14 mei 2025, 12:04:57

braken?

Gestart door Putoet, 22 maart 2008, 09:55:03

« vorige - volgende »

Putoet

Goedemorgen,
Mijn valkparkiet Pino (man ong. 1 jaar) is sinds een dag of 7 niet lekker. Opgezette veren, slaapt veel. Soms braakt hij, kort na het eten. Aan de andere kant eet en drinkt hij normaal, zijn ontlasting is ook goed. Hij kan ook gewoon meedoen/spelen/klimmen met de andere 2 valkparkieten maar na verloop van een tijdje gaat hij toch apart zitten en slapen (opgezet, kop in de veren).
Ik kan niet terugvinden wat dit kan zijn: het braken baart me zorgen. Dit gebeurt misschien 1x per dag, meestal in de ochtend als ze net vers voer hebben gekregen, maar niet vaker gedurende de dag.
Hij heeft verder geen ziekteverschijnselen (geen vieze ogen, snavel, veren enz.). Hij is licht in de rui maar ook dat gaat volgens mij goed.
Heeft hij misschien (meer) grit nodig of steentjes, zoals ik op jullie site las bij voeding? Hij eet alleen appel.. misschien moet ik dat weghalen en ander groenvoer aanbieden (eten ze niet)?
Moet ik hem toch apart en warm zetten want hij zoekt altijd het gezelschap van de andere 2 parkieten (poppen) en krijst als hij ze mist.
Het hok maak ik schoon met een eucaliptusmiddel. De andere vogels zijn allemaal in prima conditie.
Hartelijk dank,
Margot van Putten
Mijdrecht

Kimm

hoi

ik zou als ik jou was toch vandaag naar een vogelarts gaan want ik denk wel dat hij wat heeft. dit is niet goed natuurlijk. ook zit je nu vlak voor een lang weekend en ik zou zo niet de pasen door willen. wat het is weet ik niet maar misschien iemand anders hier wel. toch het zekere voor het onzeker nemen en een da bellen.

beterschap met hem ;)
groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kaatje

Hoi Margot,

Mijn Paco begon ook uit het niets te braken, droge zaadjes ... hij schudde dan met zijn koppie !! Ook ging hij bol zitten en hij ademde ineens zwaar !

Ik heb direct de VA gebeld en Paco had een kropontsteking !! Ik zou zeker niet te lang wachten en eigenlijk nu nog contact opnemen met een VA, ondanks dat ik er direct bij was heeft Paco hier een enorme optater van gekregen ...

Nogmaals, ik zou echt direct een VA gaan bellen !!

Succes en sterkte voor je valkje !!

Groetjes, Karin

Soiske

Hoi hoi!

Mijn vogel heeft hier ook last van, ik ben naar de DA gegaan en blijkt dat hij een hersenbloeding  heeft gehad. Hij klimt en fluit en doet vanalles de hele dag, maar het blijkt dat als deze vogels een hersenbleoding hebben gehad dat ze niet meer aanvoelen wanneer ze moeten stoppen met eten, en alles wat ze achteraf teveel hebben gegeten braken ze uit.

Ik hoop dat dit niet met jou vogel aan de hand is, maar en waarschuwing is nooit verkeerd!

Sterkte ermee!