15:09

« vorige - volgende »

richard

Hallo,

Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe valkparkiet.(lutino) Dit valkje blijft nu alleen maar op 1 plek in zijn kooi zitten en slaapt heel erg veel. Ook fluit hij niet. Ik weet dat een nieuw valkje aan zijn omgeving en alles moet wennen, maar als hij zijn kooi niet onderzoekt, eet en drinkt hij niet. Is dit gedrag normaal of er er misschien iets waardoor hij/zij zich nu zo gedraagt?

Groetjes Richard.

Rianne

Hoi Richard,

dit is volkomen normaal gedrag en kan een paar dagen duren. Houd de ontlasting van je nieuwe valk in de gaten, als deze te donker is, krijgt hij inderdaad geen voedsel binnen. Maar mijn ervaring is dat dat zelden voorkomt, ze eten en drinken stiekem toch wel als je niet kijkt ;)

richard

het valkparkietje is hier nu 3 dagen en heeft nog steeds zijn kooi niet verkend en blijft maar slapen. ( op 2 poten ) In de winkel waar ik dit valkje heb gekocht zat hij samen met een ander valkje. Kan dit misschien ook komen door eenzaamheid? Ik ben ook bang als ik het valkje te lang in deze situatie houd dat hij dan misschien komt te overlijden. Wat is nu verstandig. Wachten, of terug met hem naar de winkel?

Rianne

En het heeft ook nog steeds niet gegeten? Dit kun je controleren door even over het bakje voer te blazen, de schilletjes die van de zaadjes afkomen waaien er dan af.
Ik ben bang dat als je terug naar de winkel gaat, dat ze geen idee hebben waardoor het komt en je het andere valkje aan zullen smeren. Nu is 2 valkjes houden altijd beter als 1, maar als dit valkje ziek is, zal het niet helpen als je er nog 1 bij plaatst.

Ik heb het eens gehad met een valkje wat ik op een beurs had gekocht. Deze at ook dagen niet, en het duurde lang voor ze ging eten. Deze bleek niet ziek te zijn, maar ik weet natuurlijk niet hoe het met de gezondheid van jouw valkje gesteld is.

richard

Ik ben gister terug gegaan naar de winkel waar ik het valkje gekocht heb. Daar zat ook nog het andere valkje in de kooi. Zodra het valkje terug was daar, zochten de 2 elkaar op en begon het gelijk te eten en drinken. Het is dus een koppeltje. Als het bij mij thuis was gebleven denk ik dus dat hij het dood kunnen gaan van eenzaamheid. Het is jammer voor mij, omdat ik het valkje nu niet meer heb, maar ik ben wel blij dat ik terug ben gegaan, wetende dat de vogel niet ziek was dus. Let of vraag bij de aanschaf van een valkje hier dus zeer zeker op.

Groetjes Richard.

Rianne

Ga je nu een valkje bij een kweker reserveren?

richard

Nee, ik heb nu een valkje gekocht bij de vogelkelder in den-haag. Hopelijk gaat het met deze beter. Deze reageert tot nu toe zoals het zou moeten gaan op zijn nieuwe omgeving, alleen gaat dit valkje veel naar de grond van de kooi toe. Eten, drinken en zijn nieuwe omgeving verkennnen doet hij dus gewoon zoals je zou verwachten. Ik hoop dat dit gedrag komt doordat hij in een nieuwe omgeving zit. Als dit niet zo is, heb ik wel erg veel pech met het nemen van een nieuw valkje. Even afwachten dus maar.

♥Debby♥

Citaat van: richard op  5 april 2008, 08:24:15
Ik ben gister terug gegaan naar de winkel waar ik het valkje gekocht heb. Daar zat ook nog het andere valkje in de kooi. Zodra het valkje terug was daar, zochten de 2 elkaar op en begon het gelijk te eten en drinken. Het is dus een koppeltje. Als het bij mij thuis was gebleven denk ik dus dat hij het dood kunnen gaan van eenzaamheid. Het is jammer voor mij, omdat ik het valkje nu niet meer heb, maar ik ben wel blij dat ik terug ben gegaan, wetende dat de vogel niet ziek was dus. Let of vraag bij de aanschaf van een valkje hier dus zeer zeker op.

Groetjes Richard.

Nu maar hopen dat ze zo verstandig zijn om het valkje niet weer apart te verkopen.. want een ander baasje is misschien niet zo alert..

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Kaatje

Hoi Richard,

Je zou dan inderdaad wel heel erg pech hebben met de aanschaf van je nieuwe valkjes ! Eerlijk gezegd heb ik het idee dat dit best kan komen omdat ze moet wennen, volgens mij is ze vandaag bij je gekomen !?

Hoe oud is hij of zij !? Zet maar lekker wat eten en drinken in de buurt waar het valkje makkelijk bij kan, ... dan het vast best snel los  ;)

Succes en probeer te genieten van je valkje !

Groetjes, Karin

richard

Dit valkje is 10 weken oud. Het weet zijn eten en drinken inmiddels wel te viden. Dat is dus goed. Maar dat hij/zij veel op de grond gaat zitten baart me zorgen. Als tie wel op 1 van de stokken gaat zitten houdt hij/zij zijn staart kaarsrecht naar beneden. Ik heb vandaag de situatie uitgelegd aan een medewerker van de winkel waar ik het valkje gekocht heb. Op een gegeven moment kwam de medewerkerster zelf met het feit naar voren dat het misschien ook wormen kan hebben. Vind ik toch eigenaardig dat men daar zelf over begint. Als ik wil, kan ik terug naar de winkel met deze vogel. Ik twijfel ontzettend wat ik nu moet doen. Wat is dit weer een fijn dilemma. pffffffff

Groetjes Richard

Kimm

hoi richard,

je kan toch eventjes wat ontlasting laten onderzoeken door een dierenarts? dan weet je dat zeker. en toen ik mijn happy kreeg zat hij de eerste dagen ook alleen maar op de bodem. ik denk dat je het tijd moet gunnen hoor. en de ontlasting na laten kijken kan nooit kwaad ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

richard

Hallo allemaal,

Het vorige valkje wat ik had, heb ik inmiddels ook niet meer. Met deze ben ik terug geweest naar de winkel (de vogelkelder) om hem ff na te laten kijken. Volgens de eigenaar was dit besstje gezond. Toen ik vroeg of we hem dan door een DA te laten nakijken had deze eigenaar ineens een heel andere houding. Dit wilde hij absoluut niet, want hij zei ik heb al 60 jaar ervaring met vogels en ik weet het beter dan welke dierenarts dan ook. Toen smeet hij het vogeltje in het hok en zei ik geef je wel je geld terug. Ik raad iedereen dus af om ooit naar deze winkel te gaan.

Ik heb nu een week een nieuw valkje en deze lijkt mij gezond. Alleen plukt hij veel aan zijn veren en krabt hij veel aan zijn kop. Iedere 5 minuten ofzo. Hij wil/komt niet op mijn hand of vinger, maar ik mag hem wel achter zijn kopje kroelen. Kan dit valkje misschien last van veerluizen hebben? Zoja, wat kan ik hier dan tegen doen?

Groetjes Richard

Kimm

hoi richard,

over welk valkje heb je het? heb je het over het valkje van 10 weken?

richard

dhallo kimm, dit is nu het derde valkje. de eerste had heimwee naar het andere valkje met wie hij samen in de winkel zat. de tweede is wat ik net geschreven heb. Dit is dus het derde valkje wat ik nu heb. Deze is 9 weken oud, krabt en plukt dus veel, maar verder lijkt alles goed. Ik denk dat het misschien veerluizen of veermijt heeft. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je de vogel ook preventief kan behandelen met een soort van spray, maar ik weet dit niet zeker.

groetjes richard

Kimm

hoi richard,

ik denk dat je hem eerst goed moet controleren of hij inderdaad luizen heeft.
met alle respect hoor, maar ik snap niet zo goed waarom jij dat tweede valkje terug hebt gebracht en niet even naar de da bent geweest. wie weet was hij wel helemaal gezond en op die verkopers van de dierenwinkel zou ik niet vertrouwen als het om ziektes etc gaat.
en waar heb je nu dit valkje vandaan?

groetjes kim