10 mei 2025, 16:52:18

Krijntje weer gewond

Gestart door mieke rosie, 24 maart 2008, 16:26:47

« vorige - volgende »

mieke rosie

Onze brokkenpiloot Krijn is weer gewond geraakt bij het vliegen. Zijnkopje bloed, maar gelukkig lijkt hij er na de eerste schrik niet veel last meer van te hebben.
Ik houd wel steds mijn hart vast als hij het luchtruim kiest, want je weet op geen stukken of einde na waar hij heen gaat en waar hij neerkomt. Moet ik hem kortwieken voor zijn eigen veligheid? Zal het vliegen beter gaan als hij wat ouder is, of als hij een goede staart heeft? moet zijn broertje Krelis ook gekortwiekt worden, of kan die gewoon blijven vliegen? Allemaal vragen die door mijn hoofd spelen. Hij komt er no nog steeds redelijk goed vanaf, maar straks gaat het een keer goed fout. Wie kan mij goede raad geven? Ik doe er twee foto's bij van de verwondingen.

Lisa

Hoi Hoi,

Als Krijn echt zo'n brokkenpiloot is is het toch beter hem te kortwieken voor zijn veiligheid. Dalijk vliegt hij nog ergens tegenaan en dan loopt het miss wel fout af :(. Misschien moet hij leren hoogte te maken enzo. Maar als dit echt vaker gebeurt is het toch beter hem te kortwieken.

Waarom zou je Krelis kortwieken? Hij maakt toch geen ongelukken zover ik begrijp uit je verhaal.

Je foto's doen het niet ;)

Groetjes Lisa

mieke rosie

Ik weet dat de foto's het niet doen. Ik snap er niks van. Krelis vliegt heel goed, maar als ze ver bij elkaar uit de buurt zijn, en als hij gaat vliegen gebeurt dat natuurlijk, beginnen ze elkaar heel hard te roepen en te fluiten. Ze missen elkaar dan heel erg, denk ik. Ik zou het zielig vinden om Krelis te wieken, omdat hij zo van vliegen houdt.

Anja

Krelis zou ik niet kortwieken.

Hoe oud is Krijntje? Vliegt hij al lang?

Het is een keuze die je zelf moet maken. Nu vallen de verwondingen nog mee maar het kan erger worden. Het kan ook zo dat het minder gaat worden. Dat kan niemand van te voren zeggen.

Als je het niet vertrouwd zou je een klein stukje kunnen wieken zodat hij wel kan vliegen maar niet meer heel hoog kan gaan.

Sterkte ermee.

Groetejs Anja

mieke rosie

Krijn en Krelis zijn van afgelopen september, dus nu ongeveer een half jaar oud. Ze zijn in november bij mij gekomen. Krijn kan wel omhoog vliegen, maar het is net of hij niet kan sturen. Als je niet beter wist zou je denken dat hij een slokje te veel op heeft.

Kaatje

Hoi Mieke,

Beterschap voor Krijntje ... vervelend dat hij niet weet waar hij heen moet vliegen  :-\ Ik hoop dat hij inmiddels van de schrik bekomen is !!

Groetjes, Karin

mieke rosie

Hij gedraagt zich alsof er niets aan de hand is. Echt een (mannetjes)vogel dus. In het begin was het wel zielig. Hij veegde steeds het bloed aan zijn vleugel af. Gelukkig hield het snel op met bloeden. Hij houdt helemaal niet van douchen, dus ik kon get ook niet afsproeien. Ik haal hem vanavond nog even uit de kooi. 's Avonds vliegt hij meestal niet, want dan wil hij alleen maar bij mij zitten en gekroeld worden, of thee drinken. Ik hoop tenminsta dat hij dat nog wil.

Anja

Ik moest wel even lachen om je uitleg. Vliegen alsof hij een slokje teveel op heeft. Wat zit er in jou thee zeg ;D ;D ;D ;D

Je moet doen wat jou het beste lijkt. Het is iig niet zo dat hij aan je huiskamer moet wennen. Je hebt hem al vanaf november dus hij weet inmiddels wel hoe groot de kamer is en zo.

Hou het iig geval goed in de gaten.

Geef hem straks maar een dikke beterschapsknuffel van me.

Groetejs Anja

mieke rosie

Dat van die slok op is niet uit eigen ervaring hoor!
Ik moet een beetje aan mijn  reputatie denken.
Denk je dat hij het nog zal leren? Ik ben zo bang dat als hij gekortwiekt wordt, hij het helemaal nooit meer leert. Dat zou ik wel erg vinden, want ik vind dat vogels horen te vliegen. Je knipt een vis toch ook zijn vinnen niet af!
Ik vind het een heel moeilijke beslissing, omdat het dus eigenlijk tegen mijn principes is.
Bedankt voor de reacties allemaal.

Anja

;D ;D ;D ;D ;D

Denk er maar goed over na. Het kan altijd nog. Wie weet leert hij het wel. Geef hem die kans.

Groetejs Anja

Anja

Hoi hoi,

Hoe is het met Krijntje?

Groetjes Anja

mieke rosie

Krijn is gisteren door de kweker gekortwiekt. Hij had weer een paar bijna-ongelukken achter de rug en toen heb ik de knoop doorgehakt. Hij was er gisteravond de hele avond en beetje beduust van en heeft de hele tijd bij me gezeten zonder een kik te geven. Krelis vloog rustig rond en Krijn deed niet eens een poging om te gaan vliegen. Het is een pak van mijn hart en ik durf ze nu weer gewoon uit de kooi te halen, zonder steeds bang te zijn dat hij brokken zal maken.
De kweker zei ook nog dat hij er een hard hoofd in heeft dat Krijn ooit "normaal" zal leren vliegen. Maakt mij niet uit, want hij is hartstikke lief.
Groet Mieke
Ik hoop dat ik het toch een keer voor elkaar krijg om foto's te laten zien.

FroukjeH

Hoi,

Lijkt me idd een rustiger gevoel.
Je kan nu even aankijken hoe het kortwieken bevalt. Ze kunnen weer heel snel aangroeien is mijn ervaring. Dan kun je ook weer besluiten om hem niet meer te laten kortwieken.
Heeft de kweker je ook kunnen vertellen waarom hij denkt dat hij niet normaal zou kunnen vliegen??

groetjes
Froukje

mieke rosie

Hij zegt dat Krijn van heel kleins af al iets aan zijn motoriek mankeert. Dat heeft hij me toen ik ze voor het eerst zag ook verteld, maar daar heb ik toen geen aandacht aan gegeven. Ik vond ze allebei zo schattig. En nog hoor. Ik houd wel van bijzondere wezens waar een weeffoutje in zit. Ze hebben iets unieks. Ik wacht het rustig af. Hij is voor de rest heel gezond en vrolijk.
groet Mieke

FroukjeH