Ozzy bijt en wil niets meer van me weten.

Gestart door Monique1972, 26 maart 2008, 16:37:17

« vorige - volgende »

Monique1972

Hallo allemaal,
Ik heb sinds een half jaar een valkparkietje genaamd Ozzy.
Heb hem uit het nest gekregen van iemand.
In het begin leek het er op dat ik hem behoorlijk tam had.
Zat op mijn schouder, liet zich kroelen.
Tot een anderhalve maand geleden, nu is er geen land meer mee te bezeilen.
Hij bijt, hij bijt niet echt door, maar hij bijt wel.
Als ik met mijn hand de kooi in ga, gaat hij blazen.
Laat zich 1 keer kroelen en dat gaat dan meteen weer over in bijten.
Komt niet meer op mijn vinger, als ik mijn hand in de kooi doe blaast ie of is ie meteen weg zodat ik niet de ruimte krijg om te proberen of hij op mijn vinger wil zitten.
Wat kan ik hier aan doen???
Is hij ook een puber???
Kan ik hem nog zover krijgen dat hij wel bij mij komt of is het een afgelopen zaak???
Groetjes Monique1972.

Hermien

Pubergedrag dus. Ik heb er zelf ook zo ééntje. Begint net te puberen. Is een echte kroelkip, maar nu misdraagt hij zich toch regelmatig hoor. Bijt in mijn oor en komt meer heel even kroelen. Alleen als-ie in de kooi zit duwt hij zijn koppie tegen me aan om verwend te worden. Maar aangezien ík de baas ben, neem ik hem toch elke avond even bij me. Of-ie wil of niet. Ik ben er wel van overtuigd dat dit gedrag straks weer over is. Een andere valkparkiet van mij is net uitgepuberd en die komt ook weer heerlijk tegen me aan leunen en vrijen. Met hem heb ik in zijn pubertijd ook tegen wil en dank gewoon geknuffeld. Om hem in ieder geval tam te houden. Komt allemaal wel goed dus. Pubers zijn nu eenmaal af en toe onuitstaanbaar....toch? Daarin lijken deze vogels dus erg op de mens..... ;)

Monique1972

Dank je wel Hermien,
Er is dus toch nog hoop.
Ik haal hem ook gewoon uit zijn kooi of dat ie wil of niet.
Het is een echte puber, lekker met zijn kont tegen de krib, ook mijn man kan er niks mee, als die alleen maar in de buurt komt van zijn kooi begint ie al te blazen.
Dat doet Ozzy bij mij gelukkig nog niet, hoe lang duurt dat pubergedrag eigenlijk bij Meneer???
Heel veel groetjes en bedankt voor je reactie Monique1972

Hermien

Nou, Goofy is net 1 jaar geworden en zijn pubergedrag begon met ongeveer 7,5 maand. Silvo, die nu net begint te puberen wordt in augustus 1 jaar. Maar ik durf echt niet te beweren dat de pubertijd bij elke valk even lang duurt. Eerlijk gezegd kan ik de pubertijd van mijn oudste valkje, Gabber van bijn 7, niet eens herinneren.....
Het zal ook met het karakter te maken hebben. Goofy is een echte ADHD-valk, Silvo daarentegen is heel onderdanig. Dus ik hoop dat de pubertijd van Silvo gaat meevallen. Maar ik ben geen echte valkkenner. Sterke in ieder geval en zorg er tenminste voor dat je valk onthoudt wie de baas is in huis. ;)

Gerda

Als valkjes gaan puberen kan het heel handig zijn het stappenplan voor tam maken weer uit de kast te halen.

klik hier voor het stappenplan

Wees consequent, beloon geen negatief gedrag. Maar als ie lief is prijs hem dan de hemel in of geef hem iets lekkers!

Veel succes met Ozzy!

Groetjes, Gerda