13 mei 2025, 19:55:17

Onbevrucht?

Gestart door Theetje, 27 oktober 2003, 18:58:10

« vorige - volgende »

Theetje

Hoi allemaal,

Sinds 9 oktober is mijn popje Dokus eitjes gaan leggen.
Het is een beetje twijfelachtig of het gelukt is allemaal, want als ik de eitjes met een lampje bekijk is de bovenste helft licht oranje en de onderste helft gewoon wit. Volgens mij zijn ze dan niet bevrucht (ik zie geen aders). Nu hebben een aantal mensen gezegd dat als ik deze eieren weghaal en de nestkast laat hangen er wellicht direct weer een nest wordt gemaakt en dat de kans op bevruchtig dan groot is. Maar ik vraag me af of dat wel zo verstandig is. put ik de vogels dan niet uit? Mijn popje is al ouder dan een jaar en het mannetje is ongeveer 2. Een bevrucht nestje krijgen lijkt me natuurlijk geweldig, maar mijn gevoel zegt me om het niet te doen.
De valkjes broeden in de huiskamer, dus warmte en licht is geen probleem.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe hebben jullie het opgelost?

Groetjes,

Theetje

Tara

Hoi Theetje,

volgens mij zijn ze ook onbevrucht, je mag ze weghalen. Je kan een blok hangen. Valkparkieten kunnen zeker 2 nestjes per jaar grootbrengen. Dus je put ze niet uit, mijn valkjes zijn meteen begonnen aan hun tweede nest toen ze nog bezig waren met hun eerste kroost. Het is natuurlijk altijd vermoeiend voor ze, maar achter hun nestjes, rusten ze uit. Je kan het gerust proberen. Volgens mij, klopt dat niet, dat je dan meer kans hebt op bevruchting, het valt te zien of ze 'goed' paren. Je kan het natuurlijk proberen, ik zou het proberen hoor, je hebt natuurlijk altijd kans op bevruchting, je koppeltje is in ieder geval oud genoeg, en hoe meer ze proberen, hoe beter het gaat steeds.

Groetjes, Tara

Kolkkie

Hoi Theetje,

Je zou je valkje voor een periode van 21 dagen op de eitjes laten broeden en dan de eitjes (als ze onbevrucht zijn) langzamerhand weghalen. Dan heeft het popje het gevoel dat ze heeft gebroed en zal dan ws stoppen met eitjes leggen.
Je zou het blok kunnen laten hangen en dan hopen dat de volgende ronde wel voor bevruchtte eitjes zorgt.
Je zou ze 2 rondes kunnen laten broeden, uiterlijk 3 anders worden ze teveel uitgeput.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Theetje

Bedankt voor jullie reacties.

Moet ik wachten tot het laatste eitje 21 dagen oud is? De eieren zijn op 9,11,13 en 15 oktober gelegd. Of moet ik ze eerder weghalen.

Ik laat het blok daarna nog een weekje of twee, drie hangen. Fijn om te weten dat ik mijn beestjes dan niet teveel overbelast. Hebben ze na drie weken nog niets ga ik het blok wel weghalen en dan volgend voorjaar weer een kans.

Groetjes,

Theetje

Tara

Hoi Theetje,

je haalt ze het best om de dag weg, dus inderdaad, als het eerste ei 21 dagen is, weg halen, als het tweede ei 21 dagen is, dat ook weg enz.

Groetjes, Tara