14 mei 2025, 21:13:53

Valkje is niks gewend

Gestart door Suzanne, 26 oktober 2003, 20:19:04

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi  :)

Ik heb sinds gisteren Jacco, een bonte valkparkiet. Heb hem opgehaald bij een gezin. Hij zit echter in een oude krakkemikkerige kooi, met veel te dunne stokjes. Die stokjes heb ik nu vervangen door dikke takken. En ik heb een houten speeltje met een belletje in zijn kooi gehangen, want speelgoed heeft hij dus ook niet. Nu merk ik dus dat hij de nieuwe stokjes wat eng vindt (hij is dus duidelijk helemaal niks gewend  :-/), en het speeltje vondt hij eng, maar nu zit hij de laatste 10 minuten telkens "vechtpartijen" met het speeltje te houden. Kuif plat, krijzen, af en toe vleugels wijd uit. Maar als hij dan weer van het speeltje af gaat zegt hij zijn eigen naam. Ik weet nu niet of hij nu te veel stress heeft en het speeltje moet verwijderen, of dat ik hem maar even zijn gang moet laten gaan. Ik vind het zo zielig dat hij niks heeft om mee te spelen.

Groetjes

Suzanne ;)

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Kolkkie

Hoi Suzanne,

Ik zou hem toch maar zijn gang laten gaan. Het duurt vaak een paar dagen tot een week voordat een valkje aan nieuwe dingen gewent is. Dus hij heeft nog ff de tijd nodig om aan de nieuwe dingen te wennen en niet te vergeten de nieuwe omgeving.

Wat voor een dingen zegt je valkje?
Ik vind het erg gaaf dat je valkje praat.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Suzanne

Hoi Mariska,

Dat dacht ik zelf dus ook. Hij is nu ook al wat rustiger, zit zich te poetsen naast het speeltje, en af en toe te dutten.

Hij zegt: Jacco koppie krauw, en kusje. En af en toe hoor ik een ohoh (net zoals de Teletubbies). Ik vind hem echt schitterend. Ik ben dol op al mijn valkjes, maar deze vind ik toch wel heel erg verterend en schattig. Hij maakt ook van die lieve geluidjes.

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hoi Suzanne,

het is normaal, dat je valkje 'vecht' met z'n speeltje, dat doen ze hier ook, is zoiets van: 'ik ben de baas hier!' Is soms wel een gaaf gezicht :D. Het is leuk dat je valkje praat, hier had ik eentje die praatte, maar hij's dood helaas, maar nu kunnen al m'n mannetjes fluiten en een popje doet ook zo haar best dus jah. Ik zou je bonte gewoon ook zijn gang laten gaan, hij amuseert zich, dus je hoeft je geen zorgen te maken ofzow.

Groetjes, Tara

Suzanne

Dank je Tara, dat is een hele geruststelling om te lezen. Ik vind het idd wel een mooi gezicht zoals hij met dat speeltje vecht. Bovendien denk ik dat het voor hem ook wel fijn is tegen de verveling.

Groetjes

Suzanne

Tara

Hoi Suzanne,

daar heb je inderdaad gelijk in. Hij zal zich niet vervelen met dat speeltje. Heb je hem al trosgierst gegeven? Want dat vinden ze namelijk ook altijd erg leuk, en ze zijn er ook mee bezig, natuurlijk niet lang, want dat is altijd snel op. Maar je mag niet meer dan 2 stengels per week geven, want ze worden verslaafd en willen dan vaak hun eten niet meer :-/.

Groetjes, Tara

Suzanne

Hoi Tara, ik had idd al een stukje trosgierst op de bodem van zijn kooi gelegd. Ook dat kende hij niet  :-/. Maar hij is er uiteindelijk wel van gaan eten, dus daar ben ik wel blij mee.

Kiki zit inmiddels bij Loki en Plukkie. Ik weet dat het niet zo verstandig is, maar ik vond haar zo zielig alleen zitten in dat kooitje, en ze maakt me een gezonde indruk. Het gaat goed zo met z'n drietjes.

Groetjes

Suzanne

Tara

Hoi Suzanne,

ik zou het ook gedaan hebben, Kiki bij Loki en Plukkie gezet hebben. Het is goed, dat hij went, ik moet toegeven, je zorgt goed voor 'm :) voor allemaal natuurlijk, maar deze is een uitzonderingetje, ik had dat ook met m'n fret ... Ze kende ook niets en stond super mager en kreeg wat brood en melk per dag, nu krijgt ze vlees en korrels en water, de korrels at ze ook niet, maar na een maand wel.

Groetjes, Tara

Suzanne

Dank je wel Tara. Ik vind zelf dat als je voor een dier kiest je er goed voor moet zorgen  :)

Ik kan niet wachten totdat de voliere af is. Ben ook erg benieuwd of Jacco wel weet dat hij kan vliegen, aangezien zijn vorige baasjes hem nooit uit de kooi hebben gelaten. Wilde het gisteravond proberen, maar hij kwam er niet uit. Dus heb ik hem maar laten zitten. Ga hem niet opjagen.

Tara

Hoi Suzanne,

dat vind ik ook zo, alleen als de ene ziek is, heb ik niet vaak de mogelijkheid om naar de dierenarts te gaan :-[.

Ik hoop dat hij snel kan vliegen. Je kan als hij wat tammer is, en hij niet vliegt, hem eventjes omhoog gooien. Net zoals een moeder 'r kleintje leert vliegen in het wild, maar niet te hoog natuurlijk he ;).

Nu zal ie nog wat wennen, je hebt 'm ook nog maar van gisteren. Laat 'm nog zo'n 5 dagen wennen en probeer 'm er dan eens uit te laten, en zie wat er gebeurt.

Groetjes, Tara

Suzanne

Ik heb het idd gelezen dat je niet altijd naar de dierenarts kunt, maar goed daar kun jij niks aan doen, tenslotte ben je nog afhankelijk van je ouders  ;)

En ik zal het eens proberen over een weekje of zo. Oppakken gaat denk ik niet lukken, hij is semi tam zeg maar. Kon hem daarstraks wel heel even over zijn koppie aaien toen ik zijn water ververste, maar over het algemeen moet hij niks van handen hebben  :-/.